به گزارش گروه استانی «کمال مهر»، امروزه با فراگیر شدن استفاده از اینترنت و نقش آن در زندگی، ارائه سرویس برای شرکت های مربوطه و و دریافت آن برای مردم اهمیت بسیاری دارد. شرکت های مرتبط برای جذب مشتری بیشتری به ارائه سرویس های متنوعی می پردازند. در این میان شرکت مخابرات به عنوان مادر آنها جایگاه ویژه ای دارد و به واسطه دولتی بودن و قدمت آن مردم انتظارات بیشتری از آن دارند.
سالهاست که مخابرات البرز نیز مانند دیگر استانها علاوه بر ارائه خدمات تلفن در زمینه سرویس های ای دی اس ال نیز فعالیت می کند. این شرکت خدمات خود در این زمینه را از سرویس های نامحدود شروع کرد و از استقبال خوبی از جانب مردم نیز برخوردار شد.
اما به مرور که متقاضیان و استفاده کنندگان آن افزایش پیدا کردند، و البته ارائه سرویس های محدود دیگر از جانب مخابرات البرز که بازده تر هستند، از کیفیت این سرویس کاسته و بر هزینه آن نیز افزوده شد.
مدتهاست نارضایتی کاربران اینترنتی از سرعت پایین و اختلال در سرویس دهی مخبرات البرز و تغییراتی که در ارائه سرویس نامحدود ای دی اس ال اعمال شده از گوشه و کنار شهر به گوش می رسد.
عدم انطباق سرویس با حجم ارائه شده
یکی از کاربران کرج با بیان اینکه از مخابرات سرویس ۲۵۶ خریداری کرده اما هیچگاه حج دانلود آن از ۳۰ بیشتر نمی شود، می گوید: ابتدا کیفیت و سرعت سرویس نامحدود مخابرات خوب و رضایتبخش بود اما حدود ۲ سال است که با اختلال زیادی همراه است و به طور مرتب برای پیگیری و چرایی این قضیه باید با سامانه ۲۰۲۰ در ارتباط باشم. محمد سیفی می گوید: اکثرا”برای بازکردن هر صفحه گوگل باید ۵ دقیقه ای وقت بگذارم و هربار که حجم دانلود را چک می کنم از ۳۰ بالاتر نیست و این در صورتی است که مخابرات ۲۵۶ ارائه داده است. و اینها باهم انطباق ندارند.
اعمال محدودیت در سرویس ها
زهره اسماعیلی نیز می گوید: من سرویس نامحدود ۵۱۲ از مخابرات دریافت کردم اما در مقاطع زمانی به شدت افت سرعت دارم و برای این مسئله که با کارشناسان ۲۰۲۰ تماس گرفتم اعلام کردند که دیگر محدودیت در سرویسها اعمال شده، اما مخابرات به مشتریان اعلام نکرده و من اگر به دنبال این مشکل پیگیری نمی کردم متوجه اعمال محدودیت در سرویس نامحدود نمی شدم.
تقسیم پهنای باند ۱بر۸
اما مدیر تجاری شرکت مخابرات استان البرز با رد اعمال محدود شدن سرویس نامحدود که البته به گفته کاربران ، کارشناسان ۲۰۲۰ اعلام کرده بودند، گفت: عدم آگاهی و ذهنیت مردم نسبت به تعریف سرعت اینترنت، موجب نارضایتی آنها می شود.
محمدرضارحیمی اظهار کرد: زمانی که مشتری به مخابرات مراجعه و درخواست سرویس ۵۱۲ عادی می کند در این صورت پهنای باند ۱ به ۸ تقسیم می شود و درواقع حجم دانلود k ۶۴ است و این سرعت مناسب و قانونی است. رحیمی افزود: اما زمانی هست که مشتری درخواست سرویس ۵۱۲ اختصاصی می کند و پهنای باند اختصاصی به وی واگذار می شود و حجم دانلودی که ما تست می کنیم هم ۵۱۲ واگذار می شود.
محدودیت برای احقاق حق مشتریان
مدیرتجاری مرکز مخابرات البرز گفت: بعضی از شماره ها در طول دو سه روز بصورت ۲۴ساعته فیلم دانلود می کردند و این امر موجب نارضایتی دیگر مشتریان شده بود. از این رو مخابرات به جهت احقاق حق دیگر مشترکین،آنهایی که بیش از حد مجاز استفاده و به حقوق دیگران تعدی می کنند را در فاصله زمانی خاصی محدود کرده و بعد از طی دوره مشخص دوباره سرعت برمی گردد.
وی در توضیح این موضوع اظهار می کند: مخابرات با برگزاری جلسات به ارائه راهکاری پرداخت که در نتیجه آن ، اهرم بازدارنده ای برای استفاده کنندگانی که در طول یکماه بیشتر از۳۰۰ میگ استفاده کنند،در یک تایم یک هفته یا ۱۰ روزه سرعت آنها تقلیل پیدا می کند.
خدیجه ستارزاده