تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

امروز جنگ ما جنگ رسانه است

  • کد خبر : 15860
  • 01 بهمن 1392 - 18:32
امروز جنگ ما جنگ رسانه است

“عزت الله ضرغامی”: اگر اعتبار بیشتری به صنعت رسانه تخصیص یابد با توجه به اینکه امروز جنگ ما جنگ رسانه است و هر روز شاهد فن‌آوری‌های جدیدهستیم، این حوزه می‌تواند تحولات خاصی را ایجاد کند.

 

 

 

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون کمال مهر؛ “سید عزت‌الله ضرغامی”، رئیس رسانه ملی پس از مراسم رونمایی از ۱۲ محصول برتر خودکفایی صنعت رسانه؛ در جمع خبرنگاران گفت:تفاوت این نمایشگاه با نمایشگاه قبلی این است که روز به روز کیفیت عملکرد تجهیزات‌ گذشته رو به افزایش است، کیفیت هم در این حوزه فوق‌العاده مهم است؛ کیفیت فنی برای ضبط تصویر و ارسال تصویر از اهمیت بالایی برخوردار بوده و خوشبختانه با سیستم‌های اصلاحی و افزایش کیفیتی که همکاران ما در حوزه‌ی شرکت‌های دانش بنیان داشتند به نظر می‌رسد که واقعاً مسئله‌ی کیفیت مورد توجه همه‌ی این‌هاست.

وی ادامه داد: اما در کنار افزایش کیفیت برای قابلیت‌های عملکردی این تجهیزات کارهای جدیدی هم انجام شده که در گذشته نبوده است، نوعاً پروژه‌هایی که رونمایی شد پروژه‌هایی است که در گذشته مورد استفاده نبوده با طراحی و اولویت بندی که صورت گرفته و اعتبارات محدودی که همکاران ما داشتند توانستند در این حوزه‌ها به خودکفایی برسند.

رئیس رسانه ملی اظهار داشت: من فکر می‌کنم با قیمت پایینی که بسیاری از این تجهیزات خواهد داشت به ویژه در حوزه‌ی فرستنده‌های دیجیتال که امروز خیلی از کشورها به‌خصوص کشورهای منطقه و خلیج فارس در تماس‌هایی که داشتند خواهان خریداری این تجهیزات هستند، در آینده اگر برنامه‌ریزی خوبی در کشور بر روی صادرات این‌ها صورت بگیرد، می‌توانیم با قیمت واقعا پایین‌تر از کشورهای سازنده مشابه و با کیفیت خیلی خوب و اداره فنی خوب و سرویس‌های لازم برای راه اندازی این مجموعه‌ها،به‌خصوص فرستنده‌ها برای کشورهای دیگر، واقعا در رقابت با کشورهای دیگر موفق باشیم.

رییس رسانه ملی تصریح کرد: اگر اعتبارات بیشتری برای حوزه خودکفایی سازمان صدا و سیما فراهم شود؛ که من فکر می‌کنم واقعاً مثل دوران جنگ که ما در صنایع خودکفایی پیشرفت‌های بسیار زیادی کردیم، یعنی از فعالیت‌های موشکی از یک موشک مینی کات یوشای ۱۰۷ میلی متری که ۹ کیلومتر برد داشت و اولین مرحله از تولیدات موشکی بود، در صنایع خود کفایی شروع شد و بعد به موشک‌های هدایت شونده ۲۰۰۰ کیلومتری رسیدیم که همه اینها به صورت بومی توسط فرزندان همین ملت ساخته شد؛ و امروز اگر واقعا دنیا از هر جهت روی ما حساب می‌کند، از توانمندی‌های فکری، علمی و به لحاظ نظامی، این توانمندی‌ای است که در کشور وجود دارد و همیشه می‌تواند بازدارنده باشد.

وی افزود: توانمندی علمی بالا در حوزه صنایع موشکی به دلیل فرصت‌هایی بود که در اختیار کارشناسان و دانشمندان کشور قرار داده شد. من فکر می‌کنم اگر یک مقدار اعتبار به این حوزه بیشتر تخصیص یابد و با توجه به اینکه امروز جنگ ما جنگ رسانه است و هر روز ما بالاخره فن‌آوری‌های جدید با قابلیت‌های جدید مشاهده می‌کنیم،  می‌توانند تحولات خاصی را ایجاد کنند.

ضرغامی ادامه داد: در صنعت رسانه خوشبختانه این قابلیت‌ها و ظرفیت‌ها در سازمان صدا و سیما بسیار بالا است که البته تکیه‌ی آن هم به شرکت‌های دانش بنیانی است که نخبگان این کشور در حال اداره آن هستند. اگر اعتبارات لازم فراهم شوند می‌توانیم در بسیاری از حوزه‌های دیگر شاهد افتخارات دیگری از این بچه‌ها باشیم.

رئیس رسانه ملی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر تأسیس شبکه‌های دیگر سیما گفت: با توجه به نیازهایی که در کشور احساس می‌شود و اولویت بندی که ما داریم شبکه‌های دیگری در نوبت راه اندازی هستند که به لحاظ فنی راه اندازی آنها در تهران فعلا مشکلات کمتری دارد، با سرمایه گذاری که در تهران صورت گرفته و فرستنده‌ای که وجود دارد ما می‌توانیم تا چند شبکه‌ی دیگر را با هزینه‌ی کمتر در تهران به لحاظ فنی راه اندازی کنیم، منتها مسئله جدی ارسال این سیگنال به استان‌هاست.

وی افزود: ما تا شبکه‌ی “نسیم” توانستیم با تلاش و زحمات زیاد این شبکه‌ها را در استان‌ها هم پوشش دهیم، از این به بعد دیگر نیاز به فرستنده‌ی جدید است؛ یعنی دو شبکه، PS1, PS2 که ۱۶ شبکه را در استان‌ها پوشش می‌داد  با تلاش فنی که در صدا و سیما انجام گرفته و یک طرح تحقیقاتی به نتیجه رسید. این هشت تا با فشرده سازی به ده تا افزایش پیدا کرد و دیگر این آخرین ظرفیت پهنای باند دستگاه‌های فرستنده و گیرنده ما است، بنابراین ما در استان‌ها در شرایط فعلی بیشتر از ۲۰ شبکه نمی‌توانیم در اختیار قرار دهیم.

 

 

“ضرغامی” ادامه داد: الان هم شبکه “نسیم” را که به استان‌ها دادیم به عنوان یک شبکه مستقل نیست بلکه شبکه استانی، دو یا سه بار بسته “نسیم” را پخش می‌کنند؛ از این به بعد شبکه‌های جدید حتما در استان‌ها فرستنده مستقل می‌خواهد و ما سعی می‌کنیم برخی از این شبکه‌ها را در تهران راه اندازی کنیم.

 

رییس رسانه ملی با اظهار امیدواری گفت: انشاءالله دولت، مجلس و مسئولانی که باید اولویت‌بندی کنند در بودجه کشور با توجه به اهمیت بسیار بالایی که امروز رسانه دارد و مردم اولین حقشان است که بتوانند صدا و تصویر خودشان را ببینند و دیگران جایگزین خودشان نشوند، بالاخره وظیفه ما این است که صدا و تصویر را به همه مردم به خصوص نقاط مرزی و دور کشور برسانیم.

وی افزود: فکر می‌کنم انشاءالله با توجهی که به این مسئله هست در کشور نگاه مثبتی به آن انجام بگیرد. اولویت هم به همکاری‌هایی که باید با ما صورت بگیرد، بستگی دارد. ما الان با برخی از دستگاه‌ها وارد گفتگو و مذاکره شدیم و وزارت آموزش و پرورش در واقع درخواست آنهاست، با سازمان جهانگردی و با برخی از دستگاه‌ها و نهادهای دیگری که می‌توانند در تولید محتوا و پذیرش بخشی از اعتباراتی که لازم برای راه اندازی  یا تجهیزات یا هماهنگی‌ها کمک کنند، البته کمک آنها می‌تواند محدود باشد بار اصلی به عهده خود صدا و سیما است؛ ما با توجه به نوع همکاری آنها انشاءالله بعد می‌توانیم اولویت‌بندی شبکه‌ها را اعلام کنیم.

 

رئیس رسانه ملی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر ممنوع‌الکار نبودن هنرمندان و فضای بازتری برای کارکردن آنها در رسانه ملی گفت: صدا و سیما با یک گستره‌ی بسیار وسیعی از هنرمندان کار می‌کند، ده‌ها هزار هنرمند، مجری، عوامل برنامه‌ساز در سطح تهران و مراکز استان‌ها و شبکه‌های برون مرزی با ما همکاری دارند اما ممکن است یک هنرمندی، یک همکاری خاصی دو یا یک مقطع پرکار باشد و ممکن است کم کار باشد و ممکن بوده به یک دلایلی لازم باشد در مقطعی یک نوع همکاری با صدا و سیما داشته باشد در یک زمینه خاصی، و در یک مقطع دیگری نوع همکاری‌اش را تغییر دهد.

وی افزود: می‌دانید که برای کارهای تصویری واقعا ۳۰ تا صنف با هم کار می‌کنند تا یک کاری، تصویری شود. در سازمان صدا و سیما هم شغل‌های ما ده‌ها شغل است، یکی ممکن است در تهیه‌کنندگی موفق باشد، یکی در مجری‌گری موفق باشد و یکی در شرایطی ممکن است برای خودش مشکلاتی داشته باشد و بخواهد یک مدت دیرتری باز کار خود را ادامه دهد و برنامه‌های خود را پیش ببرد. اینها با توجه به نیازهایی که سازمان صدا و سیما احساس می‌کند از همه اینها استفاده می‌کند، بنابراین با توجه به اولویت‌بندی، ممکن است در واقع نوع استفاده‌ها متفاوت باشد. ما ممنوع‌التصویر همان طور که “علی دارابی” معاون سیما گفتند نداریم البته ممنوع‌الکار هم کلمه‌ی غلطی است چون کلمه عربی به فارسی اضافه نمی‌شود، شاید ممنوع‌التصویر بهتر از ممنوع‌الکار باشد؛ ممنوع‌الکار کلاً غلط است.

 

 

“ضرغامی” در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر سیاست‌های سازمان صدا و سیما درخصوص زیاد شدن شبکه‌های ماهواره‌ای اظهار داشت: سیاست‌هایی که در واقع نظام رسانه‌ای سلطه در طول سال‌های گذشته داشته تولید هزاران شبکه ماهواره‌ای است و امروزه روشن شده که فکر و تمرکز آنها برای مقابله با انقلاب اسلامی ملت ایران است، بدون تردید همین است. به دلیل اینکه زبان فارسی که به هر حال با توجه به تعداد ایرانیان که در ۳ یا ۴ کشور هستند نسبت به کل جمعیت کره زمین خیلی محدودتر از آن است که حدود ۱۵۰ شبکه به زبان فارسی بخواهد بیاید و راه اندازی شود. این نشان می‌دهد که اهمیت انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی بالا است و آنها سعی می‌کنند با راه اندازی شبکه‌های فارسی زبان با مزیت‌های مختلفی که آنها فکر می‌کنند برای ملت ایران اهمیت دارد، که بعد از یک مدت می‌بینند که ممکن است از سر کنجکاوی بعضی از این شبکه‌ها مورد توجه بخش محدودی از کشور قرار بگیرد، اما آن برنامه خاص، که یک فیلم و یک سریال می‌تواند باشد وقتی تمام می‌شود به طور کلی آن شبکه با خاطره‌ها پیوند می‌خورد و این را شما مرتبا در فضای ماهواره‌ای کشور می‌بینید.

 

 

رئیس رسانه ملی خاطرنشان کرد: ارتباط رسانه ملی و شبکه‌های جمهوری اسلامی با مردم فوق‌العاده محکم است و علتش این است که این شبکه‌ها مال مردم بوده و خودشان را می‌خواهند در این شبکه‌ها ببینند. در هر صورت این شبکه‌ها مملو از حضور خود مردم و نیازهایی است که مردم دارند و این شبکه‌ها آن‌ها را مرتفع می‌کنند؛ بنابراین آن شبکه‌های ماهواره‌ای نوعا خطری برای جمهوری اسلامی نیستند، البته باید مسئولان و متولیان امر اعتبارات لازم را به موقع فراهم کنند تا این همه ظرفیت و قابلیت‌های تولید به خصوص در حوزه کارهای نمایشی که وجود دارد، بتواند به مرحله فعلیت برسد و در اختیار مردم قرار گیرد.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=15860

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x