تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
1

تقویت حیا در کودکی، راه جلوگیری از ابتذال در بزرگسالی

  • کد خبر : 18304
  • 10 بهمن 1392 - 7:33
تقویت حیا در کودکی، راه جلوگیری از ابتذال در بزرگسالی

مسئول واحد بانوان دفتر نهاد رهبری دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: اگر حیا، به‌خوبی در دختران خردسال شکل بگیرد، از هرگونه به ابتذال کشیده شدن آن‌ها در بزرگسالی جلوگیری می‎شود.

 

به گزارشگروه وبگردی کمال مهر،مریم اثباتی  منطقه سیستان و بلوچستان، درباره شیوه‎های کاربردی تربیت فرزندان در زمینه مسئله حجاب و عفاف، افزود: در سنین پایین، یکی از شیوه‎های مؤثر تربیتی، سیستم تشویق است، بنابراین والدین می‎توانند با خریدن هدیه‎های فرهنگی مانند چادر برای دختران خردسال، آنان را به سمت حجاب، هدایت و تشویق کنند.

 

وی تصریح کرد: به تدریج که دختر به سن تشخیص می‏‌رسد، باید او را با مادرش مقایسه کرده و بگوییم شما دیگر بزرگ شدی و مانند مادرت شدی، و بدین وسیله او را به رعایت حجاب دعوت کنیم.

 

مسئول واحد بانوان دفتر نهاد رهبری دانشگاه سیستان و بلوچستان افزود: یکی از مهم‌ترین راهکارها برای جذب دختران به سمت حجاب و جلوگیری از گرایش آنان به سمت بی‌حجابی و بی‎‌بند و باری، تقویت حیا در دختران است. اگر حیا، به‌خوبی در دختر شکل بگیرد، از هرگونه به ابتذال کشیده شدن وی جلوگیری می‎شود و برعکس اگر چراغ حیا در دختران خاموش باشد، انتظار هرگونه بی‎حجابی و بی‏‌عفتی را می‏‌توان از آنان در آینده داشت.

 

اثباتی افزود: برای حفظ و تقویت حیا در دختران، باید از کودکی در نوع لباس پوشیدن، محل خواب و محل لباس عوض کردن دختر و سایر موارد مشابه، دقت کرد. برای نمونه وقتی دختر به سن تمییز رسید، ‎باید محل خواب دختر را از مردها حتی برادر و پدر جدا کرد، لباس‎های برهنه برای او انتخاب نکرده و بر او نپوشانیم و تأکید کنیم که در مقابل دید سایران لباس‌‏های خود را تعویض نکند، بلکه خود را از دید دیگران حفظ کند.

 

وی اظهار کرد: خانواده و به‌ویژه مادران نباید حجاب را تنها برای مکان‎های خاصی مورد تأکید قرار داده و این مسئله را به فرزندان نیز القا کنند. برای نمونه گاه مادران حجاب را محدود به اماکن زیارتی و یا مراسم مذهبی می‏‌دانند و آن را در مجالسی از قبیل عروسی، منتفی می‏‌دانند، درحالی که این مسئله، فرزند را دچار دوگانگی کرده و از طرف دیگر بی‌اهمیت بودن و فراگیر نبودن اصل مقوله حجاب را به دختر می‏‌آموزد، بنابراین مادران ‎باید در همه مکان‏‌ها و موقعیت‏‌ها به رعایت حجاب و عفاف شرعی توجه خاص داشته باشند.

 

این کارشناس دینی افزود: البته حجاب نباید با نفی زیبایی همراه باشد، چرا که اسلام نیز بر رعایت پاکی و زیبایی ظاهری تأکید دارد. بنابراین دختر می‌‏تواند ضمن حفظ نظافت و زیبایی و استفاده از پوشش مناسب و برازنده، از بی‏‌حجابی، بی‏‌عفتی و جلب توجه و نگاه آلوده نامحرم خودداری کند.

 

اثباتی در پایان تأکید کرد: تربیت گفتاری و رفتاری مناسب از اهمیت بالایی برخوردار هستند، اما آنچه که در دین‎مدار شدن فرزندان بسیار حائز اهمیت است، مسئله لقمه حلال است. اگر پدر خانواده در لقمه‌‏ای که برای فرزندانش فراهم می‏‌کند دقت داشته و مراعات حلال و حرام الهی را کند، با توجه به اینکه احکام دین اسلام در راستای فطرت انسان‏‌ها قرار دارد، بنابراین فرزند به راحتی دستورات دین را خواهد پذیرفت و لیکن اگر فرزند با لقمه حرام یا شبهه‏‌ناک بزرگ شده باشد، طبق فرموده حضرت امام حسین(ع)، بر گوش‌‏ها و قلب آنان مهر نهاده شده و هیچگاه قدرت پذیرش حق را نخواهند داشت.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=18304

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x