به گزارش گروه استانی “کمال مهر“،هر زمان سخن از آلودگی هوا، ترافیک، وضعیت جاده ها، حفظ ثروت ملی و …. به میان می آید همگی انگشت خود را به سمت دولت ها می گیریم و برای سلب مسئولیت از خود انتظار داریم که دولت برایمان کاری انجام دهد ولی بسیاری از افراد به خود زحمت نمی دهند تا کمی هم آنها نیز قدم پیش نهاده و برای حفظ داشته های خود گذشت کرده و کمی سختی به جان بخرند.
آفتی همچون تک سرنشینی خودروهای در حال تردد در معابر کلان شهرهای ایران صدای اغلب مردم را درآورده است ولی به دلیل اینکه عده ای به داشته های ملی تعهدی ندارند، با بی تفاوتی نسبت به وضعیت وخیم آب و هوا و ترافیک به رویه غلط خود در این زمینه ادامه می دهند. این در حالی است که در همین تراکم خودرو و ترافیک سطح شهر اگر کمی دقت کنید از هر ۱۰ خودرو حداقل ۶ خودرو تک سرنشین بوده و در بی خیالی مشغول آلوده کردن هوا و اشغال معابر شهر هستند.
این گونه افراد به زعم خود پول کافی برای خارج کردن یک خودرو به ازای یک نفر را دارند و غافلند از اینکه آنها از فضای شهری، هوای محیط، آسفالت معابر و سوخت یارانه ای به اندازه ۵ نفر استفاده می کنند و تک سرنشینی یک خودرو به معنی تعدی راننده این خوردو به حقوق دیگر شهروندان است.
البته اغلب افرادی که این اخلاق نادرست را در سطح شهر به اجرا می گذارند در پس بهانه هایی مثل کمبود وسایل نقلیه جمعی سنگر گرفته و تا انتقادی از این بابت می شنود بدون اینکه حتی یک بار از این وسایل استفاده کرده باشند، چنان چهره حق به جانب به خود گرفته و ناله سر می هند که هر شنونده ای را به این رفتارشان توجیح کنند ولی با اندکی تامل در همین کرج که قطار شهری در آن هنوز در پیچ و خم اداری گیر کرده و اتوبوس هم به اندازه کافی موجود نیست، می توان به سهولت تاکسی هایی را یافت که در مسیر خود به دلیل فقدان مسافر به خودرو تک سرنشین تبدیل شده اند و اغلب رانندگان تاکسی از وضعیت کار و درآمد خود گلایه می کنند.
مدیریت شهری بهانه را از تک سرنشینان بگیرد
در عین حال البته مدیریت شهری هم می تواند با گرفتن این بهانه ها در ترویج فرهنگ استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی ایفای نقش کند. با افزایش تعداد اتوبوس های درون شهری در قالب خطوط تندرو و همچنین راه اندازی مترو بی شک صرفه اقتصادی با استفاده از خودرو شخصی نبوده و شاید بخشی از تک سرنشینان بدینوسیله به استفاده از وسایل نقلیه عمومی ترغیب شوند.
زیرساخت های حمل ونقل کرج درحد کلانشهر نیست
موضوعی که رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان کرج در خصوص آن تصریح می کند: با توجه به اینکه زیرساخت های حمل ونقل ما در حد کلانشهر نیست ، مترو وخطوط اتوبوس رانی بی آر تی نداریم اما می توانیم سفر ها را مدیریت کنیم.
غلامعلی شرق به اجرای طرح تردد زوج و فرد خودروها در محدوده هسته مرکزی شهر کرج اشاره کرده و می گوید: شهروندان مشارکت خوبی در این طرح داشته اند و بدون مشکل جدی زمانیکه لازم بوده طرح زوج و فرد اجرا شده است.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان کرج اجرای موفق طرح را نشاندهنده این دانسته که بخشی از سفرهای درون شهری غیر ضروری است و ادامه می دهد: زمان اجرا۵۰ درصد خودروهای ما در هسته مرکزی تردد نمی کنند و در این ایام با بررسی که شده علاوه بر بحث کاهش آلودگی هوا در زمینه روان بودن ترافیک و کاهش تصادفات نیز شاهد دستاورد های چشمگیری در هسته مرکزی بودیم .
طرح زوج وفرد محدودیت نیست
وی با اعلام اینکه شهروندان باید بدانند طرح زوج و فرد محدودیت نیست و به نوعی مدیریت است، تصریح می کند: شهروندان می توانند برنامه های خودر را طوری تنظیم کنند که با توجه به پلاک خودرو سفر کنند . در این صورت هم به کار خود می رسند هم در مدت زمان کمتری برای طی مسیر وقت گذاشته و راحت ترتردد می کنند.
گستردگی سیستم حمل ونقل عمومی موجب گرایش مردم به استفاده ازآن
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان کرج در ادامه یکی از راه های کاهش خودروهای تک سرنشین در معابر شهر را اجرای این چنین طرح های ترافیکی دانست و با تاکید بر اینکه باید مردم هم مشارکت داشته باشند، تصریح کرد: اگر سیستم حمل و نقل عمومی ما در سطح گسترده راه بیفتد و مردم به این نتیجه برسند که هزینه سفر با حمل ونقل عمومی کمتر است و آسانتر و ایمن تر می توانند از آنها استفاده کنند به آن سمت گرایش پیدا می کنند.
وی با بیان اینکه خطوط اتوبوس رانی بی آرتی وقطار شهری باید خیلی قبل از اینها راه می افتاد می گوید:
با گسترش و راه اندازی این وسایل نقلیه قطعا آمار تک سرنشینی ما به میزان قابل توجهی کاهش یافته و در نتیجه معابر خلوت تر ودر بحث آلودگی و محیط زیست هم تاثیرگذار خواهد بود.
و فرجام سخن اینکه بی توجهی های فرهنگی از یکسو و محدودیت های حمل و نقل شهری از سوی دیگر کرج را در چهارراهی از تهدیدات گوناگون قرار داده است که هر لحظه با مشکلی جدی در حوزه های زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی مواجه می سازد و تبعات آن نه تنها امروز که حتی پاگیر نسل های آینده هم خواهد بود.
خدیجه ستارزاده
انتهای پیام/