تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

شورای شهر یا شورای صاحبان قدرت و ثروت!؟

  • کد خبر : 186887
  • 27 فروردین 1396 - 11:19
شورای شهر یا شورای صاحبان قدرت و ثروت!؟

انتخابات، کاندیداتوری، نماینده مردم، مجلس، شورای اسلامی؛ کلماتی که این روزها هریک داستانی برای خود دارد و با نزدیک شدن فصل تعیین و تکلیف خادمان ملت واژه های خدمت و خیانت هم عیان می شود و هم نهان؛ تا مبادا بودن ها و آمدن ها تفسیر دیگری پیدا کند؛ شاید سفره ای رنگی تر و یا شاید شهری زیباتر!؟

به گزارش گروه سیاسی «کمال مهر»؛در این یادداشت قصد داریم پاسخ پرسشی که در یادداشت قبلی منتشر شد،را بیان کنیم «چه کسانی وارد مجلس شورای اسلامی شهر و روستا می شوند!؟»

مسلماً کسانی بر کرسی شوراها تکیه می زنند که مطابق «ماده ۲۶ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور» شرایط حضور  در این عرصه را دارند، اما مسئله اینجاست که آیا این افراد به چه هدف و نیتی و با چه اقدامات و توانی در این مجالس حاضر و انتخاب می شوند.

آنچه که باید شاهد آن باشیم افراد متدین،با تقوا، متخصص، امین، دلسوز،از خود گذشته باید در این مسندها تکیه بزنند و طبق اصل ۱۰۰ قانون۱ اساسی جمهوری اسلامی برای خدمت به مردم تلاش کنند.

اما در سالهای اخیر  فرهنگهای غلطی در بین مردم برای تعیین نمایندگان شوراها رایج شده است و علت اصلی آن حضور افراد “ثروتمند و صاحبان نفوذ و قدرت” در جریان انتخابات است، اصل ماهیت وجودی شورا بر مبنای تفکر و اقدامات شایسته اعضا برای اداره شهر و رفاه حال مردم می باشد و این مهم فقط با حضور افراد خدمتگذار محقق می شود و لاغیر! اما جریانات “ثروت و قدرت” رنگ و بوی دیگر در نگاه مردم ایجاده کرده و حتی فرهنگ “تعیین سرنوشت” آنها را نیز تغییر داده است؛ هزینه های میلیاردی و ایجاد لابی گری های حزبی،دولتی، قومی و قبیله‌ای باور خدمت رسانی صحیح  را اذهان از بین برده است.

در واقع آنچه که ما  شاهد هستیم آفتهای بزرگ این قبیل شوراها است؛ حضور افراد خاص و اقدامات خاصی که  در جهت تحقق منافع شخصی و یا حزب و آن لابی در شهر شکل می گیرد، مصداق های عینی از این دست بسیار در شهر وجود دارد؛ از استخدام های قوم و خویشان تا خرید و فروش زمینهای بلاصاحب و قراردادهای “زد و بندی” و تغییرهای کاربری و اسراف در بیت المال، برنامه های غلط و بی مورد،  و صدها مورد از این دست قبیل اقدامات که نتیجه آن  خلاف قانون و وارونه شدن آن می باشد و متاسفانه هیچ ملاک ارزشیابی صحیح بر این نوع عملکردها و جود ندارد و دستگاه نظراتی نیز اقدام شایسته ای انجام نمی دهد.

براستی مردم چرا برای تعیین سرنوشت خود تحت تاثیر هزینه های میلیاردی و وعده های پوچ این افراد منفعت طلب و بی تقوا  قرار می گیرند!؟ چرا محله ها و شهرها افراد متعمد خود را راهی این مجلس نمی کنند!؟ چرا مردم در برابر انحراف نماینده های خود آنها را به چالش نمی کشند!؟ براستی سنجش و  معیار عملکرد اعضای شورای  بر عهده کیست!؟ مراجع رسیدگی به تخلفات شورای شهر کجاست!؟

 

ادامه دارد…

 

 

بهشت و جهنم شورای شهر/ قسمت اول

 

 

 


۱- اصل ۱۰۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی « برای پیشبرد سریع برنامه‏ های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی از طریق همکاری مردم با توجه به مقتضیات محلی، اداره امور هر روستا، بخش، شهر، شهرستان یا استان با نظارت شورایی به نام شورای ده، بخش، شهر، شهرستان یا استان صورت میگیرد که اعضای آن را مردم همان محل انتخاب میکنند.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=186887

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x