تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
0

خسارت زلزله در قم!+عکس

  • کد خبر : 186533
  • 16 فروردین 1396 - 9:32

بارها کارشناسان و همچنین رسانه ها در مورد بافت فرسوده قم به مسئولین شهری قم هشدار داده اند اما تا کنون اقدام خاصی برای ایمنی بافت فرسوده در قم انجام نشده است، برخی کوچه ها و خانه های هسته مرکزی شهر قم هیچ نشانی از کلان شهر ندارند، خانه های کاه گلی با ترک های بزرگی که هر لحظه احتمال فرو ریختن دارد.

به گزارش«کمال مهر»؛ به نقل از سایت خبری ثامن؛در روزهای پایانی سال ۹۵ سه زلزله قم را لرزاند استان قم استان زلزله خیزی است و دو سه گسل فعال در آن وجود دارد.

روزهای پایانی سال ۹۵ در قم با کمی دلهره برای  مردم قم سپری شد، چهارشنبه ۲۵ اسفند زلزله ای با مقیاس ۳.۶ ریشتر در ساعت ۱۹ و ۳۵ دقیقه و در عمق ۸ کیلومتری شهر قم و در ۱۵ کیلومتری جمکران و ۱۰ کیلومتری روی داد.

بعد از آن  زلزله دوم نیز با مقیاس ۲/۳ ریشتر بود که ۵ شنبه ۲۶ اسفند در ساعت ۱۱ و ۱۶ دقیقه و در۱۶ کیلومتری جمکران و ۱۱ کیلومتری قم و ۲۵ کیلومتری قنوات گزارش شد.

زلزله سوم هم با مقیاس ۱.۳ دهم ریشتری با عمق ۱۱ کیلومتر که در ساعت ۴ و ۴۵ دقیقه بامداد اتفاق افتاد که خوشبختانه این زلزله هیچ خسارت جای و مالی در پی نداشت.

زلزله یکی از ۱۸ بلایای طبیعی است که استان قم را به شدت تهدید می کندو هم جواری با استان تهران یکی دیگر از تشدید کننده های این خطر پنهان است.

روح‌الله ندری، زمین شناس و استاد دانشگاه با اشاره به وضعیت تکنوتیکی شهر قم می‌گوید: یکی از مهم‌ترین گسل‌ها در محدوده جغرافیایی قم، گسل خضر است که در منطقه شهرک قدس به طول ۱۰ کیلومتر واقع شده است.

بارها کارشناسان و همچنین رسانه ها در مورد بافت فرسوده قم به مسئولین شهری قم هشدار داده اند اما تا کنون اقدام خاصی برای ایمنی بافت فرسوده در قم انجام نشده است،  برخی کوچه ها و خانه های هسته مرکزی شهر قم هیچ نشانی از کلان شهر ندارند، خانه های کاه گلی با ترک های بزرگی که هر لحظه احتمال فرو ریختن دارد.

یکی از معضلات محله های قم بافت قدیمی و کوچه ها باریک این محله است و گاهی این کوچه های عجیب در مرکز کلان شهر قم باعث تعجب است! کوچه هایی با بافت قدیمی خانه ها و عرض کم و تیر چراغ برق های پوسیده چوبی که عمرشان سالهاست گذشته اما هنوز هم به تعداد زیاد در این کوچه ها ایستاده اند.

کوچه‌های باریک شیب‌دار بدون آسفالت محله نیروگا و خیابان شهید دل آذر و محله چهارمردان باعث شده در مواقع بروز حوادث خودروهای امدادی برای ورود به محل دچار مشکل شوند.

به‌طور صحیح حدود هزار و ۸۰۰ هکتار بافت فرسوده در قم وجود دارد. ۱۰۷۱ هکتار آن یعنی ۸.۶ محدوده قانونی شهر قم به تصویب وزارت راه و شهرسازی رسیده و ۷۰۰ هکتار آن هنوز مصوب نشده است، بیشترین میزان بافت فرسوده قم نیز متعلق به هسته مرکزی شهر و اطراف حرم حضرت معصومه(س) است.

با توجه به این‌که هسته اصلی شهر قم ‌پیرامون حرم مطهر حضرت معصومه(س) شکل گرفته،‌ می‌توان گفت بیشتر بافت موجود در اطراف حرم مطهر فرسوده است، این محدوده شامل خیابان‌های دورشهر،‌ صفائیه،‌ چهارمردان، آذر، امامزاده ابراهیم،‌ امام،‌۳۰ متری کیوانفر، ‌نیروگاه،‌ عمار یاسر،‌ ۱۹ دی و خاکفرج است.

البته چند سالی است پلیس ساختمان و گروه نظارتی از طریق شهرداری‌ها تعیین شده تا بافت فرسوده‌ای در ساخت و ساز جدید، احداث نشود و ساختمانی که احداث می‌شود با ضوابط مهندسی احداث شود.

اما نکته ی که باید مورد توجه قرار ا این است که ساکنان بافت های فرسوده در قم از قشر درآمدی پایین هستند و نمی توانند بدون کمک دولت و شهرداری اقدام به احیای واحد مسکونی خود کنند، همچنین برای بازسازی بافت فرسوده در قم مسئله تجمیع پلاک ها مطرح شده است.

اما باید این نکته را در نظر گرفت تجمیع پلاک ها ی قدیمی فرسوده مساوی است ساخت آپارتمان های بلند و کور شدن دید افقی حرم مطهر حضرت معصومه(س)با توجه به این نکته که بافت فرسوده قم در هسته مرکزی و اطراف حرم مطهر قرار دارد)  و از طرفی  تعریض کوچه ها و خیابان باعث می شود  بخشی ازاهالی این مناطق  به مناطق دیگر کوچ داده شوند  که برای این مسئله هم باید بسیاری از موارد را لحاظ کرد.

طرح تجمیع پلاک ها چندسالی است که در تهران اجرایی شده است اما با توجه به فضای دینی و فرهنگی شهر قم شاید این طرح به اندازه تهران کارایی نداشته و مورد استقبال قرار نگیرد.

چندی پیش علیرضا خاکی  مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم حضرت معصومه(س) گفت: تاکنون هیچ راهبرد محکم و غنی برای احیا و بازآفرینی بافت‌های فرسوده شهری طراحی نشده است.

وی گفت: در واقع هیچ بودجه مستقیمی برای احیای بافت‌های فرسوده استان در دسترس نیست اما برنامه‌هایی نظیر بخش ۵۰ درصدی عوارض از سوی دولت هست که البته تاکنون رخ نداده است. برای بخشش صددرصدی عوارض نیز به همکاری شهرداری و شورای شهر نیاز است.

استان قم استان زلزله خیزی است و دو سه گسل فعال در آن وجود دارد و اگر میزان زلزله سال ۸۶ کمی بیشتر از آنچه که اتفاق افتاد بود با بحرانی شبیه به زلزله بم مواجه بودیم.

بر اساس آمار جمعیت شهرها در سال ۹۴، ۱۰ شهر جزو مهمترین شهرهای ایران شناخته شده اند که قم نیز جز این ۱۰ شهر است، نکته مهم این است که بر اساس نقشه پهنه بندی خطر نسبی زلزله در ایران در فهرست ۱۰ شهر اول، فقط شهر اصفهان است که در رده خطر نسبی بالای زلزله قرار نمی گیرد  و قم جز استان های با خطر بالای زلزله است.

همچنین قم شاهراه مواصلاتی ۱۷ استان کشور است و ۶۶ پل در راه های مواصلاتی استان وجود دارد که فاقد کنار گذر هستند اگر اعتبارات به موقع تخصیص داده نشود و اتفاقی رخ دهد از آنجایی که پل ها راه دسترسی هستند، بخشی از راه کشور قطع خواهد شد  همه اینها یک عزم ملی و استانی مسئولین را نیاز دارد تا از برزو حادثه های جبران ناپذری در قم جلو گیری شود.

زلزله های اخیر در قم می تواند یک زنگ هشدار جدی باشد اما گویا ریشترهای این زلزله ها برای هوشیاری مسئولین کافی نبوده است.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=186533

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x