تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

پایان روز اول کنفرانس ژنو ۲ در سایه آتش

  • کد خبر : 16221
  • 03 بهمن 1392 - 7:40
پایان روز اول کنفرانس ژنو ۲ در سایه آتش

مهمترین تحولات سوریه در ۲۴ ساعت گذشته در آغاز کنفرانس ژنو ۲ خلاصه می‌شود که اولین روز آن از حدود ۱۱:۳۰ صبح در شهر «مونترو» سوئیس آغاز شد. این اچلاس در دو نوبت صبح و بعد از ظهر شد. ابتدای این جلسه با سخنرانی بان کی‌مون آغاز شد.

 

 

خبرگزاری فارس: پایان روز اول کنفرانس ژنو 2 در سایه آتش

 

به گزارش کمال مهر در دمشق، مهمترین تحولات سوریه در ۲۴ ساعت گذشته در آغاز کنفرانس ژنو ۲ خلاصه می‌شود که اولین روز آن از حدود ۱۱:۳۰ صبح در شهر «مونترو» سوئیس آغاز شد. این اجلاس در دو نوبت صبح و بعد از ظهر برگزار شد. ابتدای این جلسه با سخنرانی «بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل آغاز شد و با سخنرانی‌های «سرگئی لاوروف» و «جان کری» وزیر خارجه روسیه و آمریکا ادامه پیدا کرد.

از سخنرانان این جلسه، می‌توان به «ولید معلم» وزیر خارجه سوریه، «احمد جربا» رئیس ائتلاف معارضان سوری و وزرای خارجه آلمان، چین، فرانسه، ژاپن، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزرای کشورهای دیگر اشاره کرد. نشست رفع بحران سوریه امروز در مونترو برگزار ‌شد و ادامه آن ۴ بهمن ماه در شهر ژنو برگزار خواهد شد و نمایندگان دولت سوریه و معارضان سوری به گفت‌وگوهای رو در روی خود ادامه خواهند داد. بالطبع تحولات میدانی تحت الشعاع تحولات سیاسی قرار داشت.

ژنو ۲؛ مذاکره در سایه آتش

حضور سوریه در ژنو ۲، علاوه بر اینکه شکست ادعاهای غرب در رد هر گونه مذاکره سیاسی با دولت بشار اسد قبل از برکناری وی را به اثبات می‌رساند، می‌تواند جایگاه دمشق را به عنوان محور اصلی مبارزه با تروریسم جهانی و قربانی توطئه و تروریسم تقویت کند.

مشارکت ایران در ژنو ۲ سهم بسزایی در حل بحران سوریه خواهد داشت

یکی از رهبران فراکسیون ائتلاف کُردستان عراق تاکید کرد که مشارکت ایران در کنفرانس ژنو ۲ سهم بسزایی در حل بحران سوریه خواهد داشت.

عدم مشارکت ایران در ژنو ۲، کنفرانس را ناکام و بحران سوریه را پیچیده‌تر می‌کند

نمایندگان پارلمان عراق تاکید کردند عدم مشارکت ایران در کنفرانس ژنو ۲، این کنفرانس را با شکست و ناکامی مواجه و بحران سوریه را پیچیده‌تر می‌کند.

نشست «ژنو ۲» به پایان رسید

کنفرانس بین‌المللی موسوم به «ژنو۲» که از حدود ۱۱:۳۰ صبح امروز، در شهر «مونترو» سوئیس آغاز شده بود، دقایقی پیش به کار خود پایان داد. این اجلاس در دو نوبت صبح و بعد از ظهر در شهر مونترو سوئیس برگزار شد.

بان‌کی‌مون: مذاکرات بر اساس نتایج ژنو ۱ اجرا می‌شود/۲ طرف درگیر در سوریه بر سر میز مذاکره می‌نشینند

دبیر کل سازمان ملل در کنفرانسی خبری در مونتر گفت که روز جمعه ۲ طرف درگیر در سوریه بر سر میز مذاکره خواهند نشست.

اخضر ابراهیمی: روز پنجشنبه با هیئت‌های سوری بطور جداگانه دیدار خواهم داشت

نماینده سازمان ملل در امور سوریه گفت که روز پنجشنبه با هیئت‌های دو طرف سوری دیدارهای جداگانه‌ای خواهد داشت.

کری: ژنو ۲ تنها آغازی برای دستیابی به راه‌حل برای سوریه بود

وزیر خارجه آمریکا گفت که کنفرانس ژنو ۲ تنها آغازی برای دستیابی به راه حل برای تحولات سوریه بود.

استقبال کاخ‌ سفید از نشست ژنو ۲

جی‌ کارنی سخنگوی کاخ سفید با استقبال از نشست ژنو ۲ گفت که این مسئله‌ای بسیار مهم است که امروز ما روند انتقال دموکراسی در سوریه را آغاز کردیم.

فقط مردم سوریه درباره کشورشان تصمیم می‌گیرند

«بشار الجعفری» نماینده دائم سوریه در سازمان ملل لحظاتی پیش در نشستی مطبوعاتی در شهر مونتروی سوئیس از روش برگزاری کنفرانس «ژنو۲» به شدت انتقاد کرد.

نبیل فهمی: قاهره با هر راه‌حلی که به اختلاف سوری‌ها منجر شود مخالف است

وزیر خارجه مصر گفت که کشورش با هر راه حلی در اجلاس ژنو ۲ برای سوریه که به اختلاف بین مردم این کشور منجر شود مخالف است.

چرا نشست «ژنو ۲» نمایشی سیاسی است

نشست ژنو ۲ سرانجام پس از کش‌وقوس‌های فراوان آغاز به کار کرد‌، در حالی که این سؤال مطرح است که کشورهایی چون بحرین و مصر که خود با بحران سیاسی داخلی دست و پنجه نرم می‌کنند چگونه می‌توانند برای سوری‌ها نسخه راه حل پایان بحران سیاسی بنویسند.

بشار اسد از قدرت کناره‌گیری نمی‌کند/ائتلاف مخالفان نماینده معارضان نیست

عمران زعبی وزیر اطلاع رسانی سوریه گفت که بشار اسد رئیس جمهور سوریه از قدرت کناره گیری نمی کند. وزیر اطلاع رسانی سوریه سخنان مطرح شده برخی مقامات کشورها در کنفرانس امروز ژنو۲ را غیرواقعی خواند و از نمایندگان این کشورها خواست با سفر به سوریه از نزدیک در جریان تحولات این کشور قرار گیرند.

ژنو۲ فاقد ضمانت اجرایی؛ تریبونی برای معارضان شکست خورده

سرانجام پس از فراز و نشیب‌های فراوان و در سایه هیاهوی رسانه‌ای، کنفرانس ژنو ۲ امروز در شهر «مونترو» سوئیس برگزار شد.

آغاز لرزان کنفرانس ژنو ۲ بدون حضور ایران/کنش و واکنش های نشست چه بود

کنفرانس بین‌المللی حل بحران سوریه که به «ژنو۲» موسوم شده، اولین جلسه خود را با حضور هیأت‌های دیپلماتیک از بیش از ۳۰ کشور جهان در شهر «مونترو» آغاز کرد؛ جلسه‌ای که بخش اعظم آن به قرائت بیانیه‌های تند مخالفان و حامیان بشار اسد علیه یکدیگر گذشت.

پوشکوف: مشکل سوریه افراط‌گرایان هستند نه ایران

رئیس کمیته امور بین‌الملل دومای روسیه تاکید کرد: کسانی که با حضور ایران در کنفرانس ژنو۲ مخالفت کردند، باید بدانند که نه ایران، بلکه گروه‌های تندرو و افراطی «مشکل اصلی» در سوریه هستند.

بی‌بی‌سی: هیچ کس انتظاری از نشست ژنو ۲ ندارد

همزمان با ادامه رایزنی‌ها در هتل محل برگزاری نشست ژنو ۲ در شهر مونترو شبکه بی‌بی‌سی در گزارشی تاکید کرد که هیچ کس انتظاری از نشست ژنو ۲ ندارد. بنابر گزارش پل وود خبرنگار این شبکه در محل برگزاری اجلاس ژنو ۲ ولید معلم وزیر امور خارجه سوریه پس از ورود به سوئیس گفته که صحبت درباره آینده بشار اسد «خط قرمز» است و گفته که این مسئله محوری در مذاکرات نیست و بیانیه نشست ژنو یک مبنای توافق است که در آن بر لزوم مرحله‌ای انتقالی تاکید شده است.

المیادین: اکثر شرکت کنندگان در «ژنو ۲» بر نقش ایران تاکید کردند

شبکه خبری المیادین در خبری با بیان اینکه اکثر شرکت کنندگان در کنفرانس «ژنو ۲» بر اهمیت نقش ایران تاکید کردند؛ یاد آور شد که مشورت‌هایی به منظور مشارکت تهران در سطح کارشناسان در این کنفرانس در جریان است.

خبر منتشر شده مبنی بر حضور محرمانه هیأتی از ایران در نشست ژنو۲ تکذیب شد

بخش مطبوعاتی نمایندگی ایران در مقر اروپایی سازمان ملل در ژنو خبر منتشره مبنی بر حضور محرانه هیأتی از ایران در حاشیه ژنو۲ را ساختگی و فاقد صحت خواهند.

احمد الجربا نماینده کدام گروه‌ها در ژنو ۲ است؟+تصاویر۱۸+

الجربا که دست‌نشانده رژیم آل‌سعود محسوب می‌شود، امروز در کنفرانس ژنو ۲ دولت سوریه را به جنایت و شکنجه متهم کرد، لذا بد نیست به تصاویر عملکرد تروریست‌های مورد حمایت وی نگاهی بیندازیم.

رئیس سازمان همکاری اسلامی: ژنو ۲ باید به حل بحران سوریه منجر شود

ایاد مدنی رئیس سازمان همکاری اسلامی طی نطقی در مراسم آغاز به کار اجلاس ژنو ۲ در شهر مونترو سوئیس گفت: کنفرانس ژنو ۲ باید به حل بحران سوریه منجر شود.

وزیر خارجه آلمان: بحران در سوریه زمینه فعالیت تروریست‌ها را افزایش داده است

فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان در سخنرانی خود در کنفرانس ژنو ۲ گفت: خشونت مستمر در سوریه به بحران دامن زده است و زمینه فعالیت تروریستها را افزایش داده است. وی افزود: ما از دولت سوریه می‌خواهیم که موضع سرسختانه تری علیه تروریست‌ها اتخاذ کند.

داوداوغلو: میلیون‌ها تروریست در جهان به دنبال پناهگاه امنی برای خود در سوریه هستند

احمد داود اوغلو، وزیر خارجه سوریه در اجلاس ژنو ۲ درباره سوریه گفت: مخالفان سوریه ثابت کردند که نماینده ملت سوریه هستند و مبارزه می کنند و به دنبال دستیابی به راه حلی برای بحران سوریه هستند.

سعود الفیصل: بشار اسد نباید هیچ نقشی در آینده سوریه داشته باشد

سعودالفیصل وزیر امور خارجه عربستان در کنفرانس ژنو ۲ در شهر مونتروی سوئیس ، بحران سوریه را بزرگترین بحران در تاریخ توصیف کرد و بر اجرای توافقنامه ژنو یک تاکید کرد. وی بار دیگر تصریح کرد که بشار اسد نباید هیچ نقشی در آینده سوریه داشته باشد.

هیگ: در صورت شکست کنفرانس ژنو ۲ مردم سوریه بهای آن را باید بپردازند

ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس در سخنرانی خود در کنفرانس ژنو ۲ گفت: در صورت شکست این مذاکرات هزاران سوری بهای آن را می‌پردازند. وی افزود: آینده سوریه در خطر است و دولت سوریه مسئول اصلی آن است. وی بر لزوم تشکیل یک بدنه انتقالی با اختیار کامل در سوریه تاکید کرد.

اولویت هرگونه تحرک منطقه‌ای و بین‌المللی درباره سوریه باید مقابله با تروریسم باشد

وزارت امور خارجه کشورمان در بیانیه‌ای مواضع جمهوری اسلامی ایران درباره کنفرانس ژنو ۲ را تشریح کرد.

فابیوس: تنها راه‌حل برای سوریه یک راه حل سیاسی است/هرچه سریع‌تر آتش‌بس صورت گیرد

لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه در سخنرانی در کنفرانس «ژنو۲» که در مونترو در حال برگزاری است تصریح کرد که تنها راه‌حل برای سوریه یک راه حل سیاسی است. وی تصریح کرد که دولت انتقالی باید اختیارات تام داشته باشد.

احمد الجربا: اقدامات ما مسالمت آمیز است/ با ژنو یک موافقیم

احمد الجربا رئیس ائتلاف مخالفان سوریه در سخنانی در اولین روز نشست ژنو ۲ با ادعای اینکه مخالفان سوری حرکتی آرام و مسالمت آمیز را آغاز کرده‌اند،‌تاکید کرد که چند سال باید سوریه منتظر بماند. وی با ادعای اینکه ارتش سوریه به شهرهایی که امن بوده‌اند،‌حمله کرده است، ابراز داشت که دستگاه تروریستی وابسته به دولت سوریه در حال ایجاد وحشت در میان مردم و تخریب چهره انقلابیون است.

وزیر خارجه چین: مقدمه مذاکرات صلح در سوریه توقف خشونت‌هاست/ به راه‌حل سیاسی پایبندیم

وانگ یی وزیر خارجه چین در سخنرانی خود در کنفرانس ژنو ۲ گفت: طرف‌های درگیر در سوریه باید برای یک راه‌حل سیاسی تلاش کرده و اختلافات خود را برطرف کنند.

گفت‌وگوی تلفنی اوباما و پوتین با محور بحران سوریه

رئیس‌جمهور آمریکا با همتای روسی خود در خصوص جنگ سوریه و مقدمات کنفرانس بین‌المللی موسوم به «ژنو۲» که امروز در «مونترو» سوئیس آغاز می‌شود، گفت‌وگوی تلفنی صورت داد.

امیرعبداللهیان: ژنو ۲ شوی سیاسی است و به نتیجه نمی‌رسد

حسین امیرعبدالهیان معاون عربی آفریقای وزارت امور خارجه در حاشیه مراسم تشییع پیکر ابوالقاسم اسدی دیپلمات ایرانی شهید شده در یمن تصریح کرد مقامات جمهوری اسلامی از همان ابتدای اعلام خبر شهادت این دیپلمات تماس‌هایی را در سطوح مختلف سیاسی با مقامات یمنی برقرار کرده است. وی تاکید کرد: دو روز پیش هیاتی از جمهوری اسلامی برای بررسی بیشتر این مسئله وارد صنعا شد تا جزئیات بیشتری از این حادثه را مورد بررسی قرار دهد.

«مسعود بارزانی»: به ژنو ۲ خوشبین نیستم

رئیس منطقه کردستان عراق اعلام کرد به کنفرانس ژنو ۲ برای حل بحران سوریه خوشبین نیست و نباید گروه‌های تندرو در سوریه به قدرت برسند.

تظاهرات حامیان بشار اسد خارج از محل برگزاری کنفرانس ژنو ۲+عکس

ده‌ها نفر از حامیان نظام سوریه در مقابل ساختمان محل برگزاری کنفرانس موسوم به ژنو ۲ در مونتروی سوئیس تجمع کردند.

کنفرانس «ژنو ۲» آغاز شد

کنفرانس بین‌المللی حل بحران سوریه که به «ژنو ۲» موسوم شده است، در شهر «مونترو» سوئیس با حضور وزرای خارجه بیش از ۳۰ کشور جهان آغاز به کار کرد.

بان کی‌مون: ژنو ۲ با چالش‌های زیادی مواجه است/ ضرورت توافق بر اساس ژنو۱

کنفرانس موسوم به ژنو ۲ در «مونترو» سوئیس به طور رسمی با  سخنرانی «بان کی‌ مون» دبیرکل سازمان ملل  آغاز شد. وی اظهار داشت: چالشهای زیادی فراروی کنفرانس ژنو ۲ قرار دارد و دستیابی به یک راهکاری مستلزم همکاری همه است.

هدف از مذاکرات ژنو ۲ تشکیل سوریه‌ای دمکرات و مستقل است

جان کری و سرگئی لاوروف پیش از شروع مذاکرات ژنو ۲ در سوئیس توافق کردند که هدف از برگزاری کنفرانس ژنو ۲ این است که سوریه کشوری متحد، مستقل، دموکرات و سکولار شود. در آستانه برگزاری کنفرانس بین‌المللی موسوم به «ژنو۲»،«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا و «بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل به همراه «اخضر ابراهیمی» نماینده سازمان ملل در امور سوریه عصر روز گذشته نشست چهارجانبه‌ای برگزار کردند.

لاوروف: آشتی ملی تحمیل‌شده از خارج از سوریه را نمی‌پذیریم

وزیر خارجه روسیه در سخنرانی خود در کنفرانس ژنو ۲ در مونتروی سوئیس گفت: هدف مشترک ما پایان دادن به فاجعه در سوریه است.

جان کری: بشار اسد جزیی از دولت انتقالی نخواهد بود

«جان کری» وزیر خارجه آمریکا، لحظاتی پیش، سخنرانی خود را در جلسه کنفرانس بین‌المللی موسوم به «ژنو۲» که در «مونترو» در حال برگزاری است، آغاز کرد. وی از شرکت معارضان سوری در کنفرانس ژنو۲ استقبال و از آنها به دلیل گرفتن این تصمیم شجاعانه تقدیر کرد.

ولید المعلم: از حضور قاتلان ملت سوریه در این نشست متاسفم

وزیر خارجه سوریه لحظاتی پیش سخنرانی خود در کنفرانس ژنو ۲ را آغاز کرد و گفت: مایه تاسف است که دست‌های برخی نمایندگان حاضر در این نشست، به خون ملت ما آغشته است. وی اظهار داشت: هیئت سوری حاضر در کنفرانس، نماینده ملت، ارتش و «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه است و اکنون زمان نمایان شدن حقیقتی است که مخدوش شده است. برخی می‌خواهند که سوریه به قرون وسطی باز گردد.

عمان: کنفرانس ژنو۲ پروتکلی و بی‌نتیجه است

کشور پادشاهی عمان با پروتکلی و بی‌نتیجه توصیف کردن کنفرانس ژنو۲ درباره سوریه اعلام کرد که در این نشست حضور نخواهد یافت.

دیدار «سعود فیصل» و هیأت معارضان سوری با «بان‌ کی‌مون»

وزیر خارجه عربستان سعودی و یک هیأت از معارضان سوریه به طور جداگانه با دبیرکل سازمان ملل، در آستانه کنفرانس ژنو ۲ دیدار کردند. از سوی دیگر دفتر اطلاع‌رسانی دبیرکل سازمان ملل از رایزنی عصر دیروز بان‌کی مون با «سعود الفیصل» وزیر خارجه عربستان سعودی در مونترو در آستانه ژنو ۲ خبر داد.

نخست‌وزیر اردن: «ژنو ۲» به بحران سوریه پایان نمی‌دهد

«عبدالله النسور» نخست‌وزیر اردن اعلام کرد که سفرهای اخیر «جان کری» وزیر خارجه آمریکا به منطقه به راهکاری برای حل مسئله فلسطین منجر نخواهد شد. بلکه هدف از آن ایجاد یک موضع و روش خوب برای دو تیم مذاکره کننده فلسطینی و اسرائیلی است و این سفرها برای بررسی رویکردها و مواضع هر یک از طرفین برای دستیابی به یک موضع واحد است تا بر اساس آن، مذاکرات جدی آغاز شود.

۳ گروه معارض سوری: ائتلاف معارضان نماینده ما در ژنو ۲ نیست

در سایه تداوم چنددستگی گروه‌های معارض در سوریه، ۳ گروه مخالف دمشق با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند ائتلاف معارضان سوری نماینده آنها و ملت سوریه در ژنو نیست.

نشست چهارجانبه کری، لاوروف، بان و ابراهیمی در «مونترو» سوئیس

در آستانه برگزاری کنفرانس بین‌المللی موسوم به «ژنو ۲»، وزرای خارجه روسیه و آمریکا، دبیرکل سازمان ملل و نماینده سازمان ملل در امور مربوط به سوریه در مونترو نشست چهارجانبه‌ای را برگزار کردند.

سناتور روس: عدم حضور ایران در ژنو ۲ مفید نخواهد بود

رئیس کمیته امور بین‌الملل شورای فدراسیون روسیه گفت: پس گرفتن دعوت از ایران برای شرکت در کنفرانس ژنو ۲ روی ترکیب شرکت کنندگان و محتوای مباحثات تاثیر منفی خواهد داشت.

حاشیه‌ای بر سفر اردوغان به بروکسل و درخواست مداخله در سوریه

اردوغان نخست وزیر ترکیه در حالی که هر روز کامیون‌های مملو از سلاح از خاک این کشور وارد سوریه می‌شوند، به بروکسل رفت و بار دیگر خواهان مداخله در سوریه و برکناری بشار اسد شد.

میدویدیف: پس گرفتن دعوت از ایران تحت فشار برخی کشورها «غیرقابل قبول» است

نخست‌وزیر روسیه با تاکید بر نقش تهران در حل بحران در سوریه، پس گرفتن دعوت از ایران برای شرکت در کنفرانس ژنو ۲ را اقدامی کاملا غیرقابل قبول ارزیابی کرد. وزارت خارجه روسیه نیز این تصمیم دبیرکل سازمان ملل را باعث دلسردی دانست.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=16221

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x