تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
1

حمله موش‌های گوشتخوار به یک قبرستان!

  • کد خبر : 18984
  • 12 بهمن 1392 - 11:12
حمله موش‌های گوشتخوار به یک قبرستان!

مسوول کمیته بحران شهرستان فیروزه در خراسان‌رضوی از حمله موش‌های گوشتخوار به قبرستان روستای نجف‌آباد خبر می‌دهد.

کمال مهر: مسوول کمیته بحران شهرستان فیروزه در خراسان‌رضوی از حمله موش‌های گوشتخوار به قبرستان روستای نجف‌آباد خبر می‌دهد.

شرق امروز نوشت: علی‌اصغر سیدآبادی روز گذشته در گفت‌وگو با «شرق» در این‌باره تاکید کرد: «پیش از این مردم نجف‌آباد از نگرانی‌های خود مبنی‌بر رفتن موش‌های جربیل به سمت گورستان روستا به ما گفته بودند، این قضیه موجب نگرانی ما هم شده بود و به‌همین‌دلیل، موضوع را مورد بررسی قرار دادیم، در بررسی‌های ما مشخص شد متاسفانه این موش‌ها به گورستان رفته‌اند و دو تا از قبرها را هم سوراخ کرده‌اند.»

بر اساس اعلام اهالی روستای نجف‌آباد در شهرستان فیروزه و مسوولان دولتی در این شهرستان، موش‌های جربیل حدود سه‌ ماه است که به شکلی گسترده به این روستای ۱۷۰ خانواری هجوم آورده‌اند. این موش‌ها دارای چهار دندان نیش بزرگ در فک پایین و بالای خود هستند که گاه طول آنها به حدود یک‌سانتیمتر می‌رسد، این دندان‌ها در طول عمر جانور در حال رشد است و به‌همین‌دلیل موش‌ها نیاز دارند به‌صورت دایم در حال جویدن باشند. این ویژگی موش‌های جربیل، باعث شده است هیچ چیزی در این روستا از حمله موش‌ها در امان نماند، از در و دیوار و فرش و موکت و رختخواب خانه‌ها، تا انبارهای علوفه و محصولات کشاورزی در این روستا که به محلی برای جولان جربیل‌ها تبدیل شده است. همچنین در چند مورد، حمله موش‌ها به گوسفندان و مرغ و خروس‌های اهالی روستا نیز گزارش شده است. پرکردن چاه‌های فاضلاب نیز بخش دیگری از آسیب بهداشتی حضور این جانوران در بافت مسکونی روستای نجف‌آباد است.

محمدرضا حاجی‌زاده، شهرستان فیروزه، هفته پیش در گفت‌وگویی با «شرق» این موش‌ها را همه‌چیزخوار اعلام کرده و گفته بود جربیل‌ها حتی در مواردی هم‌نوعان خود را هم می‌خورند. در همین شرایط برخی از اهالی روستای نجف‌آباد درباره خطرات و آسیب‌هایی که در این مدت از جربیل‌ها دیده‌اند به «شرق» مطالبی را گفته‌اند، علی‌اکبر رضایی یکی از ساکنان نجف‌آباد فیروزه است، او در همین‌باره به «شرق» می‌گوید: «علاوه بر وسایل داخل خانه، خود ساختمان و در و دیوار و کف خانه‌های ما هم از دست این موش‌ها در امان نمانده است، موش‌ها کف‌ودیوار خانه‌ها را هم سوراخ کرده و وارد می‌شوند، ترس و وحشت ناشی از حضور این جانوران در خانه‌های ما یک‌طرف و آسیب‌هایی که به ساختمان خانه‌ها زده‌اند یک‌طرف. امیدواریم مسوولان اگر راهکاری دارند کمی سریع‌تر برای کمک به ما دست‌به‌کار شوند.»

علاوه بر این مشکلات، چندین‌نفر دیگر از اهالی نجف‌آباد نیز از نگرانی و ناراحتی خود مبنی بر حضور این موش‌ها در قبرستان روستا و محل دفن عزیزان ازدست‌رفته خود گفته‌اند. با توجه به نزدیکی بسیار زیاد گورستان به روستای نجف‌آباد پس از طرح همین موضوع با علی‌اصغر سیدآبادی، مسوول کمیته بحران شهرستان فیروزه او این نگرانی را تایید کرد و گفت: «بله متاسفانه این موضوع درست است، پیش از این مردم نجف‌آباد از نگرانی‌های خود مبنی بر رفتن موش‌های جربیل به سمت گورستان روستا به ما گفته بودند، این قضیه موجب نگرانی ما هم شده بود و به‌همین‌دلیل موضوع را مورد بررسی قرار دادیم، در بررسی‌های ما مشخص شد متاسفانه موش‌ها به گورستان رفته‌اند و دو تا از قبرها را هم سوراخ کرده‌اند. اما در عین حال ما تلاش می‌کنیم به شکلی ضربتی و سریع در نهایت، ظرف ۱۰ یا ۱۵روز آینده، مشکل را در این روستا حل کنیم.»

محمدرضایی، دهیار روستای نجف‌آباد نیز درباره این موضوع و اقدامات دهیاری برای حل مشکل به «شرق» گفت: «بودجه ما برای حل چنین مشکلاتی به اندازه‌ای نیست که بتوانیم به تنهایی موضوع را حل کنیم. کل مبلغ بودجه ما برای سال‌جاری ۱۵‌میلیون‌تومان بوده است، حتی همین الان که من با شما صحبت می‌کنم در خزانه دهیاری مبلغ ۶۰‌هزارتومان پول است. با چنین بودجه‌ای ما به‌تنهایی نمی‌توانیم کاری کنیم.» رضایی در ادامه می‌افزاید: «البته و خوشبختانه دستگاه‌ها و ادارات مختلف شهرستان و استان، وعده‌های زیادی برای حل مشکل به ما داده‌اند و ما امیدواریم به‌زودی قضیه موش‌ها در روستای نجف‌آباد حل شود.»

حضور این موش‌ها در روستای نجف‌آیاد و حجم آسیبی که به خانه‌های اهالی زده‌اند به اندازه‌ای زیاد شده که قضیه به کمیته بحران استانداری خراسان نیز کشیده شده است. به‌همین‌دلیل چندروز پیش، جلسه کارگروه مدیریت بحران فیروزه برای بررسی ابعاد حمله موش‌های جربیل به روستای نجف‌آباد در شهرستان فیروزه، تشکیل شد. در جلسه کارگروه مدیریت بحران که با حضور معاون مدیریت بحران استانداری خراسان‌رضوی، فرماندار فیروزه، بخشدار، دهیار و شورای روستای نجف‌آباد در محل فرمانداری فیروزه برگزار شد، محمدرضا حاجی‌زاده، فرماندار فیروزه اظهار کرد: «با توجه به ابعاد بسیار زیاد حمله این موش‌ها به مردم که آسایش و آرامش را از آنها گرفته است باید سریعا با همکاری همه دستگاه‌های دولتی اقدامات کوتاه‌مدت و بلندمدت برای ازبین‌بردن این جوندگان مزاحم آغاز شود. کشتار موش‌ها توسط مردم و اهالی روستا با تامین هزینه برای خرید و توزیع سموم کم‌خطر برای انسان، لوله‌گذاری قنات روستا، بهسازی اماکن دامی، تخریب بافت قدیمی و بهسازی فاضلاب‌های روستا، جمع‌آوری کودهای دامی از سطح روستا و ساخت انبارهای موادغذایی محکم برای دام‌ها از جمله این اقدامات است.»

وی در بیان ابعاد جدیدی از خسارت موش‌ها گفت: «مردم این روستا چند خانه را به دلیل حضور موش‌ها تخلیه کرده‌اند.» حاجی‌زاده با بیان اینکه در آخرین حمله، موش‌ها گلوی گوسفندی را جویده‌اند، افزود: «این موش به انسان و حیوان رحم نمی‌کند و باید سریعا آرامش را به روستا برگردانیم.» کاظم عطاری، معاون مدیرکل بحران استانداری خراسان‌رضوی نیز در این‌باره گفته است: «استانداری خراسان‌رضوی و دستگاه‌های استانی آماده همه‌گونه همکاری درخصوص ازبین‌بردن موش‌های مهاجم به روستای نجف‌آباد هستند و به‌دلیل اینکه تاکنون تجربه‌ای در این خصوص در استان نداشتیم باید با همفکری بهترین راهکار را پیدا کنیم.»

هفته گذشته در گفت‌وگوی فرماندار فیروزه با «شرق»؛ او از ارسال چند موش به موسسه رویان مشهد برای انجام تحقیقات برای مقابله با این جانوران خبر داده بود. با این حال تماس با محمد محمدی، محقق مشغول به‌کار در رویان مشهد حاکی از آن بود که موش‌ها با تاخیر بسیار برای این موسسه ارسال شده است. در نهایت اما محمدی در گفت‌وگو با «شرق» گفت: «موش‌ها اگرچه با تاخیر اما در نهایت برای ما فرستاده شد و ما نوعی سم گیاهی که برای انسان بی‌خطر است را روی چهار موشی که برای ما فرستاده شده بود امتحان کردیم و بلافاصله نیز جواب داد، برای به‌کارگیری این سم نیز منتظر اعلام آمادگی فرمانداری فیرزوه هستیم اما هنوز به ما چیزی اعلام نکرده‌اند.» اگرچه پس از انتشار خبر حضور موش‌ها در این روستا، تاکنون قول‌وقرارهایی برای حل مشکل به اهالی نجف‌آباد داده شده است، اما هنوز اقدامی عملی برای حل اساسی مشکل صورت نگرفته است و همچنان ۶۰۵ ساکن این روستا در استان خراسان‌رضوی با هراس و نگرانی ناشی از این موضوع، شب‌وروز را می‌گذرانند.

خبرگزاری ایسنا
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=18984

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x