به گزارش«کمال مهر»؛ افزایش قیمت و سهمیه بندی سوخت طرحی بود که دولت برای کنترل مصرف سوخت در کشور پیشنهاد داده بود که این طرح با مخالفت بسیاری از نمایندگان و مسئولان مواجه شد.
هدایت الله خادمی نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس در واکنش به این اقدام دولت در خصوص افزایش قیمت بنزین گفت: در مجلس نهم تصویب شده بود که هم بنزین دو نرخی و هم سهمیه بندی بنزین در کشور داشته باشیم؛ متاسفانه وزارت نفت این موضوع را انجام نداد تا اینکه در مجلس دهم به این موضوع رسیدگی شد و تصویب شد که کارت سوخت حفظ شود ولی دولت سعی بر این داشت تا کارت سوخت را حذف کند.
وی در ادامه با اشاره به عدم بکارگیری مجدد کارت سوخت توسط دولت اظهارداشت: بعد از اینکه موضوع حفظ کارت سوخت در مجلس دهم به تصویب رسید متاسفانه وزارت نفت مجددا به این مصوبه مجلس عمل نکرد و این موضوع تا کنون توسط دولت به فراموشی سپرده شده است.
نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه دولت تازه متوجه افزایش قاچاق سوخت در کشور شده است ، بیان داشت: از چندین ماه پیش موضوع افزایش قاچاق بنزین را به دولت هشدار داده ایم اما متاسفانه دولت تازه متوجه این موضوع شده است و برای این امر دو راه کار سهمیه بندی و افزایش قیمت سوخت را پیشنهاد داده است.
خادمی ادامه داد: در این برهه از زمان سهمیه بندی سوخت تاثیر بیشتری نسبت به افزایش قیمت بنزین در کشور دارد؛ ممکن است قیمت بنزین را در کشور افزایش دهیم ولی مجددا شاهد افزایش قاچاق سوخت باشیم اما با توجه به نظر نمایندگان مجلس بهترین روش در حال حاضر سهمیه بندی سوخت است.
وی با اشاره به رابطه مستقیم افزایش قیمت بنزین و سایر هزینه های جاری مردم در کشور گفت: منطقی است که اگر قیمت بنزین را در کشور افزایش دهیم با انجام این امر سایر هزینه های مردم نیز افزایش پیدا می کند؛ اگر قیمت سوخت را افزایش دهیم قیمت حمل و نقل جاده ای هم که ۷ برابر حمل و نقل ریلی سوخت مصرف می کند افزایش می یابد و این به هیچ وجه از لحاظ اقتصادی برای کشور به صرفه نیست.
بسیاری از کارشناسان معتقدند که بهای کنونی بنزین تقریبا هم ردیف ۹۰ درصد فوب خلیج فارس است و دولت بدون شک از فروش بنزین در شرایط فعلی سود بالایی بدست میآورد پس چه دلیلی دارد قیمت بنزین را افزایش دهد؟ آیا راه حل های دیگری برای کاهش مصرف سوخت در کشور وجود ندارد که دولت به سراغ افزایش قیمت سوخت در کشور رفته است؟
پیک مصرف سوخت از اواخر اسفند ماه هر سال شروع شده و تا پایان تابستان این افزایش مصرف سوخت در کشور به صورت محسوسی قابل درک است، حتی در برخی از ماه ها مصرف در حالت عادی قرار می گیرد اما با شروع فصل مسافرت های تابستانی مقداری در مصرف سوخت تغییراتی افزایش می یابد که این موضوع با توجه به شرایط به گفته کارشناسان امر عادی به نظر می رسد و نگران کننده نیست.
بیژن حاج محمدرضا، رئیس اتحادیه جایگاه داران عرضه سوخت در خصوص افزایش مصرف سوخت در کشور گفت: در سال جاری با افزایش ۸ درصدی مصرف بنزین در کشور روبرو شده ایم که این رقم در سال های قبل نیز وجود داشت، علت افزایش مصرف بنزین در این برهه به دلیل افزایش مسافرت های تابستانی بوده و این موضوع در چنین فصولی از سال عادی است.
بعد از واکنش ها و جنجال هایی که در خصوص افزایش قیمت بنزین در رسانه ها بوجود آمد ، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران روز یکشنبه (یکم مردادماه) درباره احتمال سهمیه بندی دوباره بنزین، گفت: به هیچ وجه سهمیه بندی بنزین و موضوع افزایش قیمت بنزین مطرح نیست و ما چنین درخواستی را ارائه نکردهایم.
به نوعی دولت با واکنش بی شمار نمایندگان و کارشناسان در این موضوع روبرو شد و بهمین خاطر نیز از افزایش قیمت سوخت و سهمیه بندی عقب نشینی کرد؛ از ابتدای دولت یازدهم تا کنون نمایندگان هشدار افزایش مصرف بنزین را در پی حذف سهمیه بندی و کارت سوخت به دولت داده اند اما دولت گوشش به این حرف ها تا کنون بدهکار نبوده و روند اشتباه خود برای کنترل مصرف سوخت را دنبال می کند.
نمایندگان مجلس طرح یک فوریت حفظ کارت سوخت را در صحن علنی مجلس به تصویب رسانده اند و منتظر اقدام مجدد دولت برای روی کار آمدن مجدد کارت سوخت در جایگاه ها هستند اما هنوز دولت بر خلاف اقدام نمایندگان حرکتی در این زمینه انجام نداده است.
با توجه به اینکه قیمت بنزین در ایران نسبت به سایر کشور های همسایه ارزان است اگر قیمت بنزین را به دو برابر نیز افزایش دهیم بازهم قاچاق سوخت از کشور به کشورهای همسایه افزایش می یابد ؛ تنها راه حل کنترل قاچاق و مصرف سوخت موضوع سهمیه بندی بنزین و حفظ کارت سوخت است که باید در دستور کار دولت قرار گیرد.
انتهای پیام/