تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

ساداتیان: قرار نیست جواب «آرگو» را بدهیم/ بهترین جا برای کالبد شکافی تسخیر لانه جاسوسی سینما است

  • کد خبر : 16240
  • 03 بهمن 1392 - 8:02
ساداتیان: قرار نیست جواب «آرگو» را بدهیم/ بهترین جا برای کالبد شکافی تسخیر لانه جاسوسی سینما است

سید‌جمال ساداتیان گفت:در ذهنیت شخصی خود هیچگاه انفعالی برخورد نمی‌کنم و سعی می‌کنم براساس شرایط روز این موضوع مهمی که برای انقلاب است و حرف‌هایی که برای گفتن دارد را بسازم.

 
خبرگزاری فارس: ساداتیان: قرار نیست جواب «آرگو» را بدهیم/ بهترین جا برای کالبد شکافی تسخیر لانه جاسوسی سینما است

به گزارش کمال مهر، نشست خبری ساخت فیلمی با موضوع تسخیر لانه جاسوسی در دفتر بشری فیلم با حضور سید جمال ساداتیان تهیه کننده فیلم و ابراهیم اصغر‌زاده با حضور خبرنگاران و اهالی رسانه برگزار شد.

* سینمای ایران در پرداختن به موضوعات جذاب و چالشی غایب است

براساس این گزارش، در ابتدای این نشست جمال ساداتیان با اشاره به اینکه سینمای ایران در پرداختن به موضوعات جذاب و چالشی غایب است، گفت: فیلم‌های قدر در هالیوود هر ساله ساخته می شود با موضوعات تاریخی و این بحث مطرح بود که سینمای ایران نسبت به موضوعات جذاب و چالشی غایب است موضوعاتی که از اوایل انقلاب اتفاق افتاده که کمتر به آنها پرداخته شده است و سینما تنها به موضوع جنگ پرداخته است که البته در این موضوع هم ابعاد سیاسی آن کمتر پرداخته شده است.

* بهترین جا برای کالبد شکافی تسخیر لانه جاسوسی سینما است

ساداتیان با اشاره اینکه بحث تسخیر سفارت آمریکا از نقاط تاثیرگذار انقلاب اسلامی بود گفت: بیشتر از سی سال از تسخیر سفارت آمریکا می گذرد و ضرورت داشت که این موضوع که بسیار کم به آن پرداخته شده است را کالبد شکافی کرد و بهترین جا برای این‌ کار در سینماست.

وی در ادامه با اشاره به نظرات متفاوت در خصوص تسخیر لانه جاسوسی اظهار داشت:  عده‌ای موافق تسخیر سفارت آمریکا موافق و معتقد بودند این حادثه انقلاب دوم است و عده‌ای هم با آن مخالف بودند. فکر کردیم می‌توانیم این موضوع را به عنوان یک پروژه فاخر به تصویر بکشیم.

تهیه‌کننده «دایره زنگی» تصریح کرد: به همین دلیل به ابعاد آن فکر کردیم و بهترین کسانی که می‌توانند در این حوزه کمک کنند کسانی بودند که در این حادثه حضور داشتند. شهود و اسنادی که در کشور و خارج از کشور منتشر شده است را جمع اوری کردیم وبنا هست در قالب یک قصه خوبی طرح موضوع کنیم و امیدواریم که بسترهای اجتماعی برای ساخت این فیلم نیز آماده شود.

* ساخت فیلم چون در مورد تسخیر لانه جاسوسی است

براساس این گزارش، در ادامه نشست خبری تشریح جزئیات ساخت پروژه تسخیر لانه جاسوسی ابراهیم اصغرزاده که از دانشجویان پیرو خط امام تسخیر کننده سفارت آمریکا است،گفت: ساخت فیلمی با موضوع تسخیر لانه جاسوسی آمریکا پروژه سختی است بدلیل اینکه اول باید تکلیف سینما و سیاست مشخص شود و بعد فیلم هایی بسازیم که در طول تاریخ سینما ماندگار شود.

عضو سابق شورای شهر تهران ادامه داد: در سینمای ایران فیلم های تاریخی ساخته شدند ولی تجربه نشان داده است این فیلم‌های فاخری که با هزینه سنگین ساخته می‌شود با پاسخ خوبی از جامعه مواجه نیست.

وی تصریح کرد: در شرایط فعلی سینمای هالیوود وخیلی از کشورها به کمک مردم می‌آیند و صنعت سینما در هالیوود سیاست‌های آمریکا را برای جامعه آمریکا باورپذیر می‌کند و در این سینما چهره‌ای که خود می‌خواهد را به مردم نشان می‌دهد.

سخنگوی دانشجویان پیرو خط امام در جریان تسخیر لانه جاسوسی بیان داشت: برای جامعه آمریکا دوحادثه مهم اتفاق افتاد که یکی حمله به پرل‌هاربر و دیگری جنگ ویتنام بود که سینمای آمریکا کمک کرد که این قضایا حل شود.

اصغرزاده تاکید کرد: دو حادثه دیگری که اتفاق افتاد یکی تسخیرلانه جاسوسی و دیگری حادثه ۱۱ سپتامبر بود که هر دو حادثه ضربه سهمگینی را به آمریکا زدند که این دو حادثه به نشانه حوادثی تحقیر کننده برای آمریکا بودند چرا که حادثه تسخیرلانه جاسوسی ترس ناخودآگاهی در جامعه آمریکا به وجود آورد و همین‌طور حادثه ۱۱ سپتامبر و انفجار مرکز آمریکایی‌ها که توانست افکار عمومی را به خود جلب کند و از سوی دیگر باعث شد که مردم آمریکا بعد از جنگ ویتنام حاضر نبودند بچه‌هایشان کشته شوند برای جنگ به افغانستان فرستادند.

وی با اشاره به اینکه ساخت فیلمی نظیر «ارگو» باعث شد تا هنوز تبعات تسخیر لانه جاسوسی برای مردم امریکا حل نشده باشد، اظهار داشت: در سفارت آمریکا این فشار برای مردم آمریکا حل نشده است شاید برای مردم ما حل شده باشد اما برای مردم آمریکا حل نشده است و فیلم‌هایی چون آرگو که جایزه اسکار دریافت کردند به خاطر همین ساخته شده‌اند.

* در سینمای قبل از انقلاب هماهنگی با آلام و رنج‌های مردم وجود نداشت

عضو حزب همبستگی در ادامه خاطرنشان کرد: در ایران و سینمای قبل از انقلاب هماهنگی با آلام و رنج‌های مردم وجود نداشت و شاید در سینمای موج نو در قبل از انقلاب این موضوع وجود داشت ولی نمی‌توان که سینمای قبل از انقلاب توانسته باشد تحولات داخل جامعه را درک کرده باشد.

* سینمای ایران خود را به ندیدن زده است

اصغرزاده با انتقاد از روند موجود سینمای ایران تاکید کرد: قبول کنید سینمای ایران خود را به ندیدن زده است و در یک شرایط متعادلی اگر بین سینماگران دهه ۵۰ و سینماگران فعلی مقایسه کنیم و فضای دیکتاتوری زمان شاه را در نظر بگیریم سینماگران بعد از انقلاب با توجه به اینکه ریشه‌های انقلاب بر اساس حضور مردم شکل گرفته است می‌توانستند نقش موثرتری داشته باشند.

وس همچنین با شاره به تلاش‌هایی که در گذشته برای ساخت فیلمی با موضوع تسخیر سفارت آمریکا شده ادامه داد: همیشه موانعی در دوره‌های مختلف برای ساخت چنین فیلمی وجود داشته بعد از اینکه آقای ساداتیان ساخت چنین فیلمی را قبول کردند بنا شد این مسئله را با رعایت تمام جوانب به پیش ببریم.

* فضای جدید در رابطه با آمریکا یکی از دلایل ساخته شدن فیلم است

براساس این گزارش، در بخش دیگری از این نشست نیز سیدجمال ساداتیان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا در این دوره ساخت چنین فیلمی را شروع کرده‌اید گفت: در دولت‌های گذشته بستر مذاکره با آمریکا وجود نداشت ولی در دوره دولت روحانی نیز با توجه به نویدی که داده شده است فضای جدیدی از رابطه با آمریکا تعریف شده و این موضوع یکی از دلایل ساخت فیلم است و سعی می‌کنیم در این فیلم عقبه‌ای از رابطه ایران و آمریکا را نشان دهیم تا بگوییم چه چیزی منجر به بروز حادثه اشغال سفارت شده است.

این تهیه‌کننده سینما خاطرنشان کرد: این فیلم می‌تواند در دوره جدیدی که بنا است با آمریکا رابطه خود را بازتعریف کنیم سند خوبی باشد و این عقبه رابطه ایران و آمریکا را مرور کنیم و اگر حس بکنیم که بنا هست آمریکایی‌ها رابطه گذشته خود را تکرار کنند بدانند نسلی که در جامعه تربیت می‌شود می‌تواند در مقابل آنها بایستند.

وی در ادامه افزود: البته ما می‌خواهیم به صورت مستقل عمل کنیم و صدای مطالبات مردم باشیم ولی در این فیلم مطالبات دولت که واقعی هم هست نیز لحاظ می‌شود.

ساداتیان همچنین افزود: اسناد و مدارکی که تا به امروز جمع‌آوری شده است بیش از ساخت یک فیلم است و می‌تواند دو یا سه فیلم باشد و یا یک سریال براساس آن ساخته شود.

همچنین ابراهیم اصغرزاده نیز در پاسخ به این سوال که چرا در این دوره این فیلم ساخته می‌شود، گفت: اینکه حالا به این فکر افتادیم یک مقدار جواب را سیاسی می‌کند و اینکه واقعیت این است که بازی ایران و آمریکا دو نیمه داشته، نیمه اول خروج آمریکا از ایران، بحث استقلال و منافع کشور و نیمه دوم براساس منافع و احترام متقابل با ایران بوده است. و اینکه قرار نیست با اشغال سفارت به این معنا برسیم که تا ابد رابطه با آمریکا قطع شود و البته این نیمه دوم از دوره خاتمی و اصلاحات شروع شد ولی به دلیل دو قطبی شدن فضای کشور و پلاریزه شدن فضای سیاسی هر حرکتی یا اصلاحات یا مخالف اصلاحات نامگذاری شود و به همین دلیل در آن دوره خوب پیش نرفت و در خارج از کشور با آنکه گفت‌وگوی تمدن‌ها مطرح بود ولی در ایران هیچ گفت‌‌وگویی وجود نداشت.

وی با اشاره به انتخاب حسن روحانی به عنوان ریاست جمهوری در انتخابات امسال گفت: انتخاب آقای روحانی جامعه را سه قطبی کرده است و در حقیقت یک سه‌گانه جریان اصلاح‌طلب، اصولگرا و یک جریان میانه که این فضای سه قطبی امکان فعالیت را برای حوزه‌های هنری فراهم می‌کند.

* قرار نیست قرائتی از تسخیر سفارت آمریکا به تصویر کشیده شود که افکار عمومی احساس سرشکستگی کند

اصغرزاده در بخش دیگری از سخنان خود گفت: قرار نیست قرائتی از تسخیر سفارت آمریکا به تصویر کشیده شود که افکار عمومی احساس سرشکستگی کند و باید کاری کنیم که جوانان به خودباوری در این حوزه مانند سایر حوزه‌ها دست پیدا کنند. و این خودباوری نیاز به شناخت گذشته دارد و بنا هست در این فیلم روند استقلال کشور بازخوانی شود.

وی در ادامه گفت: اگر جامعه خوانش کلیشه‌ای از این واقعه کند باعث می‌شود که سرمایه و موضوعات میرا شوند. اگر هر هنری و فیلمی قرائت منطقی و منصفانه نداشته باشد جامعه نیست به آن واکنش نشان خواهد داد و به همین دلیل است که می‌گویند اشغال سفارت آمریکا را همراه با بقیه تاریخ انقلاب بخوانید.

اصغرزاده در ادامه گفت: دانشجویان در آن دوره تاریخی اتفاق صحیح انجام دادند و اینکه برخی دیدی توطئه‌آمیز دارند و می‌گویند دانشجویان خط امام تحت تاثیر انگلیسی‌ها و نگاه‌های اصطلاحا فراماسونری این کار را کردند درست نیست. و وقتی این بحث‌ها مطرح می‌شود نیاز ساخت چنین فیلم‌هایی بیشتر می‌شود.

براساس این گزارش، در بخش پایانی نیز نشست ساداتیان با تشریح ویژگی‌های فنی این فیلم اظهار داشت:در ادامه نشست سیدجمال ساداتیان تهیه کننده سینما گفت: برای این کار پس از اینکه اسناد جمع شد کاندیداهایی را برای کارگردانی داریم و ممکن است این فیلم چند کارگردان داشته باشد و به لحاظ بازیگران نیز ۶۶ بازیگر خارجی نیز حضور خواهند داشت.

وی همچنین در پاسخ به این که آیا ساخت چنین فیلمی در پاسخ به فیلم آرگو است گفت: در ذهنیت شخصی خود هیچگاه انفعالی برخورد نمی‌کنم و سعی می‌کنم براساس شرایط روز این موضوع مهمی که برای انقلاب است و حرف‌هایی که برای گفتن دارد را بسازم.

وی در آخر گفت: مراحل جمع‌آوری اسناد و مدارک تسخیر سفارت آمریکا تا اول تابستان جمع‌بندی می‌شود و بالای ۱۰۰ بازیگر را برای نقش‌های دانشجویان خط امام تست کرده‌ایم.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=16240

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x