تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
1

۳۵ درصد کودکان تهرانی دارای علایم “آسم” هستند

  • کد خبر : 14372
  • 25 دی 1392 - 15:09
۳۵ درصد کودکان تهرانی دارای علایم “آسم” هستند

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه ۳۵ درصد کودکان تهرانی دارای علایم آسم هستند، گفت‌: کودکان دچار علایم “آسم”، دارای تنگی نفس‌های طولانی مدت، سرماخوردگی‌های طولانی مدت و خس خس سینه هستند.

 

 

 

 

به گزارش گروه بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دل‌آرا بابایی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه طبق مطالعات صورت گرفته در انجمن آسم و آلرژی ایران ۳۵ درصد کودکان در کلان شهر تهران دارای علایم آسم و بیماری های تنفسی هستند که این آمار بسیار بالا و نگران‌کننده است، گفت‌: این علایم ممکن است طی ۱ تا ۲ سال در کودک پایدار باشد، ادامه یابد و در نهایت به” آسم “تبدیل شود.

وی افزود: کودکان دچار علایم آسم، دارای تنگی نفس های طولانی مدت، سرماخوردگی های طولانی مدت و خس خس سینه هستند و در طول فصول سرد سال به دلیل افزایش آلودگی های هوا علایم آنها شدیدتر می شود.

دکتر بابایی ادامه داد: همچنین طبق آخرین مطالعات سه مرحله ای “آسم” که در سال ۲۰۰۸ میلادی در سطح دنیا انجام شده است، حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد کودکان ۱۰ تا ۱۵ ساله ایرانی دچار علایم شروع آسم هستند و در سنین پایین تر حدود ۱۳ درصد این علایم را دارند.

وی با بیان اینکه آمار جهانی نشان می دهد که آسم های آلرژیک روز به روز در سراسر دنیا به ویژه در کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه، روبه افزایش است، افزود: طبق این آمار تعداد مبتلایان به آلرژی ایران در بین کشورهای دنیا درحد متوسط و در کشورهای توسعه یافته مانند انگلیس بیشتر است.

دکتر بابایی درمورد شیوع بیماری های تنفسی در زمان آلودگی هوا اظهار داشت: آلودگی هوا می تواند سبب تشدید بیماری های تنفسی و یا سبب ایجاد برخی بیماری های تنفسی در افراد شود.

وی افزود: در زمان آلودگی هوا ساختار گرده گیاهان معلق در هوا که در شرایط عادی آلرژی زا نیستند، ممکن است، تغییر یابد و آلرژی زا شود؛ در این شرایط افرادی که آلرژی نداشته اند نیز ممکن است به دلیل تغییر ساختار گرده ها نسبت به آنها آلرژی پیدا کنند.

بابایی ادامه داد: همچنین به دلیل اینکه افراد شهرنشین بیشتر ساعات عمر روزانه خود (از ۲۴ساعت ۲۳ ساعت) را در محیط های سرپوشیده می گذرانند و ازسوی دیگر غلظت آلودگی هوا در محیط های سرپوشیده در شرایط آلودگی هوا نسبت به محیط های باز به دلیل عدم جریان هوا و تهویه مناسب، بیشتر است، علایم مشکلات تنفسی این افراد دائم درحال افزایش است.

فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی توصیه کرد: در روزهایی که شرایط آلودگی هوا وجود دارد، کودکان و افراد مسن به ویژه آنهایی که بیماری های مزمن دارند، از منازل خارج نشوند، در و پنجره ها را ببندند و به هیچ وجه ورزش و پیاده روی نکنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی  گفت: افراد سالم نیز که مجبورند از منزل خارج شوند، باید از ماسک های فیلتردار استفاده کنند و در صورت استفاده از ماسک های معمولی هر ۲ ساعت یک بار آن را تعویض کنند چراکه کارآیی خود را از دست می دهد.

وی ادامه داد: افراد سالم همچنین باید تلاش کنند به غیر از موارد ضروری از منزل خارج نشوند و در هنگام ورود به منزل مجاری تنفسی فوقانی خود را شست و شو دهند؛ این امر کمک می کند تا آلاینده ها در مجاری تنفسی ته نشین نشوند.

دکتر بابایی در مورد تغذیه نیز اظهار داشت: بهتر است از سبزی ها و میوه های تازه که حاوی آنتی اکسیدان هستند، موادغذایی تازه، غیرصنعتی، فاقد مواد نگهدارنده و حاوی ویتامین E و امگا۳ بیشتر مصرف شود

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=14372

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x