تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

دعوت رسمی از ایران برای شرکت در کنفرانس “ژنو۲″/ خشم و تهدید واشنگتن

  • کد خبر : 15399
  • 30 دی 1392 - 11:44
دعوت رسمی از ایران برای شرکت در کنفرانس “ژنو۲″/ خشم و تهدید واشنگتن

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد اعلام کرد از ایران برای شرکت در کنفرانس ژنو دو برای حل بحران سوریه دعوت کرده و ایران در این کنفرانس شرکت خواهد کرد؛ این در حالیست که واشنگتن از این اقدام به خشم آمده و تهدید کرد در صورت عدم پذیرش بیانیه “ژنو۱” ، دعوت از این کشور پس گرفته می‌شود.

به گزارش سرویس بین‌ الملل کمال مهربه نقل از خبرگزاری فرانسه، دبیر کل سازمان ملل متحد گفت در روزهای گذشته چندین بار با وزیر امور خارجه ایران صحبت کرده و ایران به این کنفرانس دعوت شده است.
 
کنفرانس ژنو دو قرار است ۲۲ ژانویه در مونترو سوییس برگزار شود.
 
بان کی مون گفته است ایران در میان ۱۰ کشوری است که به تازگی به فهرست دعوت شدگان به این کنفرانس اضافه شده اند. به جز ایران برای بحرین، استرالیا، بلژیک، مکزیک، هلند، لوگزامبورگ، یونان، جمهوری کره و نیز واتیکان دعوتنامه فرستاده شده تا در کنفرانس ژنو ۲ شرکت کنند.
 
۳۰ کشور دیگر پیشتر دعوت به این کنفرانس را پذیرفته بودند.
 
اجلاس وزرای خارجه در مونتروی سوییس پیش از مذاکرات روز جمعه میان هیات دولتی سوریه و گروه های مخالف بشار اسد در مقر سازمان ملل متحد در ژنو برگزار می شود.
 
یک سخنگوی هیات نمایندگی انگلیس در سازمان ملل متحد در واکنش به سخنان بان کی مون گفته است: “حالا زمان آن رسیده که ایران روشن کند دعوت دبیر کل سازمان ملل را پذیرفته است
 
بان کی مون با استقبال از تصمیم ائتلاف ملی انقلاب سوریه و نیروهای مسلح برای شرکت در این کنفرانس گفته در ۴۸ ساعت گذشته با رهبران متعددی در جهان گفتگوهای جدی و فشرده تلفنی و حضوری داشته است و در تلاش بوده که بهترین فضای ممکن را برای موفقیت کنفرانس ژنو فراهم کند.
 
دبیر کل سازمان ملل متحد در این کنفرانس خبری تاکید کرد عمیقا به لزوم ایفای نقش ایران در حل بحران سوریه اعتقاد دارد و جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران او را مطمئن کرده که ایران نیز، مانند کشورهای دعوت شده دیگر به کنفرانس مونترو متوجه است که اعمال کامل اعلامیه ژنو یک و برنامه عمل صادر شده طی آن هدف اصلی کنفرانس ژنو ۲ است. 
 
بان کی مون دبیر کل سازمان ملل از دعوت از ایران برای حضور در نشست ژنو۲ خبر داد.
 
به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان بان کی مون گفت من از تصمیم ائتلاف ملی انقلاب سوریه و نیروهای مسلح برای حضور (در نشست ژنو) استقبال می کنم. همچنین در انتظار حضور هیئتی فراگیر از مخالفان در این نشست هستیم.
 
وی ادامه داد در ۴۸ ساعت گذشته، من دیدارهای فشرده و گفتگوهای تلفنی با بسیاری از سران کشورهای دنیا و افراد که بخشی از دیپلماسی هستند، با هدف کمک به سوریه صورت دادم تا بار دیگر راه صلح را در پیش گیریم.
 
بان کی مون گفت من مشتاق ایجاد فرصتی مغتنم و ایجاد بهترین جو ممکن برای موفقیت در این مرحله بسیار حساس هستم. برای بحث های بیشتر در این خصوص، من تصمیم گرفتم تا دعوت های بیشتری نیز برای نشست یک روزه در مونتروی صورت دهم. این دعوت نامه ها شامل استرالیا، بحرین، بلژیک، یونان، واتیکان، لوگزامبورگ، مکزیک، هلند، جمهوری کره و ایران هستند. 
 
دبیر کل سازمان ملل گفت باور من این است که حضور گسترده جامعه جهانی در این روز می تواند نمایشی مهم و مفید برای همدلی برای پیش بردن این کار سخت است که دولت سوریه و مخالفان دو روز بعد در ژنو صورت خواهند داد. همانطور که بارها گفته ام، باور من این است که ایران می بایست بخشی از راه حل بحران سیاسی باشد. 
 
وی گفت من در روزهای اخیر  با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران گفتگو کرده ام؛ وی به من اطمینان داد که مانند همه کشورهای دعوت شده برای روز افتتاح در مونتروی، ایران درک می‌کند که پایه و اساس این گفتگوها اجرای کامل موافقتنامه سی ام ژوئن دو هزار و یازده ژنو، از جمله طرح اقدام است.
 
بان کی مون افزود ظریف و من توافق داشتیم که هدف گفتگوها ایجاد دولتی انتقالی با اختیارات اجرایی کامل و با رضایت دو طرفه است. بر این اساس، وی متعهد شد که ایران نقشی مثبت و سازنده در مونتروی داشته باشد. از این رو، به عنوان برگزار کننده و میزبان این نشست، تصمیم گرفتم دعوتنامه ای نیز به ایران بفرستم تا شرکت کند.
 
دبیر کل سازمان ملل گفت بعد از حدود سه سال ویرانی و ماه های بسیار درباره کنفرانس، اکنون زمان آن رسیده است که طرف های سوری، جامعه جهانی و کشورهای منطقه ای برای یک راه حل سیاسی که اساس آن توافقنامه ژنو۱ است، جمع شوند. 
وی تصریح کرد من از همه کسانی که در مونترو جمع می شوند می خواهم با حسن نیت عمل کنند. روشن بگویم؛ مونترو جای مذاکره کردن نیست. طرف های سوری، خود این کار را از بیست و چهارم ژانویه شروع می کنند. ما کشورها و نهادها را در مونترو جمع می کنیم تا همدلی آنان با این فرایند و البته مردم سوریه که رنج بسیاری کشیده اند نشان دهیم.
 
بان کی مون گفت من به صورت خاص از طرف های سوری می خواهم یک هدف را در نظر داشته باشند؛ پایان دادن به رنج های مردم سوریه و شروع انتقالی که شایسته این کشور باشد.
 
دبیر کل سازمان ملل متحد تاکید کرده است: “بگذارید صریح بگویم مونترو جای مذاکرات نیست. طرف های سوری خودشان روند مذاکره را ۲۴ ژانویه در ژنو آغاز می کنند.”
 
*** واکنش ایران
معاون امور عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه در واکنش به سخنان بان کی مون گفت: ایران دعوتنامه شرکت در نشست ژنو ۲ درباره سوریه را دریافت کرده است.
 
حسین امیر عبداللهیان گفت: جمهوری اسلامی ایران دعوتنامه شرکت در نشست ژنو ۲ درباره سوریه را دریافت کرده است.
 
وی در پاسخ به این پرسش که آیا ایران در این نشست شرکت خواهد کرد، پاسخی نداد.
 
***  واکنش و تهدید آمریکا
جین ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به دعوت ایران گفته آمریکا این دعوت را مشروط به حمایت صریح و علنی ایران از اعمال اعلامیه ژنو و از جمله استقرار هیات ناظر بر گذار سیاسی در سوریه می داند. این چیزی است که ایران هرگز علنا اعلام نکرده و “آمریکا آن را از مدت ها پیش ضروری دانسته است”.
 
براساس گفته های ساکی، در صورتی که ایران حمایت خود از اعلامیه ژنو را علنی نکند این دعوت باید پس گرفته شود.
 
مذاکرات صلح در سوریه به ریاست اخضر ابراهیمی، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد برای حل بحران سوریه، در ژنو برگزار خواهد شد.
 
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=15399

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x