تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
0

فیلمبردار«امام علی» و «روز واقعه» درگذشت

  • کد خبر : 16285
  • 03 بهمن 1392 - 8:45
فیلمبردار«امام علی» و «روز واقعه» درگذشت

مازیار پرتو، فیلم‌بردار پرسابقه سینمای ایران درگذشت.

کمال مهر: مازیار پرتو، فیلم‌بردار پرسابقه سینمای ایران درگذشت.
مازیار پرتو فرزند شین پرتو  شاعر، نویسنده و زبان شناس معاصر ایرانی در ۱۳۱۱ متولد شد. او در دوران جوانی، در سینما کارش را با فیلم‌برداری فیلم کوتاه «شقایق سوزان» آغاز کرد و تعداد بالایی از آثار سینمایی را واسطه مهارتش در تصویربرداری به او سپرده شد. او از نخستین دانش آموختگان کلاس‏های آموزش تخصصی فیلمبرداری در ایران است که در هفتمین جشن سینمای ایران نیز از او تجلیل شد.

از مجموعه فیلم‌ها و سریال‌هایی که پرتو فیلم‌برداری کرده، می‌توان به قیصر، امام علی، هزار دستان، روز واقعه، مردان آنجلس، آدم برفی، حجربن عدی، کفش های میرزا نوروز و … اشاره کرد.

پرتو در جوانی

از دیگر فعالیت های پرتو در زمینه آموزش نیز می توان به تدریس فیلمبرداری عملی در دانشکده هنرهای دراماتیک، تدریس فیلمبرداری عملی در مدرسه عالی تلویزیون، آموزش عکاسی و فیلمبرداری دانشکده پلیس و… اشاره کرد.

مازیار پرتو در آخرین روزهای حضورش در ایران مقابل دوربین مستند «قیصر ۴۰ سال بعد»، ساخته مسعود نجفی رفت و درباره این فیلم قیصر و خاطراتش سخن گفت.

مازیار پرتو سال های پایانی عمر خود را در امریکا گذراند.

پرتو در چند سال اخیر حال مساعدی نداشت. او درباره شغلش گفته بود: با وجود اینکه حال مناسبی ندارم اما باز عاشقانه کارم را دوست دارم و علاقمندم کار کنم و حتی اگر شرایط هموار شد، هفتمین فیلم سینمایی ام را کارگردانی کنم.

پرتو با بیان اینکه سینمای ایران را در آمریکا پیگیر بوده است، نیز گفته بود: در آنجا بیشتر کتاب می خوانم و استراحت می کنم و اگر فیلم خوبی هم از ایران به دستم برسد، می بینم.

درگذشت این فیلمبردار پیشکسوت را به جامعه سینما و بستگانش بالاخص خواهرزاده اش، ویشکا آسایش تسلیت می گوییم.

تابناک
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=16285

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x