تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024
0

آمریکا: هیچ توافق محرمانه‌ای بین ایران و ۱+۵ صورت نگرفته/ متن توافق به زودی منتشر می‌شود

  • کد خبر : 14143
  • 25 دی 1392 - 10:07
آمریکا: هیچ توافق محرمانه‌ای بین ایران و ۱+۵ صورت نگرفته/ متن توافق به زودی منتشر می‌شود

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تأکید بر آنکه هیچ توافق محرمانه‌ای بین ایران و ۱+۵ صورت نگرفته است، گفت که متن توافق به زودی در اختیار کنگره و عموم قرار می‌گیرد.

 

 

به گزارش کمال مهر ؛به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت خارجه آمریکا، «مری هارف» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روزانه خود در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که پرسیده بود، مذاکره‌کننده ارشد ایران که اعلام کرده بود یک متن غیررسمی ۳۰ صفحه‌ای وجود دارد که حاوی مفاد کلیدی توافق می‌باشد، گفت: معاون وزیر خارجه (ایران) – کسی که فکر می‌کنم شما به آن اشاره کردید- اظهارات خود را بیان کرد اما اظهاراتش کاملاً دقیق نبود و سوء تعبیر شده است. بگذارید بگویم که هیچ توافق محرمانه‌ای وجود ندارد. مستندات مرتبط با اجرای توافقنامه کاملاً در راستای آنچه که ما توصیف کردیم و همان طرح‌های تکنیکی که به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه شد، هستند.

وی ادامه داد: همانطور که می‌دانید، این تنها یک پروسه آمریکا نیست، گروه ۱+۵، به همراه اتحادیه اروپا و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران به این درک رسیده‌اند. ما این متن را در اختیار کنگره و عموم قرار می‌دهیم اما باید با طرفین در خصوص زمان و فرمتی که اطلاعات طبق آن منتشر می‌شوند همکاری کنیم و امیدواریم که به زودی چنین امری محقق شود.

مری هارف با اینحال تأکید کرد: اما اجازه بدهید واضح بگویم که هیچ چیز محرمانه‌ای وجود ندارد. هیچ کس تلاش نمی‌کند مخفی‌کاری کند. ما با شرکای خود تلاش می‌کنیم تا متن توافق را منتشر کنیم.

یکی از خبرنگاران در سوالی پرسید: آیا وزارت خارجه آمریکا هیچ‌گونه اظهارنظر یا واکنشی به پیام توییتری «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران ندارد که گفته بود: در توافق ژنو، قدرت‌های جهان، تسلیم اراده ایران شدند.

هارف در پاسخ به وی تأکید کرد: من هیچ اظهار نظری در این رابطه ندارم. ما به وضوح اعلام کردیم که در مذاکرات در خصوص «طرح اقدام مشترک»، به دنبال چیزهای خاصی بودیم که ایران انجام دهد. این موارد در طرح اقدام مشترک آورده شده است که ما آشکارا درباره آن صحبت کردیم. آنها نیز از ما چیزهای خاصی می‌خواستند. فکر می‌کنم مهم است که به این مسئله توجه کنیم که از ۲۰ ژانویه، برنامه هسته‌ای ایران نمی‌تواند پیشرفتی داشته باشد و برخی از بخش‌های کلیدی آن به عقب رانده می‌شود. و ما در خصوص اینکه مذاکره برای رسیدن به توافق جامع دشوار و در عین حال مهم است، نیز روشن و واضح بودیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: درست مدتی بعد از ۲۰ ژانویه، وقتی که اطلاعات بیشتری برای اعلام کردن داشتیم، همتایان ما مذاکرات برای رسیدن به توافق جامع را آغاز می‌کنند. هدف این است که ظرف ۶ ماه توافقات حاصل شود.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=14143

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x