تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024
1

حرمسرای ناصری از قطار بودجه ۹۳ هم جا ماند

  • کد خبر : 12133
  • 17 دی 1392 - 13:06
حرمسرای ناصری از قطار بودجه ۹۳ هم جا ماند

عمارت اعیانی ناصرالدین شاه در آستانه تخریب است. در بودجه امسال و سال آینده شهرداری برای بازسازی حرمسرای ناصری هزینه‌ای در نظر نگرفته نشده و معلوم نیست تکلیف این بنای قجری چه خواهد شد.

خبرگزاری فارس: حرمسرای ناصری از قطار بودجه ۹۳ هم جا ماند

به گزارش خبرنگار اجتماعی کمال مهر، بنای تاریخی کلاه فرنگی یا همان عشرت‌آباد روزی یکی از عمارت‌های اعیانی ناصرالدین‌شاه قاجار بود.

وی پس از بازگشت ناصرالدین شاه از فرنگ، در بیرون از حصار تهران و در مجموعه‌ای ییلاقی این عمارت ساخته شد.

این عمارت حدود ۳۰ سال است در پشت دیوارهای یک پادگان نظامی قرار دارد و سال‌هاست که از مرمت و بازسازی آن خبری نیست.

این عمارت چهارطبقه بوده و به گفته برخی از افراد طبقه دوم این  عمارت محل زندگی ناصرالدین شاه بود. این عمارت در حال تخریب است و قرار شده که مسئولان قدمی برای این بنای تاریخی بردارند.

احمد مسجدجامعی رئیس شورای اسلامی شهر تهران در این باره گفت که پیش‌تر باید این عمارت که در اراضی نظامی قرار گرفته مورد مرمت قرار می‌گرفت.

وی در ادامه گفت که شهرداری و شورای شهر تهران توانستند در یک فاصله پنج ساله زندان قصر را از یک فضای بسته و کاملا نظامی به فضایی مردمی و قابل استفاده برای عموم تبدیل کنند و قطعا می‌توان در مورد این مجموعه نیز چنین تدبیری اندیشید.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به تفاهمی که بین شهرداری، شورا، سپاه و سازمان میراث فرهنگی برای مرمت و نجات بخشی فضای داخل عمارت عشرت آباد اتخاذ شد، گفت: امیدواریم ظرف مدت سه هفته تا یک ماه سند مرمت این عمارت تهیه شود.

بر اساس این گزارش، عمارت کلاه فرنگی عشرت آباد یکی از بناهای موجود در ضلع شمالی این میدان، عمارتی است موسوم به کلاه فرنگی که عشترکده و حرمسرای ناصرالدین شاه بوده است و از این رو به آن منطقه عشرت‌آباد می‌گفتند.

این عمارت در سال ۱۲۹۱ قمری به دستور ناصر‌الدین شاه ساخته شد. باغ عشرت آباد دارای کاخ‌ها و کوشک‌های وسیع و زیبا بود وناصرالدین شاه شخصا گاهی مبادرت به درختکاری در آن می‌کرد.

در وسط باغ، حوض و چشمه و فواره متعددی وجود داشت و دور تا دور این حوض بزرگ، حدود سی خانه کوچک دو اتاقه به شکل نیم‌دایره ساخته شده بود و در هر کدام از این خانه‌ها یکی از زنان شاه ساکن بودند.

این باغ بیشتر به محل برگزاری مراسم عروسی و تفریحات شاه اختصاص داشت و در آن ساختمان کلاه فرنگی، به صورت برج زیبای چهار مرتبه و با نمایی موزون در این باغ احداث شده بود که پوشش سقف طبقه چهارم از شیروانی و طبقه سوم آن دارای شاه نشین با آینه‌کاری و مقرنس بود که از جمله ساختمان کلاه فرنگی عصر خود به شمار می‌رفت.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران هر هفته به یک منطقه شهرداری تهران می رود و از نزدیک موضوعات را بررسی می کنند این بار نیز کلاه فرنگی ناصرالدین شاه را کشف کرد و قول داده برای رفع مشکلات این بنای تاریخی اقداماتی کنند.

قرار است سپاه و شهرداری و میراث فرهنگی طی تفاهم نامه ای اقدام به بازسازی این بنای تاریخی کنند.

سردار ریوندی، معاون هماهنگ کننده سپاه نیز در این باره گفت که همین حالا نیز این مجموعه در معرض بازدید مردم قرار دارد و نیروهای بسیج از آن استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: آمادگی این را داریم تا همکاری لازم را برای نگهداری و مرمت این عمارت داشته باشیم.

وی افزود: نمی‌توان ۲۴ ساعته این فضا را به دلیل قرار گرفتن در محدوده پادگان در اختیار بازدید عموم قرار داد. اما می‌توانیم در ساعاتی ضمن کنترل پادگان امکان بازدید از این فضای تاریخی را در اختیار مردم و ارگان‌ها قرار دهیم.

 بر اساس این گزارش، عمارت کلاه‌فرنگی به نوع خاصی از معماری گفته می‌شود. این عمارت ممکن است در اشکال مختلف ساخته شود.

فرهنگ بزرگ سخن، عمارت کلاه‌فرنگی را چنین تعریف کرده است: ساختمان سبک و گاه تزیینی در وسط باغ، پارک، یا تفریحگاه‌ها که برای کارهای تفریحی یا سرپناه از آن استفاده می‌شود. پاویون.

همچنین در لغت‌نامۀ دهخدا، در مورد کلاه‌فرنگی آمده است: عمارتی که در میان عرصه سازند. بناء در میان عرصه با گنبدی شبه مخروط. اطاقکی مسقف که در وسط کاخ‌ها و باغ‌ها برای استراحت یا در میدان‌ها برای فروش روزنامه و اغذیه سازند‌. کیوسک.

محمد هادی ایازی معاون و سخنگوی شهرداری تهران در خصوص عمارت کلاه فرنگی به خبرنگار فارس گفت که مرمت بنای کلاه فرنگی در برنامه سال ۹۲ دیده نشده است.

وی ادامه داد: اما با توجه به عنایت ریاست شورای شهر مرمت این بنای تاریخی در برنامه سال ۹۳ دیده می شود.

ایازی در خصوص بازسازی بناهای تاریخی شهر تهران گفت که شهرداری تلاش خود را برای بازسازی آثار تاریخی انجام می دهد و با هماهنگی دستگاه های مربوطه اقدامات لازم انجام می شود.

دیوارهای خراب شده در بازدید میدانی خبرنگار فارس به چشم می خورد. همچنین روی دیوارهای این بنای تاریخی یادگاری های هم نوشته شده بود. 

منبت کاری این بنا خراب شده و پله های آن نیز تخریب شده است. یک در آهنی برای ورود داشت و بسیاری از نرده های چوبی عمارت نیز تخریب شده بود.

قناعتی عضو شورای اسلامی شهر تهران در این‌باره به خبرنگار فارس گفت: یکی از نهادها با رئیس میراث فرهنگی تهران جلسه ای برگزار کرد و گفت ما به بازسازی کمک می کنیم.

وی ادامه داد: رئیس میراث هم گفت برای پشتیبانی و کارهای معماری مشارکت می کنند، اما هنوز از سوی میراث اقدامی در این خصوص صورت نگرفته و احتمالا این نهاد در این زمینه با سازمان فرهنگی هنری شهرداری همکاری خواهد کرد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: ما کمک می کنیم که بازسازی عمارت کلاه فرنگی در بودجه سال ۹۳ لحاظ شود. در حال حاضر این موضوع در بودجه گنجانده نشده است. این بنا یک اثر باستانی ماندگار است.

به گفته قناعتی، فکر می کنم این کار هزینه خاصی نداشته باشد و می توان آن را در بودجه لحاظ کرد. ما این ساختمان را به عنوان ناصرالدین شاه می شناسیم.

همچنین تندگویان عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران در این باره به خبرنگار فارس گفت: من بازدیدی از این بنا داشته ام ولی از وضعیت بازسازی آن اطلاعی ندارم.

به گزارش فارس، عمارت کلاه فرنگی ناصرالدین شاه معلوم نیست در چه زمانی بازسازی شود و از خطر تخریب درامان بماند.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=12133

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x