تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
1

ارتش سوریه در حمله شیمیایی به غوطه شرقی نقشی نداشته است

  • کد خبر : 14991
  • 28 دی 1392 - 7:22
ارتش سوریه در حمله شیمیایی به غوطه شرقی نقشی نداشته است

نتایج بررسی‌های دو کارشناس ارشد تسلیحاتی آمریکایی نشان می‌دهد که ارتش سوریه در حمله شیمیایی به منطقه غوطه شرقی در حومه دمشق در مردادماه سال جاری هیچ نقشی نداشته است.

 به گزارش سرویس بین‌ الملل کمال مهر به نقل ازپایگاه خبری شبکه العالم، “تئودور بستولا” کارشناس ارشد مرکز فن آوری ماساچوست آمریکا و “ریچارد لویدا” متخصص اسلحه و مهمات سازمان ملل متحد در گزارشی با عنوان “نتایج احتمالی خطای اطلاعاتی آمریکا درباره حمله شیمیایی حومه دمشق در ۲۱ اوت سال ۲۰۱۳ ” به ابعاد این حمله شیمیایی پرداختند.
بنا به این گزارش، طول برد موشک های حامل گاز سارین در غوطه شرقی در حومه دمشق حدود ۲ کیلومتر بوده که در این صورت بکارگیری این سلاح توسط ارتش سوریه مردود است، چون در روز حادثه فاصله محل استقرار نظامیان سوری تا محل حمله شیمیایی بیش از ۲ کیلومتر بوده است لذا امکان دست داشتن ارتش سوریه در به کارگیری تسلیحات شیمیایی علیه مردم بیگناه غوطه شرقی وجود ندارد.
این گزارش همچنین ارزیابی مستقل سازمان ملل متحد از حجم مهمات شیمیایی به کار رفته در غوطه شرقی را تایید کرد و افزود: نتیجه گیری اطلاعاتی آمریکا درباره حمله شیمیایی غوطه شرقی اشتباه بوده است و دولت آمریکا باید چگونگی این رویداد را توضیح دهد.
به گزارش روسیا الیوم، گزارش یاد شده این ادعا را که ارتش سوریه به تنهایی قادر به تولید مهمات شیمیایی بوده است، رد کرده و افزود: ساخت سلاح های شیمیایی دست ساز امکانپذیر بوده و هر کسی که یک کارگاه مکانیکی با امکانات نسبتا کمی در اختیار داشته باشد می تواند به ساخت این مهمات اقدام کند.
نکته مهم دیگر گزارش این است که سلاح های شیمیایی را که دولت سوریه به سازمان منع تسلیحات شیمیایی تحویل داد، با موشک های حامل گاز سارین که در غوطه شرقی کشف شد، هیچ مطابقتی ندارد و این بدان معناست که ارتش سوریه به هیچ وجه چنین تسلیحاتی را در اختیار نداشته است.
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=14991

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x