تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
1

توافق درباره تاریخ پیشنهادی برای اجرای گام اول/ هنوز به توافق نرسیده‌ایم

  • کد خبر : 13393
  • 21 دی 1392 - 20:22
توافق درباره تاریخ پیشنهادی برای اجرای گام اول/ هنوز به توافق نرسیده‌ایم

عضو ارشد تیم مذاکره‌‌کننده هسته‌ای ایران گفت‌وگوهایش با معاون اشتون را خوب و بسیار جدی خواند و گفت: تاریخ پیشنهادی برای اجرای گام اول توافق ژنو مورد توافق قرار گرفت که اعلام آن منوط به موافقت پایتخت‌ها با راه‌حل‌های پیشنهادی است.

 

خبرگزاری فارس: توافق درباره تاریخ پیشنهادی برای اجرای گام اول/ هنوز به توافق نرسیده‌ایم

کمال مهر:سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه کشورمان و عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ، شش دور مذاکره اخیرش با هلگا اشمید معاون کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ژنو را خوب و بسیار جدی خواند و افزود: مذاکرات در جو تفاهم صورت گرفت و بسیار جدی بود.

وی با بیان اینکه هنوز به توافق نرسیده‌ایم، خاطرنشان کرد:‌راه‌حل‌هایی برای سه مورد اختلافی پیدا شده که به پایتخت‌ها منتقل شده و تصمیم‌گیری درباره این راه‌حل‌ها منوط به نظر پایتخت‌هاست.

معاون وزیر خارجه تصریح کرد: هنوز نمی‌توانم بگویم که این راه‌حل‌ها مورد پذیرش قرار می‌گیرد یا خیر، ممکن است مورد پذیرش قرار گیرد و ممکن است نگیرد و همه چیز به تصمیم‌گیری نهایی پایتخت‌ها موکول شده است که امیدواریم ظرف یکی دو روز آینده اعلام شود.

معاون وزیر خارجه ادامه داد: اگر راه‌حل‌های پیشنهادی مورد پذیرش پایتخت‌ها قرار گرفت، در تماس تلفنی اینجانب و خانم اشمید هماهنگی‌های لازم صورت می‌گیرد و تاریخ پیشنهادی برای اجرای گام اول اعلام می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر این راه‌حل‌ها مورد پذیرش پایتخت‌ها قرار نگیرد چه اتفاقی خواهد افتاد؟ عنوان کرد: اگر توافقی حاصل نشود در آن زمان تصمیم می‌گیریم که نشستی با حضور اینجانب و خانم اشمید و یا در سطوح بالاتر برگزار شود.

عراقچی در پاسخ به این سؤال که آیا درباره اجرای توافق ژنو تاریخی تعیین شد؟ گفت: تاریخ پیشنهادی برای اجرای گام اول توافق ژنو مورد توافق قرار گرفت که اعلام آن منوط به موافقت پایتخت‌ها با راه‌حل‌های پیشنهادی است.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان عنوان کرد: اگر راه‌حل‌ها مورد توافق قرار گیرد آن تاریخ پیشنهادی نهایی و اعلام می‌شود.

وی جزییاتی درباره تاریخ پیشنهادی ارائه نکرد.

سید عباس عراقچی و هلگا اشمید معاون کاترین اشتون روزهای پنجشنبه و جمعه (۱۹ و ۲۰ دی ماه) در ژنو درباره سه مورد اختلافی باقیمانده از نشست کارشناسی ایران و ۱+۵ شش دور مذاکره انجام دادند و در پایان این گفت‌وگوهای فشرده اعلام شد که راه‌حل‌هایی برای این اختلافات پیشنهاد شده که به پایتخت‌ها منتقل و در پایتخت‌ها درباره آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

شهر ژنو روز پنجشنبه نیز میزبان نشست سه‌جانبه‌ای با حضور عراقچی، اشمید و وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا بود.

شرمن که در مسیر سفر به مسکو توقفی کوتاه در شهر ژنو داشت، ضمن حضور در این نشست سه جانبه، دیداری دوجانبه نیز با سید عباس عراقچی داشت.

به گزارش فارس، مایکل مان سخنگوی اشتون پس از پایان مذاکرات عراقچی و اشمید عنوان کرد که پیشرفت‌های خوبی در تمام موضوعات توافق ژنو حاصل شده است.

سومین دور مذاکرات کارشناسی ایران و ۱+۵ به منظور بررسی سازوکارهای اجرایی توافق ژنو موسوم به «برنامه اقدام مشترک» طی روزهای نهم و دهم دی ماه در شهر ژنو برگزار و سه مورد اختلافی از این مذاکرات باقی ماند که توافق شد در نشستی با حضور عراقچی و اشمید به این مسائل پرداخته شود.

دومین دور مذاکرات کارشناسی در ژنو و اولین دور آن در شهر وین برگزار شده بود.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=13393

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x