تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
1

سفر‌ هیئت‌های غربی به ایران در سایه تنگ‌تر شدن حلقه تحریم‌ها!! سفر‌ هیئت‌های غربی به ایران در سایه تنگ‌تر شدن حلقه تحریم‌ها!!

  • کد خبر : 12370
  • 18 دی 1392 - 11:07
سفر‌ هیئت‌های غربی به ایران در سایه تنگ‌تر شدن حلقه تحریم‌ها!! سفر‌ هیئت‌های غربی به ایران در سایه تنگ‌تر شدن حلقه تحریم‌ها!!

اکنون این سوال پیش می آید که علت تلاش زیاد کشورهای اروپایی برای حضور در ایران چیست؟ کشورهایی که از یک سو تحریم ها را بر ایران بیشتر کرده و در پی قطعنامه هایی که علیه ایران صادر می شود، به اجرای آنها می پردازند، و از سوی دیگر به ایران سفر می کنند به دنبال اجرای چه برنامه ای در کشور هستند؟

کمال مهر ؛  با روی کار آمدن دولت یازدهم، سیاست این دولت بر مبنای ارتباط حداکثری با خارج از کشور و دیپلماسی فعال قرار گرفت.
در ابتدا دعوت رئیس جمهور از برخی از وزرای خارجی و سیاستمداران غربی برای حضور در مراسم تحلیفش در مجلس نماینده این موضوع بود.
زمزمه های ارتباط با آمریکا از ابتدای دولت وجود داشت و تماس تلفنی روحانی با اوباما به خوبی روشن کرد که دولت یازدهم به دنبال یک دیپلماسی فعال است.
مذاکرات فشرده ژنو و در نهایت توافقنامه ای که امضا شد اما هیچ گاه از سوی آمریکا اجرا نشد؛ شروعی برای ورود کشورهای غربی به ایران شد.
در ابتدای کار هیئت پارلمانی اروپا به ایران آمد؛ هیئتی که هم چنان کسی نتوانسته است برای حضورش در ایران و ملاقات های خارج از چهارچوب آنها پاسخی به مردم ارائه دهد.
دیدار با فتنه گران و هم چنین اعطای جایزه ساخاروف به کسانی که هیچ گاه مردم آنها را به عنوان دلسوز نظام قبول نداشته و همه آنها را فتنه گر می دانند باعث شد تا مسئولین به دنبال نظارتی بر روی این رفت و آمدها باشند.
در هفته های گذشته نیز هیأتی از پارلمان ایتالیا به تهران آمدند که پس از انجام دیدارهای رسمی به شهرهای اصفهان و شیراز سفر کردند.
هرچند این سفر حاشیه ای نداشت اما همچنان برخی نگران حضور غربی ها در ایران هستد.
خانه ملت نوشت: بامداد روز گذشته نیز نیز هیات پارلمان انگلیس به ریاست جک استروا رییس گروه دوستی پارلمانی انگلیس و ایران وارد تهران شد؛ شامگاه دوشنبه نیز «آندریاس شوکن هوف» نایب رییس فراکسیون حزب دمکرات مسیحی در پارلمان آلمان وارد تهران شد و قرار است در سفر دو روزه خود با برخی مقامات جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت و گو داشته باشد.
همچنین قرار است رییس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان ایرلند در صدر هیاتی پارلمانی به دعوت علاء الدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هفته آینده (شنبه ۲۱ دی) به تهران سفر کند.
بر اساس برنامه ریزی های انجام شده رییس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان ایرلند در سفر به تهران ضمن دیدار با همتای ایرانی خود با تعدادی از مقامات سیاسی و پارلمانی کشورمان نیز دیدار و گفت و گو کند.
اکنون این سوال پیش می آید که علت تلاش زیاد کشورهای اروپایی برای حضور در ایران چیست؟ کشورهایی که از یک سو تحریم ها را بر ایران بیشتر کرده و در پی قطعنامه هایی که علیه ایران صادر می شود، به اجرای آنها می پردازند، و از سوی دیگر به ایران سفر می کنند به دنبال اجرای چه برنامه ای در کشور هستند؟
محمدصالح جوکار نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز سه‌شنبه پارلمان طی اخطاری بر لزوم عدم دخالت بیگانگان در امور داخلی کشورمان تاکید کرد.
وی با بیان اینکه بخش بزرگی از فتنه توسط کشورهای اروپایی انجام می‌شد، تصریح کرد: ما امروز بیم این را داریم که سفر آنها باعث ایجاد فتنه‌ شود که در اهمین زمینه باید دستگاه‌های ذیربط نظارت‌های جدی داشته باشند.
حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد نائب رئیس مجلس شورای اسلامی که در غیاب علی لاریجانی ریاست جلسه  علنی امروز خانه ملت را بر عهده داشت در پاسخ به این اخطار گفت: هیأت‌های پارلمانی در چارچوب روابط پارلمانی می‌توانند تعامل و سفر کنند.
وی به حماسه سیاسی مردم در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و افزود: آن حماسه سیاسی جایگاه سیاسی نظام را ارتقا داد و شاهد جایگاه فاخر برای کشور هستیم که این حضورها به دلیل همین جایگاه فاخر است.
نائب‌رئیس مجلس شورای اسلامی به مسئولان توصیه کرد نسبت به این اخطار توجه داشته باشند تا سفرهای هیأت‌های پارلمانی باعث ارتقاء جایگاه نظام شود.
باید به این نکته توجه داشت، زمانی که این این کشورها دستشان از ایران کوتاه بود با فتنه انگیزی از خارج از مرز ها در ایران به دنبال براندازی نظام جمهوری اسلامی بودند؛ اکنون که مرتباً در ایران رفت و آمد می کنند نمی توان مطمئن بود که قصد فتنه انگیزی دیگری در کشور را ندارند.
قطعاً این کشور ها به دنبال منافع خود به ایران سفر می کنند و باید بررسی کرد حضور این این هیأت های پارلمانی چه سودی برای ایران دارد؟
آیا سود این حضور به اندازه ای هست که زیان ناشی از از حضور این افراد را در کشور جبران کند؟
در شرایطی که تحریم ها از سوی دنیا ایران را محاصره کرده است و این کشورها هم پیمان با آمریکا به اجرای این تحریم ها می پردازند، چه امیدی به کمک این کشورها به ایران می توان بست؟
منبع: دانا
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=12370

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x