تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

“عرب‌نیا”: احساس کردم از قبیله عشقم/ میرباقری: “مختار”‌ بدون “عرب‌نیا” عقیم می‌ماند

  • کد خبر : 18096
  • 09 بهمن 1392 - 9:53
“عرب‌نیا”: احساس کردم از قبیله عشقم/ میرباقری: “مختار”‌ بدون “عرب‌نیا” عقیم می‌ماند

مراسم بزرگداشت “فریبرز عرب‌نیا” بازیگر “مختارنامه” با حضور جمع کثیری از هنرمندان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما کمال مهر؛ مراسم بزرگداشت “فریبرز عرب‌نیا” شامگاه ۸ بهمن ماه در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

داود میرباقری، کارگردان “مختارنامه” درخصوص “فریبرز عرب‌نیا” گفت: عرب نیا شایسته تقدیر است و این مجلس باید زودتر از این‌ها برای وی برگزار می‌شد.

وی ادامه داد: شش تا هفت سال کار مستمر در مجموعه تلویزیونی “مختارنامه” بسیار سنگین و دشوار بود و اگر همت و انگیزه عرب نیا نبود نمی‌توانستیم نتیجه‌ای که امروز به نام “مختارنامه” ثبت شده را بدست آوریم.

وی توضیح داد: یک بازیگر برای اینکه بتواند طراوت و شادابی خود را در یک کار طولانی نگاه داشته و به اصطلاح رکودش را حفظ کند باید دشواری‌های بسیاری را طی کند که عرب نیا از پس این اتفاق به درستی برآمد.

میرباقری گفت: اگر همراهی و همدلی عرب نیا نبود سریال “مختار” عقیم می‌ماند.

وی ادامه داد: ما عادت کردیم به آنچه در سر صحنه پیش می‌آید قانع باشیم، از تخیلات خود کم کنیم و با شرایط سازگار باشیم اما در “مختارنامه” به دلیل عشق، اتفاقات رخ داده فراتر از توان همه ما بود.

میرباقری اظهار داشت: عرب نیا در سکانس‌های پرتحرک و دشواری حضور داشت اما همه این‌ها باتوجه به جوهره، عشق و انگیزه‌اش کار به سرانجام درستی رسید تا جایی که “مختارنامه” در حافظه تاریخی مردم ماندگار شد.

میرباقری در ادامه درخصوص تصورات غلط از اخلاق عرب نیا عنوان کرد: شنیدم که او فردی بداخلاق است و بسیاری به من توصیه می‌کردند با این بازیگر همکاری نکنم اما خدا را گواه می‌گیرم این امر وجود نداشت.

وی با اشاره به همراهی خود با عرب نیا برای حضور در بیابان‌های اطراف کاشان به منظور تصویربرداری قسمت‌های اولیه “مختارنامه” اظهار داشت: در راه عرب نیا رانندگی می‌کرد و من مستمع بودم این بازیگر سینما شخصیت مختار را برای من بر اساس فیلم‌نامه تفسیر می‌کرد و چکیده دریافت خود را از شخصیت برایم توضیح داد.

این کارگردان تصریح کرد: در همه این سال‌ها و در طول تاریخ تولید سریال “مختارنامه” هیچ درگیری لفظی با هم نداشتیم و سیری را با عشق و علاقه با هم شروع کردیم. من کمترین اصلاحات را مراجع به بازی عرب نیا در سکانس‌ها داشتم و خیلی از لحظات “مختارنامه” با او خاطره شد.

میرباقری گفت: سخت گیری‌های عرب نیا برای تأثیرگذاری روی کیفیت کار است و اگر آدم عقده‌ای نداشته باشد باید این صحبت‌ها را بشنود.

وی خاطر نشان کرد: عمده اختلاف عرب نیا با دیگران اگر پیش آید به دلیل حساسیت روی نقش است و حضور چنین بازیگرانی برای فضای فرهنگی کشور بسیار مغتنم است چرا که روی نگاه و شخصیتی مورد نظرشان فکر می‌کنند.

فریبرز عرب نیا، بازیگر “مختارنامه”، در مراسم تجلیل خود گفت: اعتراف می‌کنم که برای اولین بار است نمی‌دانم چه باید بگویم اما از همه کسانی که برای برگزاری این مراسم تلاش کردند، تقدیر می‌کنم.

وی ادامه داد: حال تا سال‌ها از تعریف‌های خوبی که شنیدم حالم خوب است نه به این جهت که دوستانم مرا تأیید کردند بلکه احساس کردم که از قبیله عشقم و کاش همه شما جای من بودید.

عرب نیا عنوان کرد: امیدوارم با پایمردی و مداومت اهل فرهنگ، این کشور سرافراز و سربلند چون گوهری در عرصه فرهنگ جهانی همچنان درخشنده بماند.

وی اظهار داشت: واقعا نمی‌دانم از همه با چه زبانی تشکر کنم همه به من منت گذاشتند و ضعف‌های مرا به زبان نیاوردند، من ضعف‌هایی دارم که شاید از نقاط قوتم کمتر نباشد اما در وجودم چیزی است که به آن می‌بالم، من در راهم با اعتقاد آمدم و در دانه‌هایی در کنارم هستند که هر یک ممد حیات بوده و دست تک تک آنها را می‌بوسم.

وی تصریح کرد: ارزش اصلی زندگی من قدر دیدن از مردم است نه کسانی که قرن‌ها است خواب هستند. این قدر دیدن برای من خوشحال کننده است و از دوستانم سپاسگزارم که همراه همکار و شریک من در لحظات خوب و بد هستند دوستانی که در این مجلس نیز حضور ندارند.

بازیگر فیلم “چ” خاطر نشان کرد: بزرگی آدم به دوستانش است ذهنم پر از حرف است من خیلی تشویق و قدر ندیدم و نمی‌دانم در چنین مجالسی دقیقا چه چیزی باید بگویم.

در ادامه بهروز خوش رزم، تهیه کننده “به رنگ شک” نیز درخصوص همکاری خود در مینی سریال شش قسمتی “عرب نیا” گفت: به مدت ۳ ماه در تولید مینی سریال ” به رنگ شک” با هم همکاری داشتیم و تنها در طول این مدت او به هیچه مسئله‌ای جز کار فکر نمی‌کرد.

سعید پیردوست، بازیگر سینما و تلویزیون نیز در این مراسم عنوان کرد: هرگز فریبرز عرب نیا را فراموش نمی‌کنم و آرزوی پایداری برایش دارم بازی در یک مجموعه سنگین آن هم به مدت ۶ سال روحیه و تداوم می‌خواهد.

بهزاد خداویسی، دیگر بازیگر عرصه هنر، درخصوص این بازیگر اظهار داشت: سال ۷۰ با عرب نیا در فیلم ابوالحسن داوودی آشنا شدم و بعد از آن نیز همکاری‌های متفاوتی با او داشتم که به دوستی ما ادامه می‌داد و در این مدت یک بار از او گلایه و شکایتی ندیدم.

امین زندگانی بازیگر “مسلم بن عقیل” بیان کرد: در جمع بزرگان حرف زدن کار سختی است و حضور در مختار و همکاری با عرب نیا قضا و قدر خوبی برایم بود.

وی ادامه داد: متأسفانه برخی از افراد ذهنشان کدر شده و احترام به کار را با بداخلاقی اشتباه گرفتند و هرگز نمی‌توانند در پروژه “مختارنامه” همچون او بازی کنند.

معصومه آقاجانی، بازیگر ” به رنگ شک” عنوان کرد: تحلیل در مورد فریبرز عرب نیا که دورادور شاهد کارهایش بودم بسیار سخت بود اما افتخاری برایم است که در این مجموعه با او همکاری دارم.

آرش مجیدی، بازیگر “سر به مهر” نیز درخصوص بازیگر “مختارنامه” اظهار داشت: زمانی که در جشنواره جام جم تصاویری از مختار و پوشیدن زر را بر تن او دیدم به این نکته رسیدم که هیچ کس نمی‌توانست جز او این نقش را بازی کند و خدا را شاکرم در کار جدیدتان شاگردی می‌کنم.

وی ادامه داد: قبل از اینکه در سریال وی بازی کنم همه از بداخلاقی او می‌گفتند و این مرا بیشتر برای همکاری ترغیب می‌کرد و باید بگویم که پشت سرآدم‌های بزرگ همیشه حرف و حدیث است.

گفتنی است در این مراسم حامد میرباقری، مسعود فروتن، الیکا عبدالرازقی، محسن افشانی، شهرزاد کمال زاده، عمار تفتی، امیر مولایی، امیر ارسلان رستمی و جانیار عرب نیا فرزند فریبرز عرب نیا حضور داشتند که در پایان مراسم از او تقدیر کردند.

شایان ذکر است در پایان مراسم با رونمایی از لوح تقدیر و تمبر فریبرز عرب نیا از او قدردانی به عمل آمد و فرزند او به صورت مکرر پدر خود را در طول مراسم تشویق می‌کرد.

انتهای پیام/ اس

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=18096

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x