تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

اجازه راه اندازی نیروگاه اراک را به ایران نخواهیم داد

  • کد خبر : 16671
  • 05 بهمن 1392 - 11:03
اجازه راه اندازی نیروگاه اراک را به ایران نخواهیم داد

وزیر خارجه ایالات متحده امریکا با حضور در محل اجلاس چهل و چهارمین اجلاس مجمع جهانی اقتصاد با ادعای اینکه در این هفته برنامه هسته ای‌ ایران به عقب برگشت گفت: ما اجازه نخواهیم داد که ایران در راه اندازی رآکتور اراک گامی بردارد.

به گزارش سرویس بین‌ الملل کمال مهربه نقل از رویترز: وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد ما به ایران هرگز اجازه نخواهیم داد که نیروگاه اراک را راه اندازی کند.

جان کری گفت: اظهارات آقای روحانی درباره اینکه ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست بی معنی است مگر اینکه اقدامات عملی ببینیم. آقای روحانی روز گذشته اعلام کردند که ایران انگیزه‌ای برای ساخت سلاح هسته ای ندارد، حالا ایران فرصت دارد آن را ثابت کند.


کری در خصوص برنامه هسته‌ای ایران گفت: اکنون بازرسان آژانس می‌توانند هر روز در فردو و نظنز باشند. همین طور بازرسان هر ماه می‌توانند در اراک باشند. ما زمان برای رسیدن ایران به بمب را طولانی کردیم و آن را بیشتر قابل ردیابی کردیم.

وزیر خارجه آمریکا درباره سخنان رئیس جمهوری ایران در داووس نیز گفت: دیروز آقای روحانی اینجا بود و گفت ما می‌خواهیم با دنیا تعامل کنیم. اگر درباره صحبتهای خود جدی هستید اثبات آن ساده است. کشوری که برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز میخواهد چرخه غنی‌سازی در زیر زمین نمی‌خواهد، رآکتور آب سنگین نمی‌خواهد.

جان کری درباره توافق هسته‌ای با ایران گفت که این توافق برنامه هسته‌ای ایران را به عقب بازگرداند. او در سخنرانی خود هم‌چنین به مواردی از مفاد این توافق‌نامه اشاره کرد؛ از جمله این که ایران باید اندوخته اورانیوم‌ غنی‌شده ۲۰ درصدی خود را به صفر برساند، سانتریفیوژهای خود را افزایش ندهد، و از نصب نسل جدید سانتریفیوژهای و تکمیل نیروگاه اراک خودداری کند.
کری در ادامه سخنان خود باز هم بشار اسد را متهم به جذب تروریست ها در این کشور کرد و مدعی شد که بشار اسد نمی تواند در آینده سوریه و دولت انتقالی حضور داشته باشد  وباید از مقام خود کناره گیری کند.
کری مدعی شد اسد آواری از ویرانی بر سر مردم سوریه فرو ریخت.
وزیر امور خارجه آمریکا افزود جهان شاهد بوده است که دیپلماسی برای دست یابی به هدف ها در سوریه تا چه اندازه می تواند نیرومند باشد، زیرا مردی که زمانی حاضر نبود قبول کند تسلیحات شیمیایی دارد، اینک آنها را از زرادخانه خود خارج کرده است.
وزیر خارجه آمریکا در بخشی دیگر از سخنانش از سیاست خارجی آمریکا دفاع کرد و گفت: یک اسطوره و بدفهمی وجود دارد که اگر آمریکا به صورت نظامی در جهان مشارکت و تعامل نداشته باشد٬ خود را از امور جهان کنار کشیده است… آمریکا به خود می‌بالد که بیش از همه زمان‌ها در امور جهان مشارکت دارد. یکی از آن مصادیق تعامل با اروپا و اوکراین و تعامل اقتصادی با اتحادیه اروپا است.
جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در مقابل مجمع جهانی اقتصاد مدعی شد،حضور نظامی ایالات متحده امریکا در خاور میانه برای مقابله تهدیدات در منطقه است.

جان کری در ادامه گفت: روابط ما به شرکای خود در خاور میانه بر اساس منافع مشترک است و حضور ما در خاور میانه برای حمایت از هم پیمانان امریکا مهم است.

وی تاکید کرد: عقب نشینی آمریکا از خاورمیانه یک افسانه است.

بخشی از سخنان کری در رابطه با امنیت منطقه و صلح در خاورمیانه بود. او به کشورهای عرب خلیج فارس، بویژه عربستان سعودی اطمینان داد که آمریکا حامی آن‌ها خواهد بود.
وزیر خارجه آمریکا به سیاست تعامل باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا اشاره کرد و گفت که آمریکا از دوستانش دفاع خواهد کرد، امنیت انرژی را تامین می‌کند و به تعامل خود در خاورمیانه ادامه می‌دهد.
جان کری در سخنرانی خود تاکید کرد که گفت‌وگوهای صلح میان فلسطین و اسرائیل نه در سازمان ملل که باید بین طرفین حل شود. او به منافع اسرائیل در به ثمر رسیدن گفت‌وگوهای صلح اشاره کرد و گفت این به نفع مناسبات اقتصادی اسرائیل با کشورهای عرب منطقه است.
کری گفت: می‌پرسند چرا دولت اوباما تا این حد روی صلح فلسطینی‌ها با اسرائیل تمرکز کرده است. پاسخ این است که صلح برای همه و از جمله اسرائیل و فلسطینی‌ها بهتر است. اگر گفت‌و‌گوها شکست بخورد٬ با توجه به ترکیب جمعیتی اسرائیل٬ دیگر نمی‌توان اسرائیلی دموکراتیک(!!) داشت. این وضع نمی‌تواند ادامه پیدا کند.
وی همچنین افزود که اسرائیل از این نگران است که یک فلسطین آزاد در کنارش می‌تواند به پایگاهی برای تروریسم(!)و حمله علیه اسرائیل تبدیل شود و به همین دلیل تا این نگرانی وجود دارد٬ نمی‌تواند صلح با فلسطینی‌ها را بپذیرد.
کری افزود: فلسطینی‌ها باید بدانند که در نهایت قلمرو آن‌ها از نیروهای اسرائیلی تخلیه خواهد شد و تصرف به پایان خواهد رسید… اما اسرائیلی ها هم به حق می‌گویند تا زمانی که مطمئن نشوند که کرانه غربی به یک غزه جدید تبدیل نمی‌شود٬ عقب نخواهند نشست.
جان کری روز جمعه همچنین تاکید کرد که صلح میان طرفین نمی‌تواند از طریق سازمان ملل برقرار شود و مسائل باید بین طرفین اسرائیلی و فلسطینی حل شود.
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=16671

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x