تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

چرا حاکمان کنونی مصر از موضع ایران برآشفتند

  • کد خبر : 12609
  • 18 دی 1392 - 20:08
چرا حاکمان کنونی مصر از موضع ایران برآشفتند

احضار کاردار ایران در قاهره به وزارت خارجه مصر و سپس جملات ناخوشایندی که عبدالعاطی به‌زبان آورد، احتمالا چیزی بیش از یک واکنش دیپلماتیک صرف است و حکایت از نگرانی‌های دیگری دارد.

 

خبرگزاری فارس: چرا حاکمان کنونی مصر از موضع ایران برآشفتند

به گزارش کمال مهر، «بدر عبدالعاطی»، سخنگوی وزارت امور خارجه مصر، امروز با لحنی تند و خارج از شئون دیپلماتیک، مقامات ایرانی را به ناآگاهی از قوانین بین‌المللی و منشور ملل متحد متهم کرد.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی دولت حاکم کنونی مصر، از آن رو ایران را به ناآگاهی از قوانین بین‌المللی متهم می‌کند که تنها گناه وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، ابراز نگرانی نسبت به خون‌ریزی‌ها در مصر بوده است، امری که نه‌تنها در مصر، بلکه در هر کشور اسلامی دیگر هم رخ دهد، موجب نگرانی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

واکنش وزارت خارجه مصر نسبت به ابراز نگرانی منطقی جمهوری اسلامی ایران، بیش از حد تند به نظر می‌رسد. احضار کاردار ایران در قاهره به وزارت خارجه مصر و سپس جملات ناخوشایندی که عبدالعاطی به‌زبان آورد، احتمالا چیزی بیش از یک واکنش دیپلماتیک صرف است و حکایت از نگرانی‌های دیگری دارد.

دولتمردان حاکم مصر خود بهتر از هر کسی می‌دانند که ابراز نگرانی ایران از کشتار خون‌بار مسلمانان مصری، دخالت در امور داخلی آنها نیست. اساسا دولت فعلی هنوز نمی‌تواند ثابت کند دولت مشروع مصر است که انتقاد از رفتارهایش به‌منزله دخالت در امور داخلی مصر باشد. دولتی که برآمده از انتخابات بود، سرنگون شده و پس از آن فعلا هیچ انتخاباتی برگزار نشده است.

بر این اساس، آنچه که سران حاکم فعلی مصر را به این واکنش تند واداشته، باید در درون مصر جست نه در ابراز نگرانی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران. مقامات کنونی حاکم مصری در شرایط بسیار متزلزلی به سر می‌برند و با توجه به ادامه اعتراضات نیروهای مذهبی مصری، بدشان نمی‌آید که مشکلات داخلی را به بیرون انتقال دهند.

در حالی که تنها یک هفته تا برگزاری رفراندوم قانون اساسی جدید برای کسب مشروعیت ظاهری باقی مانده است، دولت فعلی تلاش می‌کند به هر ترتیب ممکن از شرایط متزلزل داخلی فرار کند. پیدا کردن یک کشور خارجی و حملات تند لفظی به آن یکی از راه‌های فرار از موقعیت متزلزل داخلی است.

جمهوری اسلامی ایران در وقایع مصر از هیچ یک از طرف‌ها جانب‌داری نمی‌کند. تنها چیزی که ایران از آن حمایت کرد، انقلاب مردم مصر علیه دیکتاتوری مبارک و دست‌آوردهای آن انقلاب بود. حتی دولت محمد مرسی نیز چندان رابطه خوبی با ایران و محور مقاومت اسلامی نداشت و خود را وقف حمایت از تروریست‌هایی کرد که کارشان سلاخی مردم سوریه است.

ایران تنها از کشتار مردم مصر به‌خاطر ابراز دیدگاه‌های سیاسی‌شان انتقاد می‌کند و این تناقضی با قوانین بین‌المللی یا منشور ملل متحد ندارد. مسئولان حاکم بر مصر برای فرار از وضعیت متزلزلی که در داخل مصر با آن مواجه‌اند بهتر است راه دیگری بیابند، نه آنکه منشور ملل متحد را سپر بلای خود کنند.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=12609

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x