تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

آل سعود «پدرخوانده» گروه تروریستی القاعده در منطقه

  • کد خبر : 12126
  • 17 دی 1392 - 12:58
آل سعود «پدرخوانده» گروه تروریستی القاعده در منطقه

نگاهی به تاریخ نشو و نمای گروه تروریستی «القاعده» نشان می‌دهد عربستان سعودی همواره حامی و یاور این گروه بوده و بی‌راه نیست، اگر آل سعود را «پدرخوانده» این گروه تروریستی بخوانیم.

خبرگزاری فارس: آل سعود «پدرخوانده» گروه تروریستی القاعده در منطقه

به گزارش خبرنگارکمال مهر در دمشق ، «اسامه بن لادن: سعودی الاصل بود .. رهبر گروه تروریستی القاعده و بنیانگذار آن که ریشه‌های آن به خاندان حاکم در عربستان باز می‌گردد و خانواده وی تا همین لحظه یکی از با نفوذترین طرف‌های سیاسی و مالی در عربستان سعودی است».

«ماجد الماجد: سعودی الاصل بود .. یکی از بارزترین و مهمترین رهبران گروه القاعده و فعال‌ترین آنها در خاورمیانه از زمان اشغال نظامی عراق توسط آمریکا در سال ۲۰۰۳ تا زمان بازداشت و مرگش که چند روز پیش و به صورت بسیار پیچیده و مبهم صورت گرفت و شک و تردید‌های بسیاری درباره اقدام به قتل عمدی آن توسط طرفی خاص به وجود آورد تا اسرار بسیاری را با خود به خاک ببرد».

غیر از این دو شخصیت، شخصیت‌های بسیاری از این گروه تروریستی وجود دارد که از رهبران و سرکردگان گروه تروریستی القاعده به شمار می‌آیند و در سراسر جهان پراکنده شده‌اند و این جدای از «دفتر خدمات مجاهدین عرب» است که به تروریست‌های عرب در سال‌های دهه هشتاد قرن بیست کمک کرد تا به مقابله با نظامیان اتحاد شوروی سابق در افغانستان بپردازد و در این راه بیش از ۶۰۰ میلیون دلار هزینه کرد.

این شخصیت‌ها و اقدامات آنها به طور مشخص و دقیق ماهیت واقعی تعامل عربستان سعودی با گروه تروریستی القاعده از زمان نشو و نمای آن تاکنون را به تصویر می‌کشد که موجب شده، القاعده در نقاط مختلف جهان از جمله سوریه و عراق و لبنان پراکنده شده و توسعه و گسترش یابد.

در عراق؛ حمایت‌ها و الطاف عربستان سعودی توسط «طلال بن عبد العزیز»، برادر پادشاه کنونی عربستان آغاز شد، هنگامی‌ که اعلام کرد، آنها به استان الانبار عراق برای افزایش‌ تنش‌ها و هرج و مرج در این کشور نیاز دارند تا به این طریق تنش موجود بین بغداد و ریاض پس از اقدام عربستان سعودی به تشکیل «امارت اسلامی عراق و شام» افزایش یابد و در مقابل عراق نیز هرگونه دخالت در امور داخلی خود را رد کند.

در لبنان؛ نقش عربستان سعودی در هدف گرفتن امنیت این کشور و زندگی لبنانی‌ها از طریق حملات موشکی و سپس خودروهای بمبگذاری شده نمایان شد که موجب از بین رفتن ده‌ها لبنانی شد و این‌ها همه پیش پای گذاشتن گروه تروریستی «گردان‌های عبدالله عزام» به سرکردگی «ماجد الماجد» سعودی بود که به محض دستگیری ریاض به سرعت دستور قتل و از پیش رو برداشتن وی را صادر کرد.

در سوریه؛ حمایت مالی و پشتیبانی عربستان سعودی از گروه القاعده که در عراق آشکار و عیان شده بود، در ۳ سال اخیر در سوریه نیز نمایان گردید و سعودی‌ها اقدام به حمایت از عناصر القاعده در مبارزه‌شان در قبال ارتش سوریه از ۱۵ مارس ۲۰۱۱ کردند که زمان آغاز بحران در سوریه به شمار می‌آید.

درگیری‌های مسلحانه بین دو گروه تروریستی داعش و جبهه اسلامی در این اواخر از سوی عربستان سعودی مورد حمایت قرار گرفته،‌ آن هم پس از آنکه آمریکا این هشدار را به شاهزادگان سعودی دادند که سیاست‌های آمریکا در منطقه شاهد تغییر و تحولات ریشه‌ای است و اگر ریاض بخواهد به حمایت خود از داعش ادامه دهد، بی‌تردید واشنگتن از عربستان چشم پوشی خواهد کرد، موضوعی که بندر بن سلطان را واداشت، ایده تشکیل گروه تروریستی «جبهه اسلامی» را ارائه دهد که مورد استقبال آمریکا قرار گرفت، به این شرط که این جبهه جنگی آشکار و عیان علیه داعش راه بیندازد.

اینجاست که حقیقت توافق آمریکا و عربستان سعودی پس از تهدیدات «جان کری» وزیر خارجه آمریکا آشکار می‌شود،‌ اینکه آمریکا بار دیگر بر گروه‌های سلفی جهادی شرط بندی‌ می‌کند، البته به این شرط که این گروه‌ها از دستوراتش تبعیت کامل داشته باشند، چرا که واشنگتن از درس قطر آموخته بود که وقتی یک امیرنشین کوچک در قبال واشنگتن تمرد کرد،‌ واشنگتن مجبور شد تمام طرح‌های خود را که با تکیه بر قطر و اخوانی‌ها ریخته بود، به کنار نهد.

در نتیجه می‌توان گفت که واشنگتن امروز در حالی بازی با آخرین برگه خود است که در عربستان سعودی و «جبهه اسلامی» نمود پیدا می‌کند و شکست این جبهه از سوی ارتش سوریه می‌تواند پایان کار برای حاکمیت خاندان سعودی در جزیره العرب شمرده شود که نمونه سابق این امر را در مورد قطر و تغییر قدرت در این کشور مشاهده کردیم.

اما اینکه چه طرفی نقطه پایان را مشخص خواهد کرد، بدون تردید ایستادگی و مقاومت مردم و ارتش سوریه در قبال این جبهه و دیگر گروه‌های تروریستی وابسته به القاعده و حامیان سعودی آنهاست،‌ موضوعی که افق‌های آن به خوبی روشن و نمایان است و دلیل این امر اقدام جامعه بین المللی در به رسمیت شناختن مبارزه نظام سوریه با تروریسم در آینده نزدیک است.

«اکرم علی الشاعر»، نویسنده و تحلیلگر سیاسی سوری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق تصریح کرد که عربستان سعودی امروزه دستورات آمریکا را در سوریه انجام می‌دهند و تلاش می‌کنند، با جلوه دادن اینکه جبهه اسلامی در حال مبارزه با تروریسم در سوریه است، وجهه آن را در عرصه بین الملل موجه جلوه دهند.

الشاعر تاکید می‌کند که این اقدام عربستان سعودی جز به شکست راه به جایی نخواهد برد،‌ چرا که عناصر القاعده ثابت کرده‌اند که از این دیدگاه و نشو و نما همچون حیوانات درنده هستند و آمریکا باید پس از ۴ دهه درس‌های لازم را از افغانستان بگیرد.

انتهای پیام/خ

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=12126

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x