تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
1

بازخوانی روابط ایران و آلمان لازمه توسعه مناسبات دو کشور است

  • کد خبر : 12902
  • 19 دی 1392 - 12:45
بازخوانی روابط ایران و آلمان لازمه توسعه مناسبات دو کشور است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: باید یک بازخوانی میان روابط ایران و آ‌لمان صورت گیرد که قطعا محصول این بازخوانی می‌تواند توسعه مناسبات دو کشور باشد.

“نوذر شفیعی” نماینده فارس  در خصوص بهبود روابط ایران و آلمان گفت: در یک تقسیم‌بندی کشورها به دو دسته تقسیم بندی می‌شوند؛ دسته اول کشورهای استراتژیک که نگاهی امنیتی و سیاسی به مسائل دارند و دسته دوم کشورهای سوداگر که نگاهی اقتصادی و تجاری به مسائل دارند.

وی با اشاره به اینکه آلمان کشوری سوداگر است، اظهار داشت: آلمان از ابتدا در پی این نبوده است که به مسائل از جنبه سیاسی و امنیتی نگاه کند و تمایل این کشور در حوزه تجاری و اقتصادی است که این امر کشور ایتالیا را نیز در بر می‌گیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی ادامه داد:‌ کشورهای ذکر شده زمینه و استعداد کار را دارند که در این راستا ایران می‌تواند با آنها وارد تعامل شود و با ورود به این عرصه وحدت حاکم در اتحادیه اروپا را خدشه‌دار کند، چرا که آلمان یکی از چرخ‌های اصلی اتحادیه اروپا در حوزه اقتصادی است.
شفیعی بیان داشت: چنانچه نظر آلمان به ایران جلب شود احتمال آنکه دیگر کشورها نیز به سوی ایران گرایش پیدا کنند زیاد است، به همین خاطر رابطه با آلمان برای ما بسیار حائز اهمیت است.

نماینده مردم فارس با اشاره به کارهای صورت گرفته از سوی ایران برای بهبود روابط با آلمان، تصریح کرد: ایران تاکنون تلاش‌های دیپلماتیک‌ بسیاری را انجام داده و گروه‌های تجاری در بخش خصوصی برای توسعه روابط در جریان‌اند که ریز موارد را باید در چارچوب سیاست خارجی جستجو کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی تصریح کرد: متاسفانه حجم روابط تجاری ایران و آلمان در یک سقف ثابتی نگه داشته شده و دلیل آن این است که آلمان‌ها تمایل چندانی به توسعه روابط ندارند، لذا جهت‌گیری تجاری ما از غرب به شرق سوق پیدا کرد و ایران مجبور شد به جای همکاری با کشورهای غربی به سمت کشورهای شرقی روی آورد.

شفیعی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر باید یک بازخوانی میان روابط ایران و آ‌لمان صورت گیرد که محصول این بازخوانی می‌تواند توسعه مناسبات دو کشور مذکور باشد که این امر به سود منافع دو طرف است.

 

 

 

باشگاه خبرنگاران

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=12902

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x