تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
1

رازهای پرورش یک “کودک باهوش”

  • کد خبر : 13235
  • 21 دی 1392 - 9:20
رازهای پرورش یک “کودک باهوش”

نوزاد باید به روش معمول با محیط اطرافش ارتباط برقرار کند و نیاز به کارهای غیر معمول نیست، می‌توان از طریق کتاب خواندن و نشان دادن عکس‌های جذاب به تقویت هوش نوزاد کمک کرد.

نوزاد باید به روش معمول با محیط اطرافش ارتباط برقرار کند و نیاز به کارهای غیر معمول نیست، می‌توان از طریق کتاب خواندن و نشان دادن عکس‌های جذاب به تقویت هوش نوزاد کمک کرد.

الهام شیرازی روانپزشک اطفال فوق تخصص روانپزشک کودکان و نوجوانان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: نوزادی که به دنیا می‌آید رشد مغزی و جسمی‌اش کامل نیست و در واقع ناتوان‌ترین موجود در بین جانداران است، نوزاد زمانی که به دنیا می‌آید توانمندی‌های کمی دارد و همچنین حواس ۵ گانه وی تکامل نیافته است. 
وی ادامه داد: دست و پا و عضلات نوزاد در حدی نیست که بتواند حرکت‌های کامل را انجام دهد و همچنین کلام و ذهن او با گذشت زمان و در طی روز‌ها تکامل پیدا می‌کنند.‌این تعاملات یک امر دوطرف است یعنی تعاملی که کودک با محیط اطراف خود برقرار می‌کند این تکامل را تشدید می‌کند و سرعت می‌دهد برای مثال در حس بینایی اگر هیچ نوری را دریافت نکند ممکن است تکامل درست نداشته باشد یعنی باید محرک‌های محیطی وجود داشته باشند که به تکامل این حواس ۵ گانه کمک کند.
وی گفت: با نوزاد باید بیشتر صحبت کرد و با صداهای محیطی و موسیقی آشنا کرد تا قسمت‌های مغزی شروع به تکامل پیدا کنند لمس‌ کردن، بغل کردن، ماساژ دادن، نگاه کردن، صحبت کردن یعنی هر تعامل انسانی که با نوزاد شیرخوار برقرار می‌کنیم به رشد حس‌هایش کمک می‌کند. برای نوزاد باید یک زندگی معمول در نظر بگیریم و نیازی به کارهای خیلی خاص و غیر معمولی نیست تعاملات معمولی می‌توانند کمک به رشد نوزاد کنند. محیط اطراف نوزاد باید محیطی متنوع بوده و یکنواخت، ثابت و بدون تغییر نباشد باید والدین در مقابل حرکت‌ها و کنش‌های نوزاد واکنش نشان دهند زیرا این واکنش‌ها تاثیر بسیاری روی او دارد و تقویت کننده قوی برای مغز نوزاد است او با این واکنش تحریک می‌شود.
شیرازی گفت: هوش ۲ درجه دارد، یک وجه ژنتیک که بسیار قوی است و یک وجه محیطی که کودک بتواند آن وجه ژنتیک را رشد و تربیت کند کتاب خواندن و نشان دادن عکس‌های کتاب برروی نوزاد تاثیر دارد زیرا در صحبت، نوزاد می‌توند به ریتم زبان، بیشتر توجه کند و همچنین نوزاد به عکس‌های روشن و درخشان کتاب مجذوب می‌شود.
 تصاویر رنگی ذهن نوزاد را تحریک می‌کند و به بیان احساسات او کمک می‌کند. نوزاد احساسات را با فریاد کشیدن نزدیک کردن کتاب به سمت‌ دهان ابراز می‌کند، همچنین ورزش می‌تواند به نوزاد کمک کند که از حواس ۵ گانه برای شناسایی محیط اطرافش استفاده کند.
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=13235

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x