تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

اظهارات جنجالی ولیعهد ابوظبی درباره عربستان

  • کد خبر : 11710
  • 16 دی 1392 - 11:11
اظهارات جنجالی ولیعهد ابوظبی درباره عربستان

ولیعهد «ابوظبی» گفت: مردم عربستان منتظرند آمریکایی‌ها رژیم آل‌سعود را تغییر دهند.

خبرگزاری فارس: اظهارات جنجالی ولیعهد ابوظبی درباره عربستان

به گزارش کمال مهر به نقل از شبکه العالم، سایت “ویکی‌لیکس” سندی را منتشر کرده است که در آن “محمد بن زاید آل‌نهیان” با تمسخر “نایف بن عبدالعزیز” او را به “میمون” تشبیه می‌کند.

در این سند تأکید شده که ولیعهد ابوظبی به مسئول آمریکایی گفته است ۹۰ درصد مردم عربستان منتظر هستند که آمریکایی‌ها پس از پایان کار خود در عراق، رژیم آل سعود را تغییر دهند.

سایت سعودی “مرأه الجزیره” تأکید کرد، این سند درحالی منتشر می‌شود که اختلافات عربستان سعودی و امارات، درنتیجه شتاب مسئولان اماراتی برای تبریک به ایران به خاطر توافق هسته‌ای با غرب در حال افزایش است. توافقی که عربستان سعودی نسبت به آن موضعگیری کرد. از سوی دیگر، بر اساس منابع سعودی، اطلاعات درز کرده بیانگر آن است که محمد بن زاید از ائتلاف دوجانبه در عربستان متشکل از “بندر بن سلطان” رئیس دستگاه اطلاعات و “خالد التویجری” رئیس دیوان پادشاهی و دبیر هیأت بیعت در مقابل “سلمان بن عبدالعزیز” ولیعهد و “محمد بن نایف” وزیر کشور حمایت می کند؛ و این دشمنی از پدر به فرزند منتقل شده است.

این سایت سعودی پیش بینی کرد که انتشار این سند، موجب بروز بحرانی بزرگ بین سعودی‌ها و اماراتی‌ها خواهد شد، چرا که آنها نایف را یکی از نمادهای بزرگ خاندان حاکم در عربستان می دانند.

این سند که در سایت ویکیلیکس تاریخ آن دهم ژانویه ۲۰۰۳ اعلام شده، مربوط به قبل از سرنگونی رژیم صدام در عراق است.

این سند شرح گفتگوی “محمد بن زاید” ولیعهد فعلی ابوظبی و وزیر دفاع وقت در دوران پدرش “زاید بن سلطان” با “ریچارد هاس” رئیس شورای روابط خارجی آمریکا است.

این گفتگو در جریان ضیافت شامی در هشتم ژآنویه ۲۰۰۳ صورت گرفت.

بر اساس این سند، محمد بن زاید در این دیدار انتقادهای شدیدی را ضد شاهزادگان خاندان حاکم در عربستان و به ویژه “نایف بن عبدالعزیز” وزیر کشور وقت عربستان مطرح کرد و گفت: “رفتار و اخلاق او ثابت کرد که نظریه داروین صحیح است.” (نظریه داروین درباره اینکه میمون به انسان تبدیل شده)

محمد بن زاید به ریچارد هاس تأکید کرد که تحقیقات نشان می‌دهد که ۹۰ درصد از مردم عربستان در انتظار آن هستند که آمریکایی‌ها پس از پایان کار خود در عراق، رژیم آل‌سعود را برای آنها تغییر دهند.

بن زاید به هاس گفت: “عربستان سعودی و قطر دارای اصالت وهابی مشترک هستند، روابط ما با ریاض پیچیده است ولی در این برهه سخت با آنان همراهی می کنیم؛ روابط ما در خصوص مسأله مرزها حل نشده است، و هنوز درباره چاه نفتی الشیبه اختلاف داریم.”

سایت مرأت الجزیره تأکید کرد، این چاه نفتی در یک منطقه مرزی قرار دارد که عربستان سعودی با تهدید و زور مانع از دستیابی امارات به این چاه شد. ابوظبی هم در مقابل با حمایت مالی از قبایل منطقه، آنان را ضد آل سعود می شوراند.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=11710

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x