تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
1

استدلال جالب سناتورهای آمریکایی در مخالفت با تشدید تحریم‌ها/ جریمه بانک روسی به اتهام نقض تحریم ایران

  • کد خبر : 18274
  • 10 بهمن 1392 - 7:05
استدلال جالب سناتورهای آمریکایی در مخالفت با تشدید تحریم‌ها/ جریمه بانک روسی به اتهام نقض تحریم ایران

روایت بی‌بی‌سی از عزادار شدن مزدوران آمریکا،لغو توقیف دارایی های رضا ضراب،رفع توقیف از اموال شریک بابک زنجانی در ترکیه،محاکمه مدیران مسئول «بخارا» و «خراسان»،تعطیلی دفتر کمیته امداد در باکو و …از جمله خبرویژه های برخی روزنامه های پنجشنبه هستند که میتوانید از اینجا بخوانید.

 

کمال مهر؛


*کیهان

ملغمه‌ای از کارگزاران اصلاح‌طلبان و اصولگرایان درست کنیم!

یک عضو فراکسیون اکثریت مجلس، در پیشنهادی عجیب و قابل تأمل، خواستار ائتلاف با کارگزاران و اصلاح‌طلبان و تشکیل فراکسیونی حامی دولت شد.ابراهیم نکو در مصاحبه با خبرنگار پارلمانی آریا با بیان این مطلب که نمی‌توان ارتباطات روحانی با کارگزاران را انکار کرد گفت: از آنجایی که دولت آقای روحانی با شعار اعتدال روی کار آمده است بنابراین عدول از اعتدال به نام دولت تمام می‌شود.وی افزود: استفاده از نقطه نظرات اصلاح‌طلبان، کارگزاران و اعتدالیون از سوی دولت می‌تواند به نفع آقای روحانی تمام شود در واقع این رویه موجب می‌شود دولت در مجلس کمتر آسیب ببیند.

وی تأکید کرد در حال حاضر ضرورت دارد دولت نسبت به تشکیل یک حزب فراگیر متشکل از جریان‌های اصولگرایان، کارگزاران و اصلاح‌طلبان میانه‌رو اقدام کند. در واقع این رویه می‌تواند رضایت‌مندی جامعه را نیز به دنبال داشته باشد.نکو اظهار داشت: در مجلس نهم نیز ما در تلاش هستیم فراکسیون اعتدالگرایان را تشکیل دهیم مقدمات این کار فراهم شده است البته شواهد حاکی از آن است استقبال از تشکیل چنین فراکسیونی بالا است.وی مدعی شد: فراکسیون اعتدالگرایان منجر به تعلیق فراکسیون رهروان ولایت نمی‌شود در واقع اعضای فراکسیون اعتدالگرایان می‌توانند عضو هر دو فراکسیون باشند اما حرف نهایی را در مجلس فراکسیون اعتدالگرایان در حمایت از دولت خواهند زد چرا که سیاست‌های این فراکسیون به سیاست‌های معتدل دولت نزدیک خواهد بود.پیش از این برخی مدعیان حمایت از دولت، تحرکاتی را برای از هم گسیختن اکثریت اصولگرای مجلس و تشکیل فراکسیونی دولتی در پیش گرفته بودند که به سرانجام نرسید و این در حالی بود که طیف مذکور در دولت قبل، نمایندگان حامی دولت را وکیل‌الدوله می‌خواند.

واشنگتن‌پست: تهدید کری نشانه شکنندگی توافق ژنو است

«اظهارات تهدید‌آمیز جان کری علیه ایران ثابت کرد توافق هسته‌ای ژنو تا چه حد سست و شکننده است.»این تحلیل را روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست مورد تاکید قرار داد. واشنگتن پست می‌نویسد: روند پیشرفت توافق ژنو کند است. روحانی رئیس‌جمهور ایران هفته گذشته در سخنانی در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس، خواستار پیوندهایی دوستانه‌تر میان ایران با اغلب کشورهای جهان شد اما در مقابل اظهارات روحانی،‌ «جان کری» وزیر خارجه آمریکا در سخنانش در همین مجمع آب سردی بر روی همه این علائم مثبت ریخت و گفت که همچنان گزینه نظامی علیه ایران روی میز است و هر زمان ایران محدود ساختن غنی‌سازی اورانیوم را رعایت نکند، آمریکا این گزینه را می‌تواند به مرحله اجرا درآورد.

واشنگتن‌پست می‌افزاید: این اظهارات خشم بسیاری از مقامات ایران از جمله وزارت خارجه این کشور را برانگیخت و ثابت کرد این توافق هسته‌ای تا چه حد سست و شکننده است.این روزنامه خاطرنشان کرد: هفته گذشته سازمان ملل از ایران برای شرکت در کنفرانس صلح سوریه دعوت کرد اما اندکی بعد تحت فشار شدید آمریکا مجبور شد این دعوتنامه را پس بگیرد.

استدلال جالب سناتورهای آمریکایی در مخالفت با تشدید تحریم‌ها

۲ سناتور آمریکایی اعلام کردند برای حمایت از جریان میانه‌رو در ایران، فعلا نباید تحریم‌ها را گسترش داد چرا که این امر تبعات زیان‌باری برای اسرائیل به همراه خواهد داشت.کارل لوین وانگوس کینگ در تحلیلی که از سوی نیویورک‌تایمز منتشر شده خاطرنشان کردند تحریم‌های جدید، همچنان که بهانه به دست تندروها در ایران می‌دهد، هم‌پیمانان آمریکا را نیز پراکنده می‌سازد.در تحلیل نیویورک‌تایمز آمده است: نگرانی‌ ما این است که این اقدام [تحریم‌های جدید] به فروپاشی روند گفت‌وگو منجر شده و تبعات زیان‌باری برای آمریکا و نیز شرکا و هم‌پیمانان منطقه‌ای ما به ویژه اسرائیل (رژیم صهیونیستی) به همراه داشته باشد.

این دو سناتور آمریکایی در ادامه افزودند: تحریم‌های اقتصادی فزاینده سه دهه گذشته علیه جمهوری اسلامی، موثر واقع شده‌اند.دولت جدید چند ماه پیش با تکیه به وعده بهبود اوضاع اقتصادی روی کار آمد و به نظر می‌رسد دریافته که تنها راه برای تحقق این وعده خلاص شدن از حلقه تحریم‌هاست. ایران باتائید آیت‌الله خامنه‌ای رهبر عالی این کشور سرانجام – هر چند با اکراه- پای میز مذاکره حاضر شد.این تحلیل ادامه می‌دهد: اما سؤالی که مطرح می‌شود این است که اگر این تحریم‌ها موثر واقع شده‌‌اند، آیا نمی‌توان چنین استدلال کرد که تحریم‌های بیشتر موثرتر خواهند بود؟ آیا اگر فشار را افزایش دهیم، نتیجه‌ای مطلوب‌تر حاصل نخواهد شد؟ این منطق تنها در صورتی معنی می‌داد که ایران منطقه‌ای فاقد سیاست بود که در آن درباره حمایت از مذاکرات برای پایان دادن برنامه هسته‌ای این کشور اجماع‌نظر وجود داشت. اما همه شواهد- اعم از اظهارات علنی و اطلاعات موجود- گویای آن است که چنین اجماع‌نظری وجود ندارد.

دو سناتور آمریکایی خاطرنشان کردند: در واقع، عوامل تندرو در داخل دولت و ارتش ایران حضور دارند که با نظریه مذاکره میانه خوشی ندارند و چندان نگران تحریم‌های جدید نیستند و حتی برنامه هسته‌ای ایران را مسئله غرور و حتی شاید بقای ملی می‌دانند. از نگاه ما اعمال تحریم‌های جدید در این شرایط (و یا حتی تهدید به اعمال تحریم‌های جدید) می‌تواند فرصتی برای سرزنش کردن و بهانه‌ای برای برهم زدن مذاکرات در اختیار تندروها قرار دهد؛ مذاکراتی که بهترین فرصت برای حل و فصل این بحران بدون توسل به اقدام نظامی است.در ادامه این مقاله آمده است: از دیدگاه ما (نویسندگان مقاله) به عنوان سناتورهایی که در کمیته اطلاعات و نیروهای مسلح سنا خدمت می‌کنند، تحلیل خطر، امری ساده و بدیهی است. جنبه مثبت تحریم‌های بیشتر، امید به افزایش فشاری است که ممکن است به امتیازات بیشتر از سوی ایران و یا رسیدن به توافقی مطلوب‌تر منتهی شود؛ دستاوردی که تحقق آن بعید به نظر می‌رسد.

با این حال جنبه منفی احتمالی این اقدام بسیار محتمل و خطرناک‌تر است، سیاست‌گذاران ایران می‌توانند به این نتیجه برسند که دولت آمریکا در مذاکرات صداقت ندارد- دیدگاهی که تندروهای ایران همواره بدان استناد می‌کنند – و همین نتیجه‌گیری می‌تواند ایران را به کناره‌گیری از مذاکرات و طرح مجموعه جدیدی از تقاضاها و مضاعف کردن تلاش‌های هسته‌ای‌اش وادار سازد. چنین قانونی به جای کند کردن سرعت برنامه هسته‌‌ای ایران ممکن است در عمل سرعت آن را تند کند.سناتورهای آمریکایی ادامه می‌دهند: حتی از این هم بدتر، اقدام مذکور ممکن است شرکای بین‌المللی‌مان را از ما بیگانه سازد.

تحریم‌ها تاکنون به دلیل همکاری فعالانه بسیاری کشورها، موثر واقع شده است. وقتی فقط آمریکا نفت ایران را خریداری نکند، اقتصاد ایران چندان تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت، اما وقتی اتحادیه اروپا هم از خرید نفت ایران خودداری کند و دیگر مشتریان نفتی مهم جمهوری اسلامی نیز، نظیر چین، ژاپن، کره‌جنوبی، هند و ترکیه خرید خود را کاهش دهند، که اکنون همین کار را می‌کنند، ایران دچار دردسر خواهد شد.قانون وضع تحریم‌های بیشتر علیه ایران می‌تواند از طرف شرکای ما به عنوان عاملی در جهت تضعیف مذاکرات قلمداد شود. این وضعیت با ترساندن شرکای ما و وارد کردن خلل در تعهدات آنها می‌تواند به کاهش تاثیر منفی فشارهای اقتصادی جامعه بین‌الملل بر ایران منتهی شود.

رفع حصر سران فتنه مسئله روحانی نیست

محافل ضد انقلاب اظهارات رئیس‌جمهور در مصاحبه با ‌سی‌ان‌ان «درباره سران فتنه را نشانه بی‌اعتقادی آقای روحانی به رفع حصر آنها و نوعی وعده سرخرمن دانستند.»رئیس‌جمهور در حالی که به مناسبت فتنه‌انگیزی ۲۵ بهمن ۸۹ موسوی و کروبی و نیز حماسه تاریخی نهم دی ۸۸، با ادبیات بسیار صریح و تند مانند مزدوران بیگانه از فتنه‌گران یاد کرده، در پاسخ به سوال فرید زکریا مجری سی‌ان‌ان گفته بود هیچ‌کس برای همیشه در زندان و حصر نمی‌ماند.سایت روزنت وابسته به اپوزیسیون مقیم خارج با اعتراض به این موضع‌گیری، آن را به وعده سرخرمن تشبیه کرد و نوشت: گرچه از همان روزهایی که روحانی چنین قول‌ها و امیدواری‌هایی را به جامعه هدف انتخاباتی خود می‌داد، خود نیز می‌دانست گشودن حصار حصر و به قول خودش «باز کردن فضای امنیتی حاکم بر جامعه» به آن سادگی که وعده می‌دهد محقق نخواهد شد، (این واقعیت را شاید شمار زیادی از حامیان وی نیز از آغاز خوب می‌دانستند)، اما با این حال بسیاری انتظار نداشتند گره حصر پس از پیروزی نامزد برگزیده‌شان در انتخابات، با گذشت زمان، رفته رفته از درجه کار ویژه سیاست داخلی دولت به مرتبه موضوع جانبی آن فرو کاسته شود و تدریجا به سوژه‌ای دست چندم و نه چندان جدی بدل گردد؛ روندی که در پرتو مروری اجمالی بر رویکردها، مواضع و جهت‌گیری‌های مجموعه دولت آقای روحانی در رابطه با این موضوع، ظرف همین مدت قریب شش ماه گذشته کاملا مشهود و قابل تشخیص است.روزنت همچنین تاکید کرد ورود دولت به این موضوع بدون ملاحظه کافی باعث خواهد شد تا حمایت نظام و رهبری که در مواجهه با اصولگرایان منتقد بسیار حیاتی است، از دست برود.

روایت بی‌بی‌سی از عزادار شدن مزدوران آمریکا

شبکه دولتی انگلیس در گزارشی اعلام کرد مردم افغانستان قضاوت منفی  نسبت به بدرفتاری‌های نظامیان آمریکا دارند و به همین دلیل هم به کسانی که با آنها همکاری کرده‌اند، بدگمانند. به گزارش بی‌بی‌سی، افغانی‌هایی که با آمریکایی‌ها همکاری کرده‌اند، اکنون نگران آینده خود و بی‌وفایی آمریکا هستند.بی‌بی‌سی که دولت متبوع او در اشغال افغانستان با آمریکا همکاری داشت، با اشاره به اینکه سال ۲۰۱۴ سال خروج کامل ۳۰ هزار نظامی آمریکایی از افغانستان است، نوشت: یک کارمند ارشد سازمان سیا که ۱۷ روز بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر با یک هلی‌کوپتر وارد روستای آستانه در ولایت پنجشیر در شمال کابل شد، در خاطرات خود می‌نویسد «تا به خود آمدیم، دیدیم در محاصره افغان‌ها قرار داریم که همه مشتاق بودند با ما دست داده‌ و احوال‌پرسی کنند». این تنها بخشی از یک حلقه است و نشان‌دهنده اینکه افغانها با آغاز حمله نیروهای آمریکایی‌ به این کشور خوشحال بودند. آنان شروع این حمله را فرار از حاکمیت سخت‌گیرانه طالبان و فقر فزاینده‌ای می‌دانستند که بر سر تمام مردم این سرزمین سایه افکنده بود. با شروع بمباران سنگین جنگنده‌های غول‌پیکر آمریکایی و فرانسوی در شب هفتم اکتبر سال ۲۰۰۱ شاید خیلی از افغانها آنرا آغاز زندگی جدیدی می‌دانستند که انتظارش را داشتند و شاید فکر می‌کردند که خورشید افغانستان از پشت تپه‌های فراموشی جامعه جهانی دوباره طلوع کرده است.

نویسنده بی‌بی‌سی می‌افزاید: بعد از حدود ۱۴ سال اکنون خیلی از افغانهایی که در روزگار حضور نیروهای آمریکایی به نان و نوایی رسیده بودند دوباره سفره‌هایشان خالی شده. آنان به دلیل همکاری و کار با نیروهای آمریکایی از خانه و کاشانه خود فراری و به دنبال مکانهای امنی هستند که بتوانند چند روز را بگذرانند. این یعنی اینکه افغانها از ورود نیروهای آمریکایی به گرمی و از خروج‌شان به سردی استقبال خواهند کرد… از ده‌ کارمندی که در این کمپ کار می‌کردند و من با آنان صحبت کردم، تنها یکی از آنان در ارزگان باقی مانده و او می‌گوید مجبور است در جایی زندگی کند که زیر سایه نیروهای امنیتی باشد و حتی خیلی از دوستانش نیز او را به دلیل کار با نیروهای آمریکایی مسخره می‌کنند و طعنه می‌زنند.

در ادامه این گزارش آمده است: وقتی این افراد به استخدام نیروهای آمریکایی درآمدند به آنان وعده داده شده بود که در شرایط دشوار به آنان کمک خواهد شد  یا آنان را با خود خواهند برد یا به جاهای امن منتقل خواهند شد. ولی نیروهای آمریکایی با خروج خود دیگر یادی از این افراد نکردند و آنان می‌گویند که «دست ما کوتاه و خرما برنخیل». اکنون تنها سندی که از نیروهای آمریکایی برای این افراد باقی مانده چند ورق پاره، تقدیرنامه و مدارکی است که نشان می‌دهد آنان با نیروهای آمریکایی کار کرده و تعدادی از کارمندان به آن دل خوش کرده‌اند که شاید روزی و روزگاری، این اسناد به دادشان برسد. یکی از این نیروها مانند سایر دوستانش فقط یک تصدیقنامه دارد و می‌گوید حتی عکسهایی را که با نیروهای آمریکا گرفته بود، حذف کرده و یا دور انداخته است.

 *جام جم

لغو توقیف دارایی های رضا ضراب

واحد مرکزی خبر، دیروز در خبری اعلام کرد که دادگاه استانبول، حکم توقیف دارایی‌های رضا ضراب، تاجر ایرانی مقیم ترکیه را لغو کرده است. همزمان با سفر اردوغان به تهران، سایت انتخاب هم به نقل از روزنامه تودی زمان ترکیه مدعی شد: گزارش دفتر دادستان استانبول نشان می‌دهد رضا ضراب، تاجر ایرانی که در جریان پرونده فساد مالی، اکنون در این کشور بازداشت شده، از نمایندگان پیشین مجلس و دیپلمات‌هایی که پاسپورت دیپلماتیک داشتند برای انتقال ۲۰میلیارد دلار از ایران به ترکیه استفاده کرده و تمام این نقل و انتقالات با اطلاع دولت​ها صورت می‌گرفته است.

گام‌های تازه برای بازگشایی خانه احزاب

نزدیک به یک ماه پس از آن‌که وزیر کشور در نشستی با احزاب فعال در کشور، نسبت به بازگشایی خانه احزاب ابراز خوش‌بینی کرد، علیرضا زاکانی دبیرکل جبهه رهپویان انقلاب اسلامی به مهر گفت: سه‌شنبه آینده جلسه وزیر کشور با دبیران کل ۱۳ حزب برای بازگشایی خانه احزاب برگزار می‌شود. وی در پاسخ به این پرسش که آیا احزاب منحل شده می‌توانند با تغییر نام به فعالیت خود ادامه دهند، گفت: هر چه قانون بگوید باید تابع قانون باشیم و با تغییر اسم نمی‌توان قانون را دور زد.

جبهه پایداری درخواست مجوز کرد

جبهه پایداری که ازجمله جریانات سیاسی منتقد دولت است، از وزارت کشور درخواست مجوز کرده است. به گفته احمد بخشایش اردستانی، عضو ناظر مجلس در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب، در جلسه اخیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب، وضع چهار تشکل جبهه پایداری، جبهه پیروان خط امام و رهبری، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز تهران بررسی شده و بیشتر اعضای کمیسیون بر این نظر بودند که این چهار تشکل باید برای کسب مجوز اقدام کنند. البته وی توضیح داده است که جبهه پایداری فرم‌های مربوط را پر کرده و درخواست دریافت مجوز را به کمیسیون ماده ۱۰ احزاب وزارت کشور ارائه کرده است.

نشست مشترک دولت و مجلس برگزار شد

سومین نشست مشترک دولت و مجلس عصر دیروز با حضور رئیس‌جمهور و جمعی از اعضای هیات دولت در صحن مجلس برگزار شد. به گزارش ایرنا، در این نشست حسن روحانی، رئیس‌جمهور و علی لاریجانی، رئیس مجلس سخنرانی کردند و پس از آن چند نفر از اعضای هیات دولت و نمایندگان مجلس هر کدام به مدت ۳۰ دقیقه صحبت کردند. معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر بهداشت، وزیر جهاد کشاورزی، وزیر اقتصاد، رئیس سازمان میراث فرهنگی، معاون پارلمانی و اجرایی رئیس‌جمهور، وزیر نفت، وزیر صنعت، وزیر خارجه، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و معاون حقوقی رئیس‌جمهور به همراه معاون برنامه‌ریزی از جمله اعضای کابینه بودند که در این نشست حضور یافتند.

*ایران

رفع توقیف از اموال شریک بابک زنجانی در ترکیه

خبر اول این که دادگاه استانبول حکم توقیف دارایی‌های رضا ضراب تاجر ایرانی مقیم ترکیه را لغو کرد. به گزارش واحد مرکزی خبر، رضا ضراب تاجر ایرانی مقیم ترکیه در جریان عملیات موسوم به هفدهم دسامبر ترکیه به اتهام دست داشتن در ارتشا و پولشویی به همراه تعدادی از فرزندان برخی وزیران پیشین کابینه دولت ترکیه دستگیر و روانه زندان شده بود. به موجب حکم سابق دادگاه استانبول، فروش یا تغییر هر گونه مالکیت بر اموال رضا ضراب ممنوع شده بود. کار رسیدگی به این پرونده همچنان ادامه دارد.

انتقاد از چاپ کتاب‌های غیرواقعی در حوزه دفاع مقدس

خبر دیگر این که دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا از چاپ کتاب‌های غیر مستند و خلاف واقع در حوزه دفاع مقدس انتقاد کرده است. به گزارش فارس، سردار سرلشکر سیدیحیی صفوی در بیست و ششمین دوره تربیت استاد درس آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس بر تدریس حقایق و واقعیات دفاع مقدس به گونه‌ای منصفانه تأکید کرد و با انتقاد از چاپ کتاب‌های غیر مستند و خلاف واقع ادامه داد: متأسفانه گاهی کتاب‌هایی چاپ می‌شود که در آن هم طرح‌ریزی و فرماندهی عملیات‌ها و هم یگان‌های رزمی و پشتیبانی رزمی در عملیات‌ها اشتباه ارائه شده است. باید حقایق و واقعیات دفاع مقدس و نقش یگان‌های ارتش، سپاه، بسیج و جهاد سازندگی به طور منصفانه و مستند بیان گردد.

مخالفت با استعفای نجفی

شنیدیم که از چندی پیش شایعه استعفای محمدعلی نجفی رئیس سازمان میراث فرهنگی مطرح شده بود اما روز گذشته اغلب سایت ها و رسانه های خبری بار دیگر به این موضوع پرداختند. بر اساس گزارش های غیررسمی نجفی که به تازگی از سفر کاری به اسپانیا بازگشته بود، به دلیل ناراحتی قلبی و کسالت جسمی قصد استعفا از مسئولیتش را داشت اما براساس آخرین اخبار، رئیس جمهوری با تقاضای وی مخالفت کرده است.

تهدیدی متوجه اعضای تیم هسته‌ای نیست

با خبر شدیم که سردار احمد رادان، رئیس پلیس تهران اخبار منتشر شده درباره ارسال ایمیل‌های تهدید‌آمیز به اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای را تکذیب کرد. به گزارش مهر رادان درباره این ایمیل‌های مشکوک گفته: هیچ یک از مراجع امنیتی این موضوع را تأیید نکرده‌اند. اگر شعارهایی علیه و در تهدید تیم هسته‌ای منتشر شده است ناشی از هیجانات برخی افراد است اما باز هم با قدرت می‌گویم هیچ تهدیدی تا کنون متوجه اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای نیست. وی همچنین از توافق نیروی انتظامی و دولت درباره بازپرداخت بدهی ۱۸۵ میلیون دلاری ناجا خبر داده و گفته: پول نفت و استفاده‌ای که پلیس از آن کرد براساس مجوز دولت قبل بود. گفتنی است پیش از این خبری را در همین ستون منتشر کردیم که نشان می‌داد در گزارش تفریغ بودجه از این بدهی ناجا به شرکت نفت، پرده برداشته شده است.

اعتراض نمایندگان به سخنان یک نماینده تهران

خبر رسیده که سخنان حمید رسایی نماینده تهران درباره مذاکرات هسته‌ای و توافق ژنو در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه سال ۹۳ کل کشور با مخالفت نمایندگان همراه شد و دقایقی نظم جلسه مجلس را بر هم زد. به گزارش شبکه ایران (inn. ir) رسایی در جلسه روز گذشته مجلس گرچه برای مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال ۹۳ پشت تریبون قرار گرفته بود، اما به جای صحبت درباره این موضوع و دلایل مخالفت‌اش به موضوع توافق ژنو پرداخت و با طرح اتهاماتی گفت: شاید بتوان بر مراکز تحقیقاتی مهر پلمب زد اما نمی‌توان بر دهان مخالفین مهر زد. هنگامی که وی اظهار داشت مشاورعالی رئیس‌جمهوری منتقدان دولت را تندرو می‌نامد، نمایندگان مجلس به مخالفت با سخنان وی پرداختند ابوترابی که ریاست جلسه را برعهده داشت به رسایی برای اظهارات خارج از موضوع‌اش تذکر داد، اما در نهایت او تنها پس از چند بار تذکر و تهدید شدن به قطع میکروفن به تشریح نظرات خود درباره لایحه بودجه پرداخت.

جریمه بانک روسی به اتهام نقض تحریم ایران

یک خبر دیگر این که بانک «موسکو» برای مصالحه با مقامات قضایی دولت امریکا در مورد مختومه کردن پرونده نقض تحریم‌های ایران موافقت کرد مبلغ ۹/۴۹ میلیون دلار به عنوان جریمه به دولت امریکا بپردازد. به گزارش تسنیم، وزارت خزانه‌داری امریکا این خبر را اعلام کرد. بانک موسکو روسیه این مبلغ را برای مختومه شدن پیگیری‌های قضایی احتمالی در مورد ۶۹ مورد ادعای نقض تحریم‌ها علیه ایران به موجب قوانین امریکا پرداخت می‌کند.

محاکمه مدیران مسئول «بخارا» و «خراسان»

مطلع شدیم که علی دهباشی و کوروش شجاعی مدیران مسئول نشریه بخارا و روزنامه خراسان با اعلام جرم دادستانی تهران به اتهام جرایم مطبوعاتی یکشنبه آینده محاکمه می‌شوند. به گزارش ایرنا، دادگاه رسیدگی به اتهامات مدیران مسئول با حضور اعضای هیأت منصفه مطبوعات در شعبه ۷۹ دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی محمدی کشکولی برگزار خواهد شد. در کیفرخواست دادستانی تهران، اتهام مدیر مسئول مجله بخارا «نشر مطالب خلاف موازین اسلامی» و اتهام مدیر مسئول روزنامه خراسان «نشر اکاذیب» عنوان شده است.

محکومیت عضو حزب نهضت آزادی به چهار سال حبس

خبردار شدیم که سید محمد باقر علوی عضو حزب موسوم به نهضت آزادی به اتهام عضویت در این حزب به تحمل چهار سال حبس محکوم شد. به گزارش ایرنا، ایمان میرزازاده وکیل مدافع علوی گفت: شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به به ریاست صلواتی پس از محاکمه موکلم او را به حبس محکوم کرد. وی افزود: اعتراض خود را به صورت شفاهی به شعبه دادگاه اعلام کرده‌ایم و طی هفته آینده نیز به صورت مکتوب تقدیم دادگاه‌خواهیم کرد.

ائتلاف اصلاح‌طلبان و اعتدالیون ادامه خواهد داشت

دست آخر این که آذر منصوری با تأکید بر این‌که هیچ مرزی میان اعتدالیون و اصلاح‌طلبان وجود ندارد، خاطرنشان کرد: ادامه رویکرد و تحقق اهداف اصلاح‌طلبانه جز با اعتدال دست یافتنی نخواهد بود.به گزارش شبکه ایران (inn.ir) آذر منصوری گفت: به نظر می‌آید جریان رقیب اصلاحات که در طول ۸ سال گذشته سکان اداره کشور دستشان بود و دولت مستقر و مجلس را نمایندگی می‌کردند در یک سردرگمی و فقدان تحلیل و نقشه راه برای آینده گرفتار شده‌اند. وی با اشاره به این‌که انتخابات مجلس دهم برای اصولگرایان اهمیت بسیاری دارد، افزود: به همین دلیل آن‌ها به دنبال ایجاد شکاف در بدنه اجتماعی دولت روحانی هستند.

*جمهوری اسلامی

* ده‌ها نفر از گاوداران استان یزد به دلیل مشکلات مالی و گرانی خوراک دام صبح دیروز در مقابل استانداری یزد اجتماع کردند و خواستار رسیدگی به مشکلاتشان شدند. آنها به خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی گفتند: روزانه ۶۰۰ تن شیر تولید می‌کنیم و هر کیلو ۱۰۰۰ تومان به شرکت تعاونی می‌فروشیم و در همین حال باید خوراک دام هر کیلو ۱۱۵۰ تومان، سیلو ۱۶۰ تومان، یونجه ۱۰۰۰ تومان، تفاله ۸۵۰ تومان خریداری نمائیم با این اوصاف برای ما مقرون به صرفه نیست و توانایی تأمین هزینه دامهای خود را نداریم. این دامداران می‌گویند: شیر را باید با بهترین کیفیت تولید کنیم و با التماس بفروشیم و خوراک دام با بدترین کیفیت و با قیمت بالا و با التماس بخریم. آنها با نشان دادن دست‌های پینه بسته خود به خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی گفتند: مشکلات خود را بارها با نماینده مجلس و معاونین استانداری در میان گذاشته‌ایم ولی تاکنون نتیجه‌ای نگرفته ایم. آنها خواستار صدور دستوری برای حل مشکلاتشان از سوی رئیس‌جمهور و اقدام وزارت کشاورزی شدند.

* افکار عمومی جهان عرب به ویژه عربستان سعودی با به دست آوردن اطلاعاتی درباره زندگی سرتاسر رفاه مفتیان سلفی که جوانان را به جنگیدن علیه دولت سوریه دعوت می‌کنند، به این مفتیان بی‌اعتقاد می‌شود. برنامه “ساعت ۸” تلویزیون “ام بی‌سی” با پخش تصاویر زندگی پرناز و نعمت “دعوت کنندگان به جهاد” درحالی که تعطیلات را در کنار فرزندان و نوه هایشان در اقامتگاه تفریحی سپری می‌کنند، خشم عمومی گسترده‌ای را علیه آنان برانگیخته است. به گزارش عصر ایران به نقل از العربیه، برنامه “ساعت ۸” که از شبکه عربی “ام بی‌سی” پخش می‌شود، توسط داوود الشریان، شخصیت رسانه‌ای معروف سعودی اجرا می‌شود. این برنامه که به نقد و بررسی مسایل کشور سعودی می‌پردازد، یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌ها در جهان عرب است. دکتر عبدالعزیز الریس، میهمان برنامه “ساعت ۸″، از تحریک کنندگان به جنگ در سوریه به عنوان “واعظان سیاسی” نام برد که با نیرنگ و فریب، مردم را گمراه می‌کند. وی خواهان تفاوت قایل شدن میان علمای دینی و واعظان سیاسی شد.‌ام محمد، میهمان دیگر برنامه “ساعت ۸” داستان پسر ۱۶ ساله خود را برای بینندگان تعریف کرد و ادعای روحانی معروف سعودی “محمد العریفی” را که گفته است، داستان‌ام محمد ساخته و پرداخته “ام بی‌سی” و برنامه “ساعت ۸” است را رد کرد. این مادر گفت: پسر ۱۶ ساله‌اش برای رفتن به جهاد در سوریه تحریک شده است و از اینکه فرزندش در چنین وضعیتی قرار گرفته به شدت دردمند است.

*قدس
فراخوانی وزیران سابق!

دانا: شنیده شده که رئیس جمهور سابق بعد از نقل مکان از ساختمان لادن به ساختمانی در محله جنت آباد، تماسهایی با برخی از وزرا و مسؤولان دولت سابق داشته و از آنها خواسته تا در جلساتی که ترتیب می‌دهد، حضور داشته باشند.

تعطیلی دفتر کمیته امداد در باکو 

فارس: فعالیت کمیته امداد امام خمینی(ره) در جمهوری آذربایجان بطور کامل متوقف شد. جمهوری آذربایجان از تمدید مجوز فعالیت این نمایندگی خودداری کرده است.

مطهری: نیازی به یارانه نداشتم 

ایسنا: علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس با یادآوری اعلام انصرافش از دریافت یارانه‌ها، گفت: بنده چند ماه ابتدای اجرای قانون هدفمندسازی، یارانه‌ دریافت می‌کردم، اما بعد احساس کردم نیازی به این پول ندارم، به همین دلیل انصراف دادم.

خرید پایان نامه توسط برخی استادان

خانه ملت: مهدی کوچک‌زاده عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تأکید بر ضعف علمی استادانی که خود نیز با روش خرید پایان‌نامه موفق به اخذ مدرک شده‌اند گفت: استادی که خود با خرید پایان‌نامه موفق به اخذ مدرک شده، چگونه می‌تواند پایان‌نامه‌ای که خریداری شده را از پایانه‌نامه‌ای که دانشجو برای تنظیم و تدوینش زحمت کشیده، تشحیص دهد.

لغو توقیف اموال رضا ضراب در ترکیه 

واحد مرکزی خبر: دادگاه استانبول حکم توقیف دارایی های رضا ضراب، تاجر ایرانی مقیم ترکیه را لغو کرد. به موجب حکم سابق دادگاه استانبول، فروش و یا تغییر هرگونه مالکیت بر اموال رضا ضراب ممنوع شده بود.

ترکیه توافقنامه فرهنگی را امضا نکرد!

تسنیم: علی جنتی وزیر ارشاد با بیان اینکه توافقنامه فرهنگی ایران- ترکیه امضا نشد، گفت: این توافق‌نامه‌ها به دلیل اینکه به زبان انگلیسی نگارش شده بود و طرف ترک آمادگی نداشت، امضا نشد.

تأیید دکل‌های مرگ

جهان: اسماعیل اکبری رئیس مرکز تحقیقات سرطان در نشست خبری به مناسبت هفته مبارزه با سرطان، درباره وضعیت سرطان در کشور جدیدترین آمار را ارایه کرد و گفت: دکلهای تلفن همراه سرطان زا هستند.

تهدیدی علیه تیم مذاکره کننده نیست

ایرنا: سردار احمدرضا رادان جانشین فرمانده نیروی انتظامی در حاشیه همایش ملی پلیس، مدیریت کیفیت و تعالی سازمانی در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه گفته می شود، تیم هسته ای ایران از طریق پست الکترونیکی تهدید شده، گفت: هیچ موردی از تهدید تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان مشاهده نشده است.

ورود ریزگردهای حاوی اورانیوم به کشور

الف: کمال‌الدین پیرمؤذن عضو فراکسیون محیط زیست مجلس با بیان اینکه گرد و غبارهای حاوی اورانیوم عراق، وارد ایران می‌شود، گفت: ‌باید مسأله ریزگردها و باران‌‌های اسیدی برطرف شود.

 

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=18274

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x