تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
0

درآمد صداوسیما را از ۵۰ میلیارد به ۷۵۰ میلیارد رساندم/ رئیس‌جمهور در کار ما دخالت نمی‌کند

  • کد خبر : 14811
  • 26 دی 1392 - 23:50
درآمد صداوسیما را از ۵۰ میلیارد به ۷۵۰ میلیارد رساندم/ رئیس‌جمهور در کار ما دخالت نمی‌کند

رئیس رسانه ملی گفت: به جای اینکه از صداوسیما تقدیر شود که شما توانستید درآمدهای صداوسیما را از ۵۰ میلیارد با مدیریت مناسب به ۷۵۰ میلیارد برسانید و حال ما هم سهممان را از آن طرف بیشتر بدهیم، سهم ما از سوی دولت کمتر هم شده است.

 

خبرگزاری فارس: درآمد صداوسیما را از ۵۰ میلیارد به ۷۵۰ میلیارد رساندم/ رئیس‌جمهور در کار ما دخالت نمی‌کند

——————————-

 به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون کمال مهر، سیدعزت الله ضرغامی در حاشیه مراسم اختتامیه سومین جشنواره بین‌المللی جام جم در جمع خبرنگاران حاضر شده و به سوالات آنها پاسخ گفت.

بنا بر این گزارش، ضرغامی درباره اختتامیه جشنواره جام جم گفت: من بر خود لازم می‌دانم که از برگزارکنندگان جشنواره تشکر کنم چون مراسم بسیار سخت و نفس‌گیری بود. معاونت سینما خیلی عیالوار است و ساختارهای متعدد، برنامه‌های متعدد،‌داوری و برنامه‌ریزی آنها در طول چند ماه گذشته کار بسیار سختی بود که من جا دارد از مسئولان جشنواره به ویژه آقای فرجی تشکر کنم و همچنین از جناب آقای دارابی که با مدیریت موفقشان راهبری این مجموعه را برعهد داشتند و جشنواره را به خوبی به عنوان اولین سالی که بین‌المللی اداره می‌شد، برگزار کنند.

وی ادامه داد: در کنار هنرمندان و برنامه‌سازان همکاران ما تلاش بسیاری کردند که جای تشکر دارد. همچنین از همه مطبوعات و خبرگزاری‌ها و خبرنگارانی که در طول سال‌های گذشته با مقالات متعدد و نقدهای مختلف و گزارش‌های خوبی که دادند، باعث رونق برنامه‌های تلویزیونی شدند، من از همین جا استفاده می‌کنم و بدون تعارف و صمیمانه از اینکه باعث گرمی بیشتر برنامه‌های صداوسیما می‌شوند چه با نقدها و چه گزارشاتشان همه کمک کردند و در این جشن بزرگ سهیم هستند. حتما جشنواره و رقابتی که صورت می‌گیرد و الگوهایی که معرفی می‌شود در ارتقاء تولیدات بعدی موثر است و فرصتی فراهم می‌شود تا کارها یک بار دیگر ارزیابی شود.

 وی افزود: خود من نسبت به سریال «ارمغان تاریکی» از اسم این سریال گرفته تا تیتراژ، بازی‌ها، موضوع،‌ تعلیقات و پیام‌ها و … خودم آن را یک سریال موفق می‌دانستم و ۲ بار این سریال را دیدم ولی وقتی هیات داوران که از سلیقه‌های مختلف هستند، این سریال را شایسته چندین جایزه مهم جشنواره دیدند، خاطرم جمع شد که جایگاه این مجموعه همین است. هرچند سریال‌های دیگر هم آثار و برکات خود را دارد و شایستگی‌های لازم را همه عوامل دارند اما یک الگو شد برای کارهای خوب اجتماعی و فرهنگی که هم پیام و محتوای ارزشمندی منتقل شد و هم قالب و شکل و محتوایی که در خور آن محتوایی باشد که همکاران ما ارائه دادند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی با این مضمون که در مدتی که ریاست سازمان صداوسیما را برعهده داشتید، چه کارهایی می‌خواستید انجام بدهید و نشده، کجا خسته شدید و کجا اشتباه کردید و فکر کردید که باید جبران کنید؟ اظهارداشت: کارهایی که انجام نشده، پروژه‌های خیلی خوبی بود که می‌توانست کلید بخورد ولی به علت مشکلات اعتباری کلید نخورد. بسیاری از برنامه‌های گفت‌وگو محور جدید ما که می‌توانست مثل همین برنامه‌های گفت‌وگو محور ما یک اتفاق باشد در صداوسیما، تعدادش زیاد است. شاید اگر فرصت باشد، یک روز مستقلا درباره کارهایی که می‌شود در دوره‌های بعد انجام داد که اگر امکانات فراهم شود به ویژه اعتبارات لازم، آن کارها می‌تواند در اولویت باشد، من صحبت می‌کنم.

وی ادامه داد: خیلی‌جاها خسته شدیم. ما هیچ وقت نباید خسته شویم. خستگی در کار معنا ندارد. هیچ راهی بن بست نیست. اگر من تجربه مدیریتی‌ام را بخواهم بگویم هیچ هدفی نیست که انسان قصد کند به آن برسد و احساس کند ناتوان است و راهی برای رسیدن به آن وجود ندارد. بسیاری از کارها بود که واقعا در نگاه اول تصور می‌شد به هیچ وجه نمی‌توان آن کار را انجام داد ولی با تأمل و راه مناسب را پیدا کردن، به راحتی آن کار انجام شد و نتایج خیلی خوبی هم داشت. فقط کمی صبر و بردباری می‌خواهد در کار. من لیست مفصلی از این کارها دارم. شاید اولین سالی که آمدم و بسیاری از نوارهای محرمانه را تصمیم گرفتم پخش کنم، من جمله دفاعیات گلسرخی، خیلی‌ها به من گفتند که حتما یکی از مواردی است که نمی‌توانید دفاعیات او را که یک مارکسیست لنینیسم است، پخش کنید. اما من گفتم با یک توضیح کوتاه که بگوییم گلسرخی که بود، به راحتی قابل پخش است و در بخش‌های بعدی هم دیگر آن توضیح را پخش نکردیم. چنان جامعه آماده شد که بسیاری از بزرگان که من فکر می‌کردم منتقد این موضوع باشند، گفتند که کار بسیار عالی بود و جای آن خالی بود. مارکسیست است که باشد ولی چنان از حضرت علی(ع) و امام حسین(ع) دفاع می‌کند که اعتقاداتش چیز دیگری بوده اما راه مبارزه را در این مسیر می‌دیده است. همه کاری شدنی است به شرطی که صبر و بردباری صورت بگیرد و در موقعیت خودش انجام بشود. خستگی هم دارد. همه کارهای سخت خستگی دارد.

وی در پاسخ به سوال دیگری با این مضمون که اوضاع صداوسیما در زمان کدام رئیس جمهور بهتر بوده؟ عنوان داشت: من با هر رئیس جمهور کار کرده‌ام. از یک جهت همه به هم شبیه هستند و واقعا اعتقاد به آزاداندیشی داشتند و دارند و دوست دارند طرفدار آزادی باشند ولی وقتی کار اجرایی و مسئولیت به آنها می‌رسد، اقتضائات کار اجرایی و تصور اینکه بعضی مواقع بی‌انصافی می‌شود در نقدها، باعث می‌شود که همیشه منتقد برنامه‌های صداوسیما باشند، یکی کمتر و یکی بیشتر. ولی در واقع همه به هم شبیه هستند.

ضرغامی همچنین در پاسخ به سوال فارس مبنی بر اینکه بعد از پایان دوره ریاستتان در صداوسیما، به چه کاری مشغول می‌شوید؟ عنوان داشت: من تا لحظه آخر در هر مسئولیتی که باشم به ویژه مسئولیت ریاست صداوسیما که برایم بزرگترین افتخار است که منصوب مستقیم از سوی رهبر معظم انقلاب هستم، با انگیزه و انرژی لازم خدمت می‌کنم. هیچ وقت در دوره زندگی مدیریتی‌ام به کار بعدی فکر نکرده‌ام. واقعا این طور است. من مسئولیت‌های متعددی داشته‌ام و هیچ وقت نمی‌دانستم مسئولیت بعدی‌ام چیست. مسئولیت بعدی خودش به اقتضائات هرچه که بوده و در هر زمانی که بوده آن کار تمام شده و کار بعدی را که قبلا به آن فکر نکرده بودم، پذیرفته‌ام.

ضرغامی در پاسخ به این پرسش که دردوره بعدی قرار است از گروه آقای احمدی‌نژاد به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری بشوید؟ گفت: مگر آقای احمدی‌نژاد گروه دارد؟ یک مقطعی این شایعات مطرح شد که تکذیب کردم و دیگر حرفی برای گفتن ندارم. الان که آقای احمدی‌نژاد نیست. خداوند انشاءالله همه این خدمتگزاران را در پناه خودش حفظ کند. همه هم برای ما عزیز هستند.

وی همچنین درباره زمان حل شدن مشکلات بودجه‌ای تلویزیون اظهارداشت: مشکلات بودجه‌ای که در تهران داریم، ظرفیت‌های فنی به ما این قدرت را می‌دهد که به لحاظ توانمندی‌های دیجیتال تا ۵ شبکه دیگر را به راحتی افزایش دهیم. کارهای فنی دیگر مانند استودیو و تجهیزات و عوامل جای خود. ما تا ۵ شبکه در تهران می‌توانیم راه‌اندازی کنیم که در حال اولویت بندی است و چون قرار است با همکاری ارگان‌های دیگر صورت بگیرد، طوری نیست که در حد بن‌بست باشد. امیدوارم در مدتی که هستیم و دولت آقای روحانی در ابتدای راهش است و انگیزه کافی برای انجام کار وجود دارد، بتوانیم با همکاری چند دستگاه چند شبکه راه‌اندازی کنیم.

وی همچنین درباره میزان بودجه تصویب شده صداوسیما در مجلس نیز گفت: متاسفانه میزان بودجه‌ای که برای صداوسیما در نظر گرفته شده، به هیچ عنوان کافی نیست.

ضرغامی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار فارس با این مضمون که برخی معتقدند پایین بودن میزان بودجه صداوسیما به دلیل اختلافاتی است که دولت با شما و مجموعه صداوسیما دارد و این اختلافات باعث شده است که بودجه از این میزان بالاتر نرود، تصریح کرد: ممکن است ما با دولت یا بخش‌هایی از دولت در نگاه رسانه‌ای به صورت جزئی اختلاف سلیقه‌هایی داشته باشیم کما اینکه در دوره‌های قبل هم داشتیم. من تا این لحظه احساس نکردم که این اختلاف سلیقه‌ها که بعضا ممکن است از سوی بعضی مقامات دولت هم رسانه‌ای بشود، باعث شود که اعتبارات صداوسیما محدود شود. من واقعا به این جمع‌بندی نرسیده‌ام. رسانه ملی آن قدر مهم و تاثیرگذار است و دولت‌ها آن قدر نیاز دارند به همکاری و پشتیبانی صداوسیما که تمام تلاششان این است که صداوسیما با قدرت در صحنه باشد و به آنها کمک کند. البته آقای روحانی در شروع کار وقتی کسری بودجه سازمان را برایشان تشریح کردم، مثل خیلی دستگاه‌های دیگر که کسری بودجه دارند و میزان کسری بودجه ما از آنها خیلی کمتر است، اما حساسیتش خیلی بیشتر است، ایشان ۲ تصمیم گرفتند و به دو جا ارجاع دادند. یکی مجموعه خودشان در دستگاه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی جلسات مفصلی با دکتر نوبخت داشتیم و یکی با شورای نظارت بر سازمان صداوسیما که خوشبختانه هردو دستگاه که بررسی کردند و جلسات کارشناسی داشتند، به طور جدی بر مشکلات اعتباری صداوسیما و کسر بودجه‌اش صحه گذاشتند. این دو مرجع مورد توجه آقای دکتر روحانی بود، امروز نظرشان را کاملا روشن اعلام کرده‌اند و حتی در شورای نظارت این بحث شد که در زمانی که من شروع به کار کردم نسبت درآمد به کمک دولت یک به سه بود یعنی ۵۰ میلیارد سازمان صداوسیما درآمد داشت و ۱۵۰ الی ۱۶۰ میلیارد کمک دولت بود. اما امروز متاسفانه با توجه به همه گستردگی و نیازهایی که رسانه ملی دارد، این نسبت یک به یک شده است. یعنی یک سهم درآمدهای ماست که ۷۵۰ میلیارد است و یک سهم دولت است که باز هم همین رقم است. به جای اینکه تقدیر بشود از صداوسیما که شما توانستید درآمدهای صداوسیما را از ۵۰ میلیارد با مدیریت مناسب به ۷۵۰ میلیارد برسانید و حال ما هم سهممان را از ان طرف بیشتر بدهیم، سهم ما کمتر هم شده است. این موضوع مربوط به این دولت نیست و در دولت‌های گذشته هم همینطور بوده است. امروز کمک دولت به اندازه همان درآمد ما شده است و شورای نظارت خوب جایی انگشت گذاشت و تاکید کرد و اگر همان نسبت یک به سه امروز هم رعایت شود، تا حد قابل توجهی از مشکلات صداوسیما کم می‌شود و امیدوارم دولت و آقای رئیس جمهور که بحث‌های کارشناسی شان به نتیجه رسید و بسیاری از نیازهای ما را امروز تائید می‌کنند، بتوانند در این شرایط که خود دولت هم مشکلات زیادی دارد، به ما کمک شایسته‌ای کنند و تا به حال این اتفاق نیافتاده است.

وی در پاسخ به سوال فارس که شنیده شده آقای روحانی شرط و شروط‌هایی درباره برخی افراد سازمان برای شما گذاشته‌اند که باید آنها را جابه‌جا کنید تا بودجه افزایش پیدا کند؟ عنوان داشت: این موارد تکذیب می‌شود که هیچ وقت هیچ رئیس جمهوری از ما تقاضای جابه‌جایی نیروها را نداشته‌اند و شأن رئیس جمهور بالاتر از این است که در امور دستگاه دیگری که ماموریت و وظایف مشخصی دارد، دخالت کند. هیچ‌وقت این‌طور نبوده است.

رئیس رسانه ملی در پاسخ به این سؤال که آیا با توجه به اعتبارات موجود صدا و سیما امکان تبدیل سیستم‌های آنالوگ سازمان به دیجیتال وجود دارد؟ گفت: علی‌رغم اینکه پروژه آنالوگ به دیجیتال در ابتدا یک پروژه هزار میلیاردی بود و واقعاً می‌شد به خاطر کمبود بودجه، شبکه‌ها همان شبکه‌های آنالوگ گذشته باشند و هیچ‌کس به دلیل مهیا نبودن بودجه، نمی‌توانست سوالی از سازمان بکند که چرا دیجیتال راه انداختید، اما واقعابا مدیریت شایسته، حوزه فنی ما از بسیاری از اعتبارات فنی صرفه‌جویی کرد و به صورت تدریجی دیجیتال را راه‌اندازی کرد. سیستم دیجیتال هم در حوزه تولید، هم در حوزه پخش و هم در حوزه دریافت اهمیت دارد.

وی ادامه داد: امروز در حوزه دریافت خوشبختانه ستاپ‌باکس‌هایی که تست و پیگیری شده و امروز خود ما هم تولید می‌کنیم، باعث شده که مردم خیلی راحت این شبکه‌ها را دریافت کنند. فرستنده‌های MP4 که بسیار مهم بود  با سیستم بسیار پیشرفته الآن ارسال دیجیتال می‌کنند و تولید هم تا حد زیادی به صورت دیجیتال ضبط می‌شود، ولی هنوز برای تکمیل این پروژه به‌ویژه پروژه HD که در واقع کیفیت بالا در تصویر است، ما نیاز به اعتبارات زیاد داریم و چون فراهم نمی‌شود، آن پروژه HD مانده است. الآن مسابقات جهانی والیبال که در کشور قرار است برگزار شود، یکی از شرط‌هایی که گذاشته‌اند این است که تصویربرداری باید به صورت HD انجام شود و این کار چندانی ندارد و تنها نیاز به اعتباراتی دارد که واحد سیار آن آماده شود و دوربین‌های آن بیایند. ما بهتر از خیلی جاهای دیگر می توانیم بهترین تصاویر HD را ارسال کنیم، اما به خاطر نبود بودجه و عدم خرید و تأمین تجهیزات HD، اکنون امکان ضبط و پخش مسابقات جهانی والیبال به صورت HD نیست.

ضرغامی همچنین درباره راه‌اندازی شبکه بیداری اسلامی گفت: انشاءالله شبکه جدیدی با عنوان شبکه بیداری اسلامی، با گفتمان انقلاب اسلامی راه می‌افتد و این شبکه سعی می‌کند که با تولیدات متنوع و جهت‌گیری‌های خیلی روشن در حوزه گفتمان انقلاب اسلامی که می‌تواند شامل دفاع مقدس و بیداری اسلامی و.. باشد، بخش زیادی از مخاطبان ما که در این حوزه در واقع نیاز جدی‌تری دارند و می‌توانند مخاطبان جدی‌تر برنامه باشند، جذب کند. البته به نظر من برای همه مردم مفید است، اما مشخصا با یک هدف‌گذاری روشن تری برنامه‌های مشخصی خواهد داشت. مقدمات این کار فراهم شده و تولیدات لازم در حال انجام است. امکانات فنی آن فراهم می‌شود و در آینده نه‌چندان دور پخش آزمایشی آن آغاز و بعد از آن پخش دائم ان آغاز خواهد شد.

رئیس رسانه ملی افزود: علت عقب افتادن افتتاح این شبکه به این دلیل است که می‌خواهیم تا حد زیادی برنامه‌ها در این شبکه تولیدی باشد؛ وگرنه شبکه‌های دیگری که ما داریم و از برنامه‌های تأمینی استفاده می‌کنند، زودتر راه افتادند و این شبکه به خاطر محتوای تولیدی خود، زمان بیشتری می‌خواهد.

ضرغامی اظهار امیدواری کرد در صورتی که تمهیدات کار انجام شده و به نتیجه برسد، این شبکه تا قبل از عید به صورت آزمایشی کار خود را آغاز کند.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=14811

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x