تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

سلاح اتمی چیزی به امنیت و اقتدار نظامی ما نمی‌افزاید/ نمی‌توانم تردید خود را نسبت به ثمربخش‌بودن مذاکرات پنهان کنم

  • کد خبر : 12429
  • 18 دی 1392 - 12:23
سلاح اتمی چیزی به امنیت و اقتدار نظامی ما نمی‌افزاید/ نمی‌توانم تردید خود را نسبت به ثمربخش‌بودن مذاکرات پنهان کنم

آندریاس شوکنهوف، نایب رییس فراکسیون احزاب دمکرات مسیحی و سوسیال مسیحی در پارلمان آلمان با محمد جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان دیدار و گفتگو کرد.

 

 

 

 

به گزارش حوزه حقوقی کمال مهربه نقل از پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، آندریاس شوکنهوف، نایب رئیس فراکسیون احزاب دمکرات مسیحی و سوسیال مسیحی در پارلمان آلمان با محمد جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار لاریجانی با تاکید براینکه سیاست جمهوری اسلامی ایران، از قدیم تاکید بر روابط گرم و مبتنی بر احترام متقبال و توسعه روابط با کشورهای اروپایی خصوصا آلمان بوده است، گفت: مواضع غیردوستانه و غیر قابل توجیهی که گاهی از طرف‌های غربی و متاسفانه بعضا از دولت آلمان دیده‌ایم به اعتماد ما به این روابط  صدمه زده است و لذا ما باید به تدریج این اعتماد را بازسازی کنیم.

لاریجانی در پاسخ اظهارات نایب رئیس فراکسیون احزاب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی آلمان که گفته بود؛ موضوع حقوق بشر برای اروپا و آلمان از حساسیت زیادی برخوردار است، اظهارداشت:  ما کلا به ادعاهای کشورها و دول غربی درباره اهمیت داشتن موضوع حقوق بشر بی‌اعتماد هستیم چرا که همیشه حرف و عمل آنها با یکدیگر متناقض بوده است.

دبیر ستاد حقوق بشر با بیان اینکه استاندارد دوگانه همواره بر سیاست‌های حقوق بشری دول اروپایی حاکم بوده است، گفت: کافی است من به دو نمونه در این خصوص اشاره کنم. ما نمی‌توانیم قبول کنیم دولتی نسبت به مسائل حقوق بشر حساس باشد ولی تروریست‌هایی مانند منافقین، پژاک یا گروه‌های دیگر تروریستی در کشورش، به راحتی اقامت داشته باشند و بتوانند در آنجا افراد را برای انجام عملیات‌های تروریستی در ایران سازماندهی کنند، اموزش بدهند و حمایت مالی کنند.

لاریجانی افزود: این قابل قبول نیست که یک دولت اروپایی مانند آلمان که مدعی است مسائل حقوق بشر و دموکراسی و آزادی بیان برایش مهم است فقط در سال گذشته بالغ بر یک میلیارد دلار به کشورهای منطقه اسلحه فروخته باشد که کوچکترین نماد دموکراسی و حقوق بشر را در اختیار ندارند و برعکس به طور روشن و وسیع از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کنند ؛ لذا باید به ما حق بدهید که به این ادعای غرب مشکوک باشیم و آن را باور نکنیم.

دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به اینکه مسئله حقوق بشر برای جمهوری اسلامی ایران فی نفسه مهم است و ریشه در فرهنگ اسلامی و حتی در فرهنگ ایرانی ما قبل از اسلام دارد، افزود: ما غرب را به عنوان متولی حقوق بشر نمی‌شناسیم و معتقدیم که از این موضوع به عنوان یک ابزار فشار سیاسی بهره برداری می شود. ما از دولت آلمان دعوت می کنیم به جای مقهور تبلیغات شدن، باب گفتگوی محترمانه و متقابل با ایران را در مسائل حقوق بشری  باز کند و ما این آمادگی را داریم که در این زمینه به صورت کاملا شفاف و باز بحث و تبادل نظر کنیم.

لاریجانی در ادامه با بیان اینکه  مسائل حقوق بشری ابعاد و زوایایی کاملا حرفه ای و عمدتا مسائل قضایی و حقوقی دارد، اضافه کرد:  ایران اماده است برای گسترش تعاملات قضایی و حقوقی با قضات و حقوقدانان آلمانی مانند گذشته نشست‌های دو جانبه و مشترک برگزار کند.

دبیر ستاد حقوق بشر سپس با تاکید بر اهمیت نقش و جایگاه مهم آلمان در اتحادیه اروپا و جهان وظیفه خطیر این کشور در مبارزه با تروریسم را یاد آور شد و تصریح کرد: هم ما و هم شما باید در مسئله مبارزه با تروریسم مسامحه‌ای نداشته باشیم چرا که تروریسم یک بلای عمومی است که امنیت همه کشورها را تهدید می‌کند.

لاریجانی در ادامه، مبارزه با تروریسم  را بعنوان یکی از محورهای همکاری ایران و آلمان بر شمرد و اظهارداشت: زیبنده دولت آلمان با جایگاه بالایی که در اتحادیه اروپا دارد نیست که  خیابان‌های پایتختش پذیرای افرادی باشد که دستشان به خون بیش از بیست هزار نفر از مردم ایران آلوده است باشد و اجازه دهد این تروریست ‌ا از امنیتی که با پول مالیات مردم آلمان تمهید می‌شود بهره مند شوند.

دبیرستاد حقوق بشر کشورمان در ادامه با اشاره به آنچه که طرف آلمانی از آن به عنوان بر طرف شدن نگرانی‌های غرب از برنامه هسته ای ایران یاد کرد و گفت: ما هیچ وقت دنبال سلاح هسته ای نبوده و نیستیم و این را بارها گفته ایم. سلاح اتمی چیزی به امنیت و اقتدار نظامی ما که هم اکنون از آن بهرمند هستیم نمی افزاید. از این گذشته ما  در کشورمان در موضع سلاح هسته‌ای، فتوای مقام معظم رهبری را داریم که به معنی بزرگترین بازدارندگی است و اهمیت آن از دیپلماسی و سیاست دولت نیز بیشتر است.

لاریجانی سپس با اشاره به اینکه در برنامه هسته ای ایران هیچ تخلفی از ان پی تی وجود ندارد ، گفت: نگرانی  غربی‌ها درباره اشاعه سلاح هسته ای درست مانند ادعاها و نگرانی آنها درباره حقوق بشر برای ما قابل قبول نیست چرا که اگر اینگونه بود و آنها بواقع نگران این موضوع بودند باید دربرابر رژیم صهونیستی که هم سلاح هسته‌ای دارد و هم عضو ان.پی.تی نیست هم واکنش و حساسیتی از خود نشان می‌دادند حال آنکه اینگونه نیست.

دبیر ستاد حقوق بشر با ابراز امیدواری نسبت به اینکه این مذاکرات به نتیجه برسد، گفت: با این همه نمی‌توانم تردید خود را نسبت به ثمر بخش بودن این مذاکرات پنهان کنم چرا که هنوز مرکب این توافق نامه خشک نشده، امریکا به انواع تفسیرهایی که هم با روح حسن نیت ، هم با متن و هم با محتوای این توافقانامه مغایرت دارد متمسک شده و آن را نقض می‌کند. مثلا مسئله تحریم‌های افراد کاملا مصداق متن قطعنامه هست، چون تحریم، هم به فرد استناد داده می‌شود و هم به عنوان و وقتی در توافق می‌گوییم تحریم جدید نباشد، هم به فرد اطلاق می‌شود و هم به عنوان. یا منوط کردن آغاز فعالیت‌های غرب به انجام تعهدات طرف ایرانی در شش ماه اول کاملا با  متن و  روح این توافقنامه  مغایرت دارد چرا که لازم است دو طرف همزمان با یکدیگر به تعهدات خود اقدام کنند و یک کمیته هم لازم است بر این اقدامات نظارت داشته باشد.

در این دیدار نایب رئیس فراکسیون احزاب دمکرات مسیحی و سوسیال مسیحی در پارلمان آلمان ضمن استقبال از سیاست دیپلماتیک دولت جدید ایران در گسترش روابط با دنیا گفت: ما نه تنها از گسترش روابط ایران با  آلمان بلکه با کل اروپا استقبال کرده و از آن حمایت می‌کنیم و از سطح روابط در وضعیت فعلی راضی نیستیم.

شوکنهوف در ادامه با اشاره به روابط گرم گذشته ایران و آلمان  گفت: هدف من در این سفر ایجاد زمینه‌های توسعه و بازگشایی روابط اقتصادی، سیاسی و خصوصا حقوق بشری است که برای اروپا و آلمان از اهمیت زیادی برخوردار است و ما حساسیت زیادی نسبت به آن قائل هستیم و امیدواریم مذاکرات دوجانبه در این زمینه مجددا از سرگرفته شود.

آندریاس شوکنهوف  همچنین ابراز امیدواری کرد که مذاکرات هسته‌ای به نتیجه برسد و با انجام یک توافق جامع، همکاری‌های ایران و غرب در زمینه های مختلف گسترش یابد.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=12429

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x