تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
1

کوچکترین تروریست‌های دنیا+تصویر

  • کد خبر : 12848
  • 19 دی 1392 - 11:02
کوچکترین تروریست‌های دنیا+تصویر

تا پیش از آن که «اسپوژمی» دخترک ۸ساله افغان بهت زده به پلیس های پاسگاه هلمند نگاه کند و بگوید هیچ چیز از کمربند انفجاری ای که به تنش کرده نمی‌داند، معروف ترین تروریست کوچک دنیا ۱۱ساله بود. دیروز اما افغان ها یک رکورد جدید در حملات انتحاری شان ثبت کردند. استفاده از یک دختر ۸ساله برای انفجار انتحاری.

به گزارش کمال مهر دیروز پلیس افغانستان از دستگیری یک دختر بچه حدودا هشت ساله خبر داد که با کمربند انفجاری در خیابان ها پرسه می زد. تروریست کوچکی که نمی دانست دقیقا چه چیزی را با خود حمل می کند و اگر به موقع از پس کشیدن ضامن کمربند برآمده بود هم هیچ وقت نمی فهمید قضیه از چه قرار است.

اسپوژمی وقتی در ایستگاه بازرسی پلیس دستگیر شد، تنها چند جمله گفت: «من از نامادری ام خسته شده بودم. برادرم گفت این جلیقه را بپوش و به ایستگاه پلیس برو. برادرم فرار کرد و پلیس من را گرفت.»

پلیس افغانستان می گوید به نظر می رسد «اسپوژمی» خواهر یکی از فرماندهان محلی طالبان باشد که از سوی برادرش ماموریت انجام این عملیات انتحاری بوده است اما فعلا «اسپوژمی» در لشگرگاه، مرکز استان هلمند است می ماند تا وضعیت او مشخص می‌شود.

با این حال این دختر اولین قربانی سیاست های تروریستی طالبان نیست. به جز کودکان ۸ تا ۱۰ ساله ای که در عملیات انتحاری کشته شده اند، ۲۲۴ کودک افغان دیگر مشابه اسپوژمی در زندان‌های هلمند و غزنین بازداشت هستند که به خاطر تلاش برای انجام حملات انتحاری دستگیر شده اند. در سال ۹۰ هم ۲۰ متهم به بمب گذاری انتحاری که کودکان زیر ۱۶سال بودند، از سوی دولت افغانستان مورد عفو قرار گرفته بودند.

1911527_729

کلاشینکف محبوب عبداله

معروف ترین تروریست کوچک دنیا پیش از اسپوژمی، عبدالله ۱۱ساله بود که اصلیتش به پیشاور پاکستان می رسید اما در عملیات تروریستی طالبان فعالیت می کرد. عبدالله با کلاشینکف محبوبش، در حالی که جلیقه گشادی به تن داشت در کوهستان قدم می زد و دنبال سوژه می گشت. بعدتر، او در حالی که جلیقه انفجاری به تن داشت دستگیر و به یکی از زندان های امنیتی افغانستان فرستاده شد. او به پیشنهاد پسر عمویش که هم مدرسه ای اش بود به دسته طالبان راه پیدا کرد و در نهایت، در سال ۲۰۰۹ دستگیر شد.

1911528_707

اسپوژمی را برگردانید

دو سال قبل دختر ۸ساله دیگری توسط طالبان به کار گرفته شده بود تا با پوشیدن جلیقه انفجاری نزدیک یک موتور پلیس بایستد. شورشیان با کنترل از راه دور جلیقه این دختر را منفجر کردند تا او بدون آنکه بداند قربانی عملیات انتحاری شود. در همان زمان، ۶مورد مشابه در کمتر از ۲ماه اتفاق افتاد و با دستگیری یک نوجوان ۱۶ساله که با کمربند انتحاری در یک مسجد دستگیر شده بود سازمان دیده‌بان حقوق بشر از گروه طالبان خواست تا استفاده از کودکان در عمیات انتحاری را متوقف کند. اتفاقی که رخ نداد تا کودکان بیشتری در افعانستان کشته شوند.

امروز حامد کرزی در واکنش به استفاده از کودکان و مجبور کردن آنها به انجام حمله انتحاری، از وزیر کشور افغانستان خواسته تا اسپوژمی را به خانواده اش بازگرداند. او این اقدام طالبان را خلاف دین اسلام و فرهنگ و غیرت افغانی دانسته و از طالبان خواسته اگر معتقدند اسپوژمی عامل آنها نیست، در مقابل کشتار کودکان بی گناه اعتراض کنند.

منبع: خبرگزاری مهر
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=12848

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x