تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
0

پایگاه آمریکایی: پسته؛ جدیدترین عامل اختلاف میان ایران و آمریکا!

  • کد خبر : 189188
  • 10 اردیبهشت 1396 - 8:44

یک پایگاه آمریکایی نوشت تولیدکنندگان پسته در کالیفرنیا در تلاش برای ادامه وضع تعرفه‌هایی سنگین بر پسته خام وارداتی از ایران هستند.

پایگاه آمریکایی گزارش داد: پسته؛ جدیدترین عامل اختلاف میان ایران و آمریکا!به گزارش گروه بین‌الملل«کمال مهر» به نقل از العالم، پسته به جدیدترین عامل ایجادکننده اختلاف میان ایران و آمریکا تبدیل شده است.
وبسایت “ساکرامنتو بی” در مطلبی نوشت: پسته حالا به جدیدترین عاملی تبدیل شده است که به اختلافات ایران و آمریکا دامن می‌زند.
به نوشته این پایگاه اینترنتی، درحالیکه دو کشور برای تعیین سیاست‌های جدید در مباحث مهمی همچون فناوری هسته‌ای با یکدیگر به بحث و جدل مشغولند، تولیدکنندگان پسته در کالیفرنیا مأموریت دیگری دارند. آن‌ها در حال لابی کردن برای ادامه وضع تعرفه‌هایی سنگین بر پسته خام وارداتی از ایران هستند.
ایرانیان امیدوارند تعرفه ۲۴۱ درصدی که از اواسط دهه ۸۰ قرن گذشته بر پسته این کشور وضع شده است حذف شود؛ معضلی که صادرات پسته ایران را به آمریکا با مشکل روبرو کرده است. مقامات فدرال باید به زودی در این خصوص تصمیم‌گیری کنند.
بازرگانان ایرانی که در آمریکا در حوزه صادرات پسته ایران به آمریکا فعالیت می‌کنند به «کمیسیون تجارت بین‌المللی» این کشور گفته‌اند صنعت پسته ایران حتی در صورت حذف تعرفه کنونی، تنها تأثیری اندک بر بازار آمریکا خواهد داشت. به همین دلیل، مقامات فدرال و تولیدکنندگان پسته در آمریکا نباید نگران پیامدهای حذف این تعرفه سنگین باشند.
به باور یکی از این بازرگانان، رقابت برای بازار مفید است و حالا دیگر شرایط با سال ۱۹۸۵ متفاوت است.
اما مقامات ارشد صنعت پسته آمریکا که روز پنجشنبه در جلسه کمیسیون تجارت بین‌المللی آمریکا حضور یافته بودند، درباره افزایش تأثیر روزافزون ایران بر صنعت جهانی پسته هشدار دادند. آن‌ها معتقدند حذف تعرفه پسته ایران، می‌تواند تولیدکنندگان آمریکایی را با مشکل روبرو کند.
در ادامه این مطلب آمده است: همه بر این نکته صحه می‌گذارند که پس از سال ۱۹۸۵ و وضع تعرفه‌ای سنگین بر پسته ایران، صنعت تولید و عرضه پسته در آمریکا – و به خصوص در کالیفرنیا – شکوفا شد. در سال ۱۹۸۵ تنها ۴۷ هزار هکتار از مزارع آمریکا به کشت و تولید پسته اختصاص داشت. اما بنا بر اعلام کمیسیون تجارت، تا سال ۲۰۱۵ و در حالی که دیگر از پسته ایرانی در آمریکا خبری نبود، این رقم تنها در ایالت کالیفرنیا به ۲۳۲ هزار و ۶۵۵ هکتار رسید.
در سال کشاورزی ۲۰۱۴ – ۲۰۱۵، تولید پسته آمریکا از ۵۱۲ میلیون پوند (۲۳۲۲۳۹۲۹۳.۴۴ کیلوگرم) فراتر رفت. تولیدکنندگان پسته در کالیفرنیا و مقامات این ایالت مدعی هستند کیفیت پسته آن‌ها از کیفیت پسته ایران بهتر است.
کمیسیون پسته کالیفرنیا در سال ۱۹۸۵ مدعی شد ایران با صادرات پسته خود، بازار آمریکا را اشباع کرده است. کمیسیون تجارت بین‌المللی نیز با نظرات آن‌ها موافقت و در سال ۱۹۸۶، تعرفه‌ای سنگین بر پسته ایران وضع کرد. در آن زمان، پسته خام تولید ایران ۴۲ درصد از نیاز بازار آمریکا را تأمین می‌کرد؛ در حالیکه سهم پسته تولیدشده در آمریکا از بازار این کشور ۵۶ درصد بود.
واردات پسته ایران از سال ۱۹۸۷ تا اوایل سال ۲۰۰۰ به طور کامل ممنوع شد. این ممنوعیت در سال ۲۰۰۰ برای مدت کوتاهی لغو شد؛ ولی واردات پسته ایران بار دیگر در سپتامبر سال ۲۰۰۰ ممنوع شد. دولت اوباما این ممنوعیت را در ژانویه سال ۲۰۱۶ لغو کرد. هم‌اکنون سهم تولیدکنندگان پسته آمریکایی از بازار این کشور بیش از ۹۹ درصد است.
گفته می‌شود کمیسیون تجارت بین‌المللی آمریکا تا پایان ماه ژوئن نظر خود را درباره پابرجا ماندن و یا لغو این تعرفه اعلام خواهد کرد.
انتهای پیام/
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=189188

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x