تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
1

زائران حامل مواد مخدر، از یک تا پنج سال ممنوع الخروج می‌شوند

  • کد خبر : 14471
  • 25 دی 1392 - 21:31
زائران حامل مواد مخدر، از یک تا پنج سال ممنوع الخروج می‌شوند

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: انتقال هر نوع ماده مخدر و روان‌گردان‌ به عربستان تحت هر شرایطی ممنوع است.

 

 

 

به گزارش خبرنگار حوادث کمال مهر، دکتر علیرضا جزینی با بیان اینکه از آغاز موسم حج عمره امسال تاکنون بیش از ۷۰ هزار نفر به این سفر معنوی مشرف شده‌اند، گفت: دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله پلیس فرودگاه‌ها همانند سنوات گذشته به‌منظور صیانت از زائرین بیت‌الله الحرام در حج، با جدیت از حمل مواد مخدر به عربستان و در هر میزان جلوگیری می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه زائران از حمل هر گونه موادمخدر پرهیز کنند، گفت: انتقال هر نوع ماده مخدر و روان‌گردان‌ به عربستان تحت هر شرایطی ممنوع است و در صورت مشاهده از خروج زائر جلوگیری و پس از ضبط و تحویل تحویل گذرنامه و بلیط وی به سازمان حج و زیارت، وی به دستگاه قضایی معرفی خواهد شد.

قائم مقام دبیرکل ستاد تصریح کرد: برابر ماده ۱۷ اصلاحیه قانون مبارزه با مواد مخدر، چنانچه اتباع جمهوری اسلامی ایران با هر قصدی اقدام به نگهداری، حمل یا قاچاق هر مقدار مواد مخدر به داخل یا خارج از کشور کنند، گذرنامه آنان باطل و‎ ‎از یک تا پنج سال ممنوع ‌الخروج می‌شوند و در صورت تکرار نیز گذرنامه آنان به مدت ۵ تا ۱۵ سال ابطال و ممنوع‌الخروج می‌شوند.

جزینی گفت: تمامی بارهای زائران توسط دستگاه‌های الکترونیکی، سگ‌های موادیاب، ایکس‌ری و بادی‌اسکنر کنترل می‌شود، بنابراین مسافران توجه کنند که هیچ نوع ماده مخدری را چه در بار همراه و چه در بار غیر همراه خود حمل نکنند؛ چرا که از خروج افرادی که به هر نحو حامل این مواد باشند جلوگیری می‌شود و پلیس نیز در بازرسی‌های تخصصی خود قادر به کشف هرگونه جاسازی مواد مخدر از سوی زائران می‌باشد.

وی افزود: همراه داشتن برخی از داروهای درمانی در عربستان جرم است و داروهایی مانند متادون و ترامادول که در کشورمان برای معتادان پرخطر استفاده می‌شود، در این کشور ممنوع و جرم است و افرادی که آن را به همراه داشته باشند در فرودگاه آن کشور دستگیر خواهند شد.

این مقام مسوول در ستاد ادامه داد: مقامات عربستان در برخورد با موضوع موادمخدر چه استعمال و چه همراه داشتن آن توسط زائران سخت‌گیری‌های شدیدی دارند و زائران حامل مواد مخدر پس از دستگیری توسط مقامات این کشور، مدت‌های طولانی بلاتکلیف و مجازات‌های سنگینی در انتظارشان خواهد بود.

جزینی هشدار داد:‌ افرادی که هنوز به این بلیه شوم مبتلا هستند و نمی‌توانند مواد را از خود دور کنند، حتی‌الامکان به این سفر مشرف نشوند یا سعی کنند قبل از اعزام به این سفر معنوی شرایط فیزیکی مناسب خود را به دست آورند تا از فضیلت سفر گرانبهای حج بی‌بهره نمانند و نعمتی که خداوند متعال برای آنان نازل کرده است را زایل نکنند.

وی بیان داشت: از ابتدای آذر ماه سال‌جاری تذکرات لازم در کاروان‌های زیارتی و جلسات توجیهی حج در خصوص عدم حمل هر گونه مواد مخدر و روان‌گردان‌، به حجاج داده شده که زائران باید توجه لازم را در این خصوص داشته باشند و همچنین روحانیون و مدیران کاروان‌ها باید با توجیه به‌موقع و افزایش آگاهی این دسته از زائران بتوانند آنان را در جهت اصلاح رفتار و سلامت جسمی‌شان هدایت کنند تا مشکلی در حج امسال به وجود نیاید.

جزینی گفت: پلیس عربستان طی چند سال گذشته، هیچ زائر حج عمره و تمتعی را به اتهام حمل موادمخدر دستگیر نکرده است و این موفقیت، حاصل تلاش و اجرای عملیات‌ها و برنامه‌های پیشگیرانه پلیس فرودگاه‌های کشور، سازمان حج و زیارت به ویژه مدیران و روحانیون کاروان‌ها، پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا و ستاد مبارزه با مواد مخدر است.

وی اظهار امیدواری کرد که با اقدامات پلیس فرودگاه‌ها در کشور و برخوردهای سختی که در زمینه مقابله با قاچاق مواد مخدر انجام می‌شود مطمئناً همچون سنوات گذشته، امسال نیز شاهد انتقال هیچ‌گونه محموله‌ای از موادمخدر به عربستان و دستگیری احدی از زائران در آن کشور نخواهیم بود.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=14471

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x