تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
1

اردوغان: باید گام‌های مشترک برد-برد بین دو کشور برداشته شود/ شدیداً نیازمند محصولات ایرانی هستیم

  • کد خبر : 18155
  • 09 بهمن 1392 - 16:29
اردوغان: باید گام‌های مشترک برد-برد بین دو کشور برداشته شود/ شدیداً نیازمند محصولات ایرانی هستیم

نخست‌وزیر ترکیه با بیان اینکه صنایع ترکیه روزبه‌روز و با سرعت زیاد در حال پیشرفت است، گفت: شدیداً نیازمند محصولات انرژی به ویژه گاز طبیعی ایران هستیم.

خبرگزاری فارس: اردوغان: باید گام‌های مشترک برد-برد بین دو کشور برداشته شود/ شدیداً نیازمند محصولات ایرانی هستیم

به گزارش خبرنگار حوزه دولت کمال مهر،‌ رجب‌طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه صبح امروز پس از امضای چند سند همکاری بین دو کشور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بنا به دعوت آقای جهانگیری به ایران سفر کرده‌ایم و بعد از دو سال اینجا را خانه خود احساس می‌کنیم.

وی تصریح کرد امروز فرصتی پیدا شده تا روابط دو جانبه را مرور کنیم؛‌ خصوصا توافق دو کشور در زمینه تجارت ترجیحی و مایلم مراتب خرسندی خود را اعلام کنم.

وی افزود: امیدوارم  توافقنامه مربوط به شورای عالی همکاری دو کشور را در جریان سفر آقای روحانی به ترکیه داشته باشیم؛ آنکارا و تهران یک فاصله دو ساعته با هواپیما دارند و به لحاظ فیزیکی هم پایتخت‌های دو کشور به یکدیگر نزدیک هستند. روسای کمیسیون‌های مشترک و نمایندگان ویژه دو کشور ایران و ترکیه زمینه‌چنین کردند تا روابط دو کشور را تعمیق دهند.

اردوغان ادامه داد: سال ۲۰۱۲ از نظر روابط دو کشور سال بسیار برجسته‌ای بود در این سال حجم روابط تجاری دو کشور از ۲۱.۰۸ میلیارد دلار گذشت اما متاسفانه در سال ۲۰۱۳ به ۱۳.۰۵ میلیارد دلار تنزل یافت و  همانطور که می‌دانند برنامه هدف‌گذاری شده برای سال ۲۰۱۵،  ۳۰ میلیارد دلار است و در این رابطه اراده سیاسی فی‌مابین هر دو طرف وجود دارد.

وی گفت: امیدوارم سال ۲۰۱۴ تولد خوبی برای رابطه دو کشور باشد و تجربه این سال بتواند هدف ۳۰ میلیارد دلاری سال ۲۰۱۵ را تحقق دهد؛ ما از ایران نفت و گاز طبیعی وارد می‌کنیم و این‌ها محصولات استراتژیکی است که ترکیه از ایران وارد می‌کند و می‌توانیم به شکل بیشتر دریافت کنیم.

اردوغان افزود: با توجه به اینکه صنایع ترکیه روزبه‌روز و به سرعت زیاد در حال پیشرفت است شدیدا نیازمند محصولات انرژی به ویژه گاز طبیعی ایران هستیم و باید گام‌های مشترکی بر اساس بردبرد ببین دو کشور داریم.

وی ادامه داد: ترکیه نیز می‌تواند محصولات متعددی را در اختیار ایران قرار دهد و در این رابطه وزاری اقتصادی دو کشور کار خیلی خوبی را انجام دادند و تصور می‌کنیم هر دو وزیر به نقطه مشترکی رسیده‌اند؛ باید به سرعت گام خود را در توافقاتی که داشته‌اند به پیش ببریم.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=18155

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x