تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

عراق و “یزیدانی” که عامدانه دستان خود را از آستین هرزگی و نامردی بیرون آورده‌اند/ از “نوچۀ منافقین” تا “فرزندان عبدالوهاب”

  • کد خبر : 11514
  • 15 دی 1392 - 10:52
عراق و “یزیدانی” که عامدانه دستان خود را از آستین هرزگی و نامردی بیرون آورده‌اند/ از “نوچۀ منافقین” تا “فرزندان عبدالوهاب”

آل سعود و فرزندان عبدالوهاب بارها و بارها عراق و به خصوص مرقد امام حسین در کربلا را محل تاخت و تاز وحشیانه خود قرار داده اند و توهین های زیادی به این امام بزرگوار و دیگر امامان معصوم کرده اند …

 

 

سرویس بین‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ بدون تردید حوادث خونبار و غیر‌قابل باوری که امروز در کشور بزرگی به نام “عراق” رخ می‌دهد اتفاقی نیست بلکه زاییده و نتیجه دخالت های مستقیم و غیر مستقیم طرف های خارجی است. کشورهای خارجی به خصوص برخی از سران منطقه برای برهم زدن امنیت و آرامش در عراق از هیچ توطئه ای فروگذاری نکردند و دستان خود را از آستین هرزگی و نامردی بیرون آورده اند و آن را با خون بسیاری از شهروندان بی گناه عراقی از جمله زنان و کودکان و سالخوردگان آغشته کرده اند. مردم عراق امروز تاوان دخالت های خارجی را می دهند و متاسفانه بسیاری در داخل این کشور با توطئه گران همکاری و با استفاده از تروریست ها مجری نقشه های شوم آنان علیه مردم مظلوم عراق می شوند.

سرکرده‌های گروهک‌های تروریستی در عراق امروز می‌کوشند با رخنه در میان اعتراضات مردم در استانهای سنی نشین که از برخی کمبودها گله دارند از مردم بی گناه عراق بعنوان یک سپر انسانی استفاده کنند . عناصر القاعده و گروه های زیر مجموعه آنان ؛ اقدامات تروریستی خود را در مساجد و مراکز مذهبی هم انجام می دهد و می کوشد ضمن گسترش نفوذ خود در عراق آتش جنگ های طائفی و مذهبی را در عراق شعله ورتر سازد، بخصوص که عراق امسال با یک پدیده مهم سیاسی به نام انتخابات پارلمانی روبرو است که تکلیف حاکمیت ۴ سال آینده را در عراق روشن خواهد کرد. آن چه مشخص است این که افرادی دانسته و عامدانه در داخل عراق به مهره اصلی خارجی ها و مجری توطئه های آنان تبدیل شده اند و در این خصوص از هیچ اقدامی دریغ نمی ورزند.

از جمله مهره های داخلی مزدور خارجی ها در عراق “طارق الهاشمی و ایاد علاوی و اسامه النجیفی” هستند. هر چند در این جا  نام افراد دیگری مانند ایاد ایاد السامرائی ؛ رافع العیساوی و احمد علوانی خالی از لطف نیست. در این جا به گوشه ای از عملکرد خونین سه تن از این شخصیت ها اشاره می شود:

۱-  طارق الهاشمی ؛ خیانت ها و جنایت ها

مجرمی در تاریخ وجود ندارد ( از زمان یزید و حجاج ؛ هولاکو ؛ هیتلر و … تا صدام و حسنی مبارک ) که به جنایاتش مباهات کند کاری که طارق الهاشمی می‌کند.

طارق احمد بکر الهاشمی متولد سال ۱۳۲۱ در بغداد، در یک خانواده کاملاً نظامی به دنیا آمد. وی یک افسر در ارتش سابق بود و پدر بزرگ وی نیز در ارتش عثمانی ها مشغول به خدمت بوده است. الهاشمی برای مدتی طولانی عضو ارشد حزب اسلامی عراق –شاخه سیاسی عراقی اخوان المسلمین– بوده است. در سال ۱۳۸۵ از سوی جبهه توافق اهل سنت به عنوان معاون رئیس جمهور عراق معرفی شد. در سال ۱۳۸۸ از رهبری حزب اسلامی استعفا داد و به لیست ایاد علاوی پیوست.

هاشمی در زمان تصدی پست معاونت ریاست جمهوری بارها با حمایت از حزب بعث، مخالفت خود را با استفاده از اصطلاح «حزب منحل بعث» اعلام کرده بود.شنبه ۲۶ آذر ماه۱۳۹۰، تلویزیون عراق صحنه هایی از اعترافات چند تروریست عضو تیم حفاظت الهاشمی را به نمایش گذاشت و پس از آن وزارت کشور حکم بازداشت وی را صادر نمود. پس از آنکه پنج قاضی ارشد نیز دستور بازداشت وی را صادر کردند، وی به همراه تعدادی از همراهان خود به کردستان عراق فرار کرد و حاضر به تسلیم و حضور در دادگاه برای دفاع از خود نشد. بسیاری از مردم عراق نیز با برگزاری تظاهرات اعتراضی خواستار تحویل وی برای محاکمه شدند. اعضای ارشد تیم حفاظت هاشمی در اعترافات خود به نقش مستقیم وی در آمریت ترورها و بمب گذاری ها اشاره کردند. احمد شوقی افسر محافظ هاشمی در اعترافات خود گفت: «در اولین مأموریت، بمب را از خانه هاشمی و به دستور وی و از طریق دامادش در منطقه یرموک بغداد به محل حمل کردیم. پس از موفقیت در قتل فرد مورد نظر، هاشمی شخصاً از من قدردانی کرد و سه هزار دلار به عنوان پاداش در اختیارم گذاشت. در مأموریت دوم نیز با اسلحه صداخفه کن یک مسئول وزارت خارجه را در میدان النسور بغداد ترور کردیم. در مأموریت سوم هدف ما یک نظامی شیعی بود و در اول ژانویه ۲۰۱۱ وی را ترور کردیم.»

بمب  گذاری در مسیر کاروان هادی العامری وزیر حمل و نقل عراق، ترور سرهنگ مصطفی، و ترور یک افسر راهنمایی و رانندگی در بغداد از دیگر عملیات ها بود. بمب گذاری در مسیر یک خودرو هامر عراقی به دستور شخص هاشمی در باب المقبره، بمب گذاری در نزدیکی یک مرکز پلیس و کشته شدن سه پلیس، از جمله عملیات هایی بود که به دستور هاشمی صورت پذیرفته و وی پاداش نقدی آن را نیز شخصاً پرداخت کرده بود.مروان احمد الدلیمی از دیگر محافظان هاشمی می گوید: به دستور وی به یکی از گروه های مسلح که به اصطلاح مشغول جهاد علیه شیعیان بود پیوستم و تعدادی بمب هم علیه ارتش منفجر کردیم. همچنین بمبی در مسیر زائران عاشورا در بغداد منفجر کردیم و هاشمی با  ۵۰۰ دلار پاداش و یک نامه تقدیرآمیز به خاطر کشتن یک شیعه از من قدردانی کرد. پس از پخش این اعترافات، گروهک تروریستی منافقین جنجال رسانه ای بزرگی را در رسانه های وابسته به خود در حمایت از هاشمی و تخریب سیستم قضایی عراق و نخست وزیر این کشور آغاز کرد.

همان گونه که پیداست گروهک منافقین با انتشار خبر حمایت مستقیم هاشمی از تروریسم و نقش وی در ترورهای اخیر به ویژه انفجار در پارکینگ مجلس نمایندگان عراق با هدف ترور نخست وزیر عراق، کاملاً برآشفته و پریشان شده است چرا که خود را در موضع انفعال و از دست دادن یکی از حامیان ارشد و اصلی خود در این کشور که همیشه مدافع حضور آنان بوده است می بیند. آن هم شخصی در سطح معاون رئیس جمهور که می توانسته فعالیت ها و تحرکات منافقین در این کشور را پوشش کافی و مناسب بدهد. نگاهی به اظهارات طارق الهاشمی در حمایت از گروهک منافقین نیز نشان دهنده تعامل دو طرفه میان آن هاست.هاشمی در نوامبر سال ۲۰۰۷ در مصاحبه ای با تلویزیون «الحریه» حضور سازمان را مبنی بر معاهدات بین المللی می داند و می گوید آن ها هیچ فعالیتی علیه ایران انجام نمی دهند.

روزنامه الریاض چاپ عربستان در ۲۷ ژانویه ۲۰۰۹ می نویسد: هاشمی معاون رئیس جمهور عراق و علاوی نخست وزیر سابق حمایت خود را از حضور سازمان مجاهدین خلق در عراق اعلام کردند.وی در آوریل ۲۰۰۹ در گفتگو با یک شبکه ماهواره ای عراق عنوان می کند: عراق باید ضامن سلامت و امنیت اعضای مجاهدین خلق باشد.در تابستان ۲۰۰۹ و پس از درگیری عناصر منافقین با نیروهای ارتش و پلیس عراق در پادگان اشرف، هاشمی از نخست وزیر عراق می خواهد تا توضیحات کافی درباره آنچه حمله حکومت علیه مجاهدین خواند ارائه دهد و در آینده قبل از هرگونه اقدام اینچنینی شورای ریاست جمهوری را مطلع سازند.در دسامبر ۲۰۰۹ روزنامه قطری الشرق به نقل از هاشمی نوشت: سازمان مجاهدین خلق هیچ گونه خطری برای عراقی ها به شمار نمی رود. مرداد ماه ۱۳۹۰« شاکر کتاب» سخنگوی هاشمی از حکم دادگاه اسپانیایی علیه مالکی و حمایت از منافقین استقبال کرد.معاون فراری رئیس جمهور عراق تیرماه امسال نیز در گفتگو با تلویزیون الشرقیه حضور منافقین در عراق را  مشروع و قانونی دانست و گفت: مجاهدین میهمان ما هستند و نباید هیچ گونه آسیبی به آن ها برسد.همان گونه که پیش از این گفته شد همه این اظهارات و حمایت های دو طرفه گروهک نفاق و معاون تروریست و فراری نشان از همکاری تنگاتنگ این دو و نیاز مبرم آن ها به یکدیگر برای پیشبرد اهداف و منافع نامشروع خود در عراق دارد.

۲-  ایاد علاوی و توطئه ها و جنایات

ایاد علاوی نخست وزیر سابق عراق و رهبر جنبش وفاق ملی در سال ۱۹۴۵ از پدری عراقی و مادری لبنانی که هر دو شیعه بودند به دنیا آمد. وی که پس از سرنگونی رژیم صدام حسین دیکتاتور معدوم در سال ۲۰۰۳ از سوی نیروهای آمریکایی به عنوان یکی از اعضای ۲۵ گانه «مجلس الحکم» شورای حکومت انتقالی عراق انتخاب شده بود، در تاریخ۲۸ ژوئن به سمت نخست وزیر و اولین رئیس دولت عراق پس از صدام حسین برگزیده شد و قدرت را از پل برمر حاکم آمریکایی عراق تحویل گرفت و تا هنگام پیروزی ائتلاف عراق منسجم در انتخابات پارلمانی و معرفی ابراهیم جعفری به عنوان نخست وزیر جدید عراق این سمت را بر عهده داشت.

او در سال ۱۹۹۰ جنبش وفاق ملی عراق را که جریانی مخالف حکومت وقت عراق بود بنیان نهاد که بسیاری از بعثیون سابق به آن پیوستند. علاوی سه سال نیز در اردن زندگی کرد و با کشورهای مصر، اردن و امارات ارتباط نزدیکی دارد. علاوی اکنون ریاست فهرست العراقیه در عراق را بر عهده دارد.
علاوی یطعن الجیش العراقی بخنجر مسموم بدوﻻرات ال سعود

علاوی برعکس طارق الهاشمی شخصیتی ملاحظه کار ومحتاط است. وی همواره تلاش می کند از پشت به کشورش خنجر بزند کاری که امروز با استفاده از دلارهای نفتی عربستان علیه دولت ؛ ملت و ارتش عراق می کند. امروزه در هر کشوری در جهان زمانی که صحبت از مقابله با تروریسم می شود همه احزاب و گروه های مختلف اختلافات سیاسی را کنار می گذارند و دوشادوش یکدیگر در کنار ملت از ارتش حمایت و علیه این میکروب فراگیر اقدام می کنند ولی انگار شرایط در عراق متفاوت است. امروز که دولت عراق کمر همت را برای نابودی تروریسم و خشکاندن ریشه های آن برداشته است صحبت هایی در داخل عراق و متاسفانه از زمان برخی در جهت مخالفت با این اقدام ارتش عراق شنیده می شود. یکی از این افراد شخص علاوی است. علاوی از جمله کسانی است که ساز مخالفت با اقدام ارتش به مقابله با پدیده شوم تروریسم در عراق می زند. علت آن به تفکر متعفن و عقب افتاده افرادی مانند وی برمی گردد که می خواهند عقربه های ساعت به ماقبل از نهم نیسان سال ۲۰۰۳ باز گردد. بعد از آن که عراق از سیطره و کنترل حزب ملعون بعث خارج شد طبعا باید همه گروه های عراقی و احزاب مختلف شامل شیعه ؛ سنی ؛ کرد و ترکمان و غیره در روند سیاسی کشور مشارکت می کردند تا صندوق رای و دموکراسی واقعی از طریق ررای مردم مشخص کند چه کسی حق و صلاحیت دارد بر عراق و مردم آن حکومت کند. ولی بسیاری از گروه های عرقی به خصوص احزاب سنی از پذیرفتن این واقعیت سرباز زدند و شخصی مانند علاوی برای برهم زدن واقعیت جدید رعاق از هیچ تلاشی فروگذاری نکرد. آنان به جنگ نسل کشی علیه شیعیان تحت حمایت مفتیان عربستانی را در دستور کار قرار دادند و به اقدامات تروریستی و تله های انفجاری علیه مردم مظلوم روی آوردند و تاکنون صد ها هزار نفر را در خاک و خون کشیده اند.

حقیقت امر این است که با سرنگونی رژیم صدام برخی از گروه های وابسته به حزب بعث همه آمال و آرزوهای خود را نقش بر اب دیدند. کردها تاریخ طولانی در زمینه مقاومت در مقابل بعثی ها دارند و شیعیان نیز که خود قربانی توطئه های بی شمار و جنایات غیر قابل شمارش حزب بعث هستند. در این میان تنها احزاب و گروه های وابسته به علاوی < هاشمی و نجیفی  هیچ نقطه روشنی و قابل فخری در کارنامه خود ندارند. فراکسیون پارلمانی العراقیه به رهبری علاوی امروز در فرایند سیاسی عراق مانع تراشی می کند. در واقع آنان نماینده تروریست ها هستند و حضورشان در دولت و پارلمان عراق برای دفاع از تروریست ها و مشوه کردن روند سیاسی در این کشور است. علاوی به خوبی می داند که با خائنان به کشور و قصابان مردم بی گناه و نمایندگان تروریسم مانند طارق الهاشمی چه رابطه تنگاتنگ و صمیمی دارد. علاوی می داند که خانه اش به محلی امن برای آمد و شد تروریست ها تبدیل شده است.

علاوی به خوبی می دانست که اگر بخواهد به تنهایی اقدام کند بیشتر از یک یا دو تا کرسی نمی تواند در پارلمان کسب کند به همین علت بسیاری از گروه های تروریستی را تحت لوای فهرست العراقیه و به نحوی به آنان مشروعیت داد. گروه های تروریستی تحت لوای العراقیه گردهم آمدند و علاوی را به عنوان رییس خود قرار دادند. انتخاب علاوی از روی علاقه ومحبت به وی نبود بلکه توطئه گران در صدد بهره وری از وی در جهت طرح های  شوم خود در عراق بودند و تا حد زیادی موفق شدند. همین برای نشان دادن وابستگی و مزدوری علاوی بس که برخی از نمایندگان پارلمان عراق مانند خانم دکتر عالیه نصیف ؛ عزیز البدری المیاحی ؛ عبدالخضر الطاهر ؛ شیخ جمال البطیخ و غیر درک کردند علاوی با برخی از نمایندگان همدست شده است تا از طرح سعودی وهابی در عراق از جمله ایجاد تفرقه و فتنه گری و تشدید اختلافات طایفه ای و قوی حمایت کند راه خود را از وی جدا و خروج خود از ائتلاف العراقیه را اعلام کردند. تهدیداتی که امروز علاوی علیه ارتش عراق می کند و ایستادگی وی در کنار گروه های ترویستی که دستشان به خون مردم عراق آغشته است همچنین دفاع وی از احمد علوانی نماینده مجرم بازداشت شده عراقی در واقع توهین بزرگی به ملت بزرگ عراق و خانواده های شهدایی است که فرزندان شان به دست امثال علاوی و دیگر تروریست ها کشته شده اند.

۳-  النجیفی و رهبری تروریست ها در عراق

اسامه عبدالعزیز النجیفی در سال ۱۹۵۶ در شهر موصل متولد شد. در دوره دیکتاتوری صدام به مدت دوازده سال در وزارت برق و انرژی عراق مشغول به کار شد. یازدهم نوامبر سال ۲۰۱۰ به عنوان رییس پارلمان عراق انتخاب شد و برادر وی نیز استاندار استان نینواست. به گفته بسیاری از  ناظران و کارشناسان عراق النجیفی امروز تروریسم فعال در عراق را رهبری و مدیریت می‌کند.

در حالی که امروز دولت ؛ مردم عراق و ارتش بنا به درخواست ساکنان استان الانبار و مقامات دولتی و حکومتی محلی آن و سران عشایر وارد معرکه جدی با تروریست ها شده اند ؛ گروهی از نمایندگان عراق به ریاست النجیفی تهدید به استعفا و بعد از مدتی استعفا کردند. این اقدام النجیفی که در آن اقدام ارتش در مبارزه با تروریسم را غیر قانونی و خط قرمز می داند به چه معناست.؟ خط قرمز رییس پارلمان عراق مبارزه با تروریسم است یا ریخته شدن خون انسان های بی گناه. از همین جا مشخص می شود که النجیفی و جریان وابسته به وی در عراق به پناهگاه امن و راحتی برای تروریست ها تبدیل شده اند و گروهک های افراطی تحت لوای گروه النجیفی دست به هر جنایتی می زنند و هیچ کسی حق اعتراض ندارد. همین جاست که نزدیکی بین النجیفی و ترورییم دولتی در عراق برای همگان علنی می شود.

***  دخالت های خارجی در عراق

تاریخ عراق سرشار از دخالت های خارجی است. مردم این کشور به علت همین دخالت ها هنوز روی آرامش و ثبات را ندیده اند. عراق تقریبا هر روز صحنه انفجارهای خونین است و بر اثر آن تاکنون صدها هزار انسان بی گناه جان خود را از دست داده اند. عراق امروز صحنه مانور و جولان گروه های تروریستی شده است. طرف های زیادی در عراق به طور مستقیم یا غیر مستقیم دخالت می کنند از جمله آن ها کشورهای منطقه و در مقدمه عربستان ؛ قطر و ترکیه است.

***  عربستان و خونریزی در عراق

مردم عراق می دانند که در پس هر اقدام تروریستی و عملیات انفجاری در عراق دستان آلوده آل سعود و در راس آن بند بن سلطان رییس دستگاه اطلاعات خارجی عربستان قرار دارد. دخالت عربستان در عراق سابقه طولانی دارد.

آل سعود و فرزندان عبدالوهاب بارها و بارها عراق و به خصوص مرقد امام حسین در کربلا را محل تاخت و تاز وحشیانه خود قرار داده اند و توهین های زیادی به این امام بزرگوار و دیگر امامان معصوم کرده اند. شاهزادگان و حکام آل سعود در زمان جنگ ایران و عراق کمک های مالی میلیاردی و تجهیزات نظامی نجومی به رژیم دیکتاتوری صدام حسین کردند. قطعا عربستان با دخالت در عراق اهداف خاصی را دنبال می کند . یکی از این اهداف تضعیف کردند دولت عراق است. عربستان به خوبی می داند که اگر عراق فرصت رشد و توسعه یابد با توجه به منابع سرشار زیر زمینی و نیروهای انسانی و علمی بسار قوی ؛ خیلی زود گوی سبقت را از عربستان می رباید و دیگر جایگاهی برای عربستان در منطقه وجود نخاهد داشت. پس رژیم آل سعود ادامه بقا و موجودیت خود را در نا آرام بودن و بحرانی بودن عراق می داند.

عراق از موقعیت جغرافیایی و راهبردی ممتازی برخوردار است و همچنین منبعی غنی از علما و مفکران را در درون خود جای داده است. در جای جای عراق ثروت های طبیعی مانند نفت ؛ گاز ؛ فسفات و زمین های کشاورزی حاصلخیز وجود دارد. علاوه بر این موارد عراق ملتی بیدار و برخوردار از یک احساس اسلامی و ملی دارد. ملتی که تحت هیچ شرایطی حاضر نیست از اصول اسلامی و اعتقادی اش و در راس آن دفاع از ملت مظلوم فلسطین عدول کند. این چیزی است که عربستان سعودی را بیش از پیش نگران کرده است. آل سعود می داند که وارد کردن عراق در یک جنگ داخلی تمام عیار و تضعیف آن به طرح شوم سعود کمک می کند بنابراین برای تحقق آن از هیچ هزینه و تلاشی دریغ نمی وزرد و به همین علت ما امروز شاهد عراقی ناامن و بحرانی هستیم. از سوی دیگر آل سعود تلاش می کند تفکر افراطی و شوم وهابیت را در عراق گسترش دهد و برای این هدف تاکنون میلیاردها دلار از دلارهای باد آورده نفتی را هزینه کرده است و هر روز بیشتر هزینه می کند. وهابیت از اساس با تشیع مشکل دارد بنابراین مفتی های مفت خور سعودی ریختن خون شیعه را مباح می دانند. به همین علت است که اکثر عملیات های انتحاری ؛ انفجاری و تروریستی در مناطق شیعه نشین عراق رخ می دهد.

عربستان سعودی برای گسترش تفکر غلط وهابیت در عراق دست به ابتکار عجیبی زد و فعالیتش را در میان خانواده های فقیر عراقی گسترش داد. سعودی ها در ازای گرویدن عراقی ها به وهابیت مبالغی پول به آنان می دادند. آل سعود برای تحقق اهداف ننگینش در عراق تکفیری ها و تروریست های وهابی را به خدمت گرفت و گروه گروه به داخل خاک عراق فرستاد. مفتی های عربستانی نیز در فتواهای مختلف ریختن خون شیعیان را مباح دانستند و اعلام کردند ؛ شیعیان رافضی و مشرک هستند. کردها خائن هستند بنابراین هرکسی این طیف از مردم عراق را بکشد میهمان سفره پیامبر بزرگ اسلام در بهشت خواهد بود. امروز شرایط به گونه ای شده است که خانواده وقتی صبح از خواب بیدار می شود و عضوی از خانواده در خانه نیست باید تکه های بدن وی در میان خودروهای آتش گرفته و در میان رودها و جدول های آب بیابند. درباره دخالت عربستان در عراق همین بس که پل برمر حاکم غیر نظامی عراق بعد از سرنگونی رژیم صدام حسین به نقش مستقیم عربستان در عملیات های تروریستی در داخل خاک عراق اشاره کرد و گفت که آل سعود با اکثر اقدامات تروریستی در عراق ارتباط مستقیم دارد. بر اساس اطلاعات درز یافته ؛ عربستان سعودی تاکنون بیش از صدها سهمیه حج رایگان در اختیار طارق الهاشمی و النجیفی و علاوه قرار داده است. آیا چنین حاتم بخشی صرفه جنبا معنوی داردو اگر دارد نباید به مردم فقیر اختصاص یابد.

البته ناگفته نماند کشورهای دیگری مانند قطر و ترکیه و … در عراق دخالت می کنند. به عنوان مثال مقامات ترکیه از حضور طارق الهاشمی مقام فراری عراق در کشورشان حمایت و به طور بی سابقه ای در امور داخلی عراق دخالت کردند. احمد داوود اوغلو بدون اجازه دولت مرکزی عراق به منطقه کردستان عراق سفر کرد اقدام خودسرانه ای که خشم مقامات عراقی را برانگیخت. ترکیه در حالی به طارق الهاشمی پناه داد که وی تحت پیگرد قضایی قرار دارد و دستش به خون هزاران انسان بی گناه آغشته است.

قطر نیز در زمینه دخالت در امور داخلی عراق سابقه دارد است زمانی که در اقدامی غیر عادی از طارق هاشمی که از نظر قضاییب محکوم به اعدام است برای شرکت در نشست سران عربی در دوحه دعوت کرد.

منابع:

http://www.sotaliraq.com/mobile-item.php?id=150237#axzz2p8BWZ4J1

http://www.sotaliraq.com/mobile-item.php?id=150235#axzz2p8BWZ4J1

http://www.al-bayyna.com/modules.php?name=News&file=article&sid=66302

http://www.al-bayyna.com/modules.php?name=News&file=article&sid=64767

http://www.al-bayyna.com/modules.php?name=News&file=article&sid=57186

http://www.al-bayyna.com/modules.php?name=News&file=article&sid=61265

http://www.al-bayyna.com/modules.php?name=News&file=article&sid=67620

http://www.al-bayyna.com/modules.php?name=News&file=article&sid=65725

http://www.al-bayyna.com/modules.php?name=News&file=article&sid=49923

http://www.al-bayyna.com/modules.php?name=News&file=article&sid=52531

http://www.al-bayyna.com/modules.php?name=News&file=article&sid=52528

http://www.al-bayyna.com/modules.php?name=News&file=article&sid=54527

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=11514

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x