تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

لبخند روحانی یا گزینه نظامی اوباما، کدام روی میز می ماند؟

  • کد خبر : 17704
  • 08 بهمن 1392 - 9:43
لبخند روحانی یا گزینه نظامی اوباما، کدام روی میز می ماند؟

یکی از مهم ترین رویدادهای سیاسی هفته گذشته در جهان را می توان اجلاس داووس دانست البته هرچند که ظاهر این اجلاس اقتصادی بود اما شرایط سیاسی جهان دلیل روشن در تغییر روند این اجلاس بود.

گروه سیاسی کمال مهر؛ دیپلماسی لبخند حسن روحانی که سپتامبر سال گذشته میلادی (شهریور/مهر ۱۳۹۲) با حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد طوفانی پدید آورد، درمهم ترین مجمع اقتصادی جهان تجلی کرد و نمایشی از دیپلماسی هسته ای و اقتصادی ایران را به اجرا گذاشت به طوری که دعوت نشدن ایران در ژنو ۲ به حاشیه رفت..

کنفرانس ژنو ۲ در حالی بدون حضور ایران برگزار شد که نتوانست در میان کشورها برای خود جایی باز کند و یا به اهداف خود دست پیدا کند، ولی اجلاس داووس دستاوردهای بسیار زیادی برای جمهوری اسلامی به همراه داشت.

حضور حسن روحانی رئیس جمهور ایران در این اجلاس و پس گرفتن دعوت ایران در ژنو۲ از سوی بان کی مون دبیرکل سازمان ملل توجه بیشتر رسانه ها را به دهکده تفریحی داووس جلب کرد ، چرا که همه منتظر بودند تا مواضع ایران را نسبت به این اقدام آقای بان کی مون از زبان رئیس جمهور بشنوند .

فارق از بحث دست یابی ایران به دانش هسته ای، کشورهای دنیا برای ورود به بازار اقتصاد ایرا ن در حال سبقت گرفتن از یکدیگر هستند لذا غرب از پیشرفت اقتصادی ایران نگران بوده و راهی جز تهدید شرکت های بزرگ تجاری جهان ندارد و از آنجا که پروژه های اسلام هراسی و بر چسب حمایت از تروریسم نیز نه تنها نتوانسته ایران را تحت فشار قرار دهد بلکه حقانیت ایران را به اثبات رسانده لذا کشورهای غربی بیش از پیش دچار استیصال شده اند و به دنبال راهی برای خروج از بن بست هستند اما دیپلماسی لبخند روحانی در این اجلاس و سخنرانی و مصاحبه های وی معادلات غربی ها را برهم زد، انها انتظار رفتار پرخاشگرایانه را از رئیس جمهور ایران داشتند اما با لبخند دیپلماتیک روحانی مواجه شدند .

سخنان حسن روحانی در اجلاس داووس دومین حضور پررنگ و تهاجمی وی در نشست های جهانی پس از مجمع عمومی سازمان ملل متحد بود که سپتامبر گذشته برگزار شد و به توافق تاریخی ایران و غرب بر سر برنامه هسته ای ایران منجر شد.

سخنان مدبرانه روحانی در این اجلاس و بیان اینکه همه ما در یک کشتی زندگی می کنیم و تحول در اقتصاد به نفع همه ملتهاست، پیام بزرگی به جهان داد و ثابت کرد که جمهوری اسلامی طرفدار عدالت و بهره مندی تمام ملتها از امکانات برابر است.

تاکید رئیس جمهوری بر ضرورت سرمایه گذاری اقتصادی و درخواست از سرمایه گذاران برای حضور در ایران پیام دیگری به جهان داد و دروازه های تعاملات اقتصادی با ایران اسلامی را به روی دنیا گشود.

حضور موثر روحانی در اجلاس داووس نشانه جایگاه ایران در عرصه های مهم تصمیم گیری های جهانی است که پس از اجرایی شدن توافق ایران با ۱+ ۵، غربی ها تاثیرگذاری جمهوری اسلامی در خاورمیانه و حتی دیگر حوزه های منطقه ای جهان را دریافتند و به همین دلیل از رئیس جمهوری کشورمان برای حضور در نخستین سخنرانی مجمع جهانی اقتصاد دعوت کردند.

در واقع باید گفت حضور دکتر روحانی در این مجمع، تلاش کشورهای استکباری و آمریکا برای منزوی کردن ایران را با شکست رو به رو کرد و قفل تبادلات نفتی ایران و دیگر کشورها در توافقات ایران و ۱+۵ را شکست ، نگاهی گذرا به تاریخ نه چندان دور نشان می دهد که کشورهای غربی زمانی که دچار سردرگمی در قبال یک کشور می شوند سریعا به سوی تهدیدات نظامی و امنیتی می روند و در مقابل پیشرفت های کشورمان نیز با تهدیدات نظامی گمان می کنند که ایران هم مانند عراق یا افغانستان سیاستی انفعالی در پیش خواهد گرفت.

کُری‌‌خوانی‌های کَری و دیگر مقامات آمریکا در قبال جمهوری اسلامی اثبات این ادعا است به طوری که وزیر امور خارجه آمریکا در آخرین اظهاراتش در قبال ایران، مجدداً از حربه نخ‌نمای «تهدید نظامی» استفاده کرد ، وی در مصاحبه با شبکه العربیه، بار دیگر تهدید کرد در صورتی که ایران به توافق هسته‌ای پایبند نباشد و آن را نقض کند، گزینه نظامی فوراً باز خواهد گشت! جان کری در این گفت‌وگو، ضمن طرح اتهاماتی علیه ایران، سوریه و حزب‌الله لبنان، مدعی شد کشورهای خاورمیانه پس از توافق هسته‌ای با ایران، امن‌تر شده‌اند!

پیش از این نیز جان کری در مصاحبه با شبکه ای‌بی‌سی، منظورش از پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را براساس نیات دولت آمریکا بیان کرده بود. وزیر امور خارجه آمریکا در این مصاحبه که در اواخر آذرماه انجام شده، با صراحت می‌گوید در دور بعدی مذاکرات با ایران، بر سر برچیده شدن تأسیسات هسته‌ای ایران مذاکره خواهیم کرد. وی در این مذاکره برخلاف اظهارات مقامات ایران مبنی بر پذیرفته‌شدن حق غنی‌سازی ایران در توافقنامه ژنو، می‌گوید: «هیچ حق غنی‌سازی وجود ندارد. ما حق غنی‌سازی را به رسمیت نمی‌شناسییم

اما کری خوانی های مقامات آمریکایی نه تنها از موضع قدرت نیست بلکه از سر استیصال مطرح می شود چرا که آنها از هر راهی که وارد شده اند با در بسته مواجه شده و دیپلماسی لبخند ایران سیاست های چماق و هویج آن ها را نقش بر آب کرده، ، امروز ادبیات جدید و خلاقانه لبخند دولت تدبیر و امید وارد فضای سیاسی جهان شده در حالی که غرب همچنان از ادبیات تکراری خود در قبال اقتدار جمهوری اسلامی استفاده می کند، کشورهای غربی باید قبول کنند که با رجزخوانی و تکرار این تهدید که گزینه نظامی روی میز است راه به جایی نخواهند برد پس بهتر است به جای تکرار این تهدید تکراری پذیرای موقعیت انفعالی امروز خود در جهان باشند.

ولی الله صاحبکاری – تیتر۱

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=17704

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x