تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

مستند تکان‌دهنده از روابط خانوادگی در منافقین

  • کد خبر : 18031
  • 09 بهمن 1392 - 9:05
مستند تکان‌دهنده از روابط خانوادگی در منافقین

مستند «فیلم ناتمامی برای دخترم سمیه» درباره خانواده‌ای در آن تمام زندگی خود را وقف سازمان منافقین کرده و همین امر خانواده آنها را متلاشی می‌کند، در سی و دومین جشنواره فیلم فجر به نمایش درمی‌آید.

به گزارشگروه وبگردی کمال مهر،مرتضی پایه‌شناس کارگردان مستند «فیلم ناتمامی برای دخترم سمیه» درباره موضوع فیلمش که در بخش مستند سی و دومین جشنواره فیلم فجر پذیرفته شده است به خبرنگار مهر گفت: سوژه این فیلم مستند درباره پدری است که سالها هوادار گروه منافقین که خود را مجاهدین خلق می‌نامند، بوده است. وی در سال‌های اول انقلاب به کانادا می رود از اعضای فعال و تاثیرگذار این سازمان به شمار می رود و خانواده همسرش هم از اعضای این گروه بودند.

وی در ادامه افزود: این پدر ۲ فرزند به نام‌های سمیه و محمد داشته است که فرزندان او هم آلوده فعالیت‌های این سازمان می‌شود. ماجرا از این قرار بوده که در سال ۱۹۹۸ سمیه برای بازدید از سازمان به عراق سفر می کند و قرار بوده سه هفته ای به خانه برگردد اما خبر می رسد که به دلیل علاقمندی سمیه او در اردوگاهی شبیه اشرف ماندگار شده و علاقمند است فعالیت سازمان مجاهدین خلق را از مرکز وقوع وقایع پیگیری کند.

این مستندساز با اشاره به اینکه ماندن سمیه در اردوگاه در حالی اتفاق افتاد که خانواده او دسترسی‌ای به منابع اطلاع‌رسانی درست نداشتند، بیان کرد: محمد پسر خانواده توضیحات سازمان مبنی بر خواست سمیه برای ماندن را قبول نمی کند به همین دلیل تصمیم می گیرد برای پیدا کردن خواهر خود راهی عراق شود ولی محمد هم در عراق ماندگار می شود و خبری از او نمی‌رسد.

این مستندساز ماجرای فیلمش را بررسی زندگی این خانواده دانسته و توضیح داد: این فیلم نشان می‌دهد این افراد چگونه خود و خانواده‌شان را وقف سازمان مجاهدین خلق(منافقین) کرده‌اند؛ سازمانی که به هیچ عنوان فاکتورهای انسانی و انسانیت را مد نظر ندارد و اساس فیلم بر موضوع این خانواده جلو می رود.

پایه‌شناس با تاکید بر اینکه دیده شدن این فیلم بسیار مهم است، گفت: برای من به عنوان کارگردان این فیلم سینمایی بسیار مهم است که مستند «فیلم ناتمامی برای دخترم سمیه» به خویی دیده شود چون این فیلم حرف انسانی بزرگی را مطرح می کند و به نوعی فیلم خانواده است. در واقع فیلم روایت خانواده ای است که همه فکر و اهدافشان سرویس دادن به سازمانی است سازمانی که ارزش و احترامی برای این جمع قائل نیست و به راحتی به خود اجازه می دهد که ارزش های انسانی را به نفع سازمان زیر پا بگذارد.

نمایی از فیلم

این کارگردان که در هفتمین جشنواره سینماحقیقت عنوان بهترین فیلم سیاسی را از آن خود کرد در ادامه صحبت هایش متذکر شد: در این مستند داستان آدم‌هایی را می بینیم که عقل و اختیار خود را به گروه سیاسی منافقین سپرده‌ و به بازوی اجرایی این گروهک تبدیل شده اند. هدف از ساخت این فیلم ایجاد فرصتی برای به فکر واداشتن مخاطب است و خوشحالم این فیلم در سی و دومین جشنواره فیلم فجر برای منتقدان و مخاطبان سینمای مستند نمایش داده می شود.

این مستندساز با اشاره به اینکه تصویربرداری بخش‌های باقی مانده از مستند «فیلم ناتمامی برای دخترم سمیه» در کشور کانادا به پایان رسیده است، گفت: در نسخه اولیه که به هفتمین جشنواره سینماحقیقت ارائه شد یکی از بخش های اصلی کار که گفتگو با سوژه اصلی این مستند مصطفی محمدی در منزل شخصی اش در کانادا بود به دلیل مشکلات موجود و عدم صدور ویزا انجام نشد که خوشبختانه پس از پایان جشنواره ما موفق به سفر به این کشور شدیم و سکانس های باقی مانده که مربوط به صحبت های او درباره دخترش، عکسها و فیلم‌های خانوادگی است تصویربرداری شد و نسخه کامل فیلم در ۹۳ دقیقه در اختیار دبیرخانه جشنواره فیلم فجر قرار گرفت.

کارگردان مستند «فیلم ناتمامی برای دخترم سمیه» با اشاره به حضور بخش سینمای مستند در این دوره از جشنواره گفت: جشنواره فیلم فجر از بزرگترین اتفاق های سینمایی کشور است و بسیاری از جریان های سینمایی هم در حوزه سینمای مستند و هم در حوزه سینمای داستانی را تحت الشعاع قرار می دهد و من به عنوان یک مستندساز خوشحالم که بخش مستند در این دوره از جشنواره پررنگ‌تر از همیشه مطرح شده است و علاوه بر خانه هنرمندان دو سالن برای مخاطبان سینمای مستند در سینما فلسطین و آزادی نیز ترتیب داده اند.

وی در پایان عنوان کرد: من معتقدم فیلم های مستند حاضر در سی و دومین جشنواره فیلم فجر بسته کاملی از بهترین مستندها در دو سال اخیر است و امیدوارم اهالی رسانه از این بسته مستند به درستی بهره ببرند و در نهایت امیدوارم که در آینده ای نه چندان دور مرزی بین سینمای مستند و داستانی از نگاه مخاطب و منتقد از بین برود و برای رسیدن به این هدف باید فرهنگسازی مناسب نیز صورت گیرد.

مستند «فیلم ناتمامی برای دخترم سمیه» در گروه معارف، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس سیمافیلم تهیه شده که در هفتمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت موفق به دریافت جایزه بهترین مستند- سیاسی اقتصادی این فستیوال شد.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=18031

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x