تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024
0

حفظ کرامت زن و رسیدگی به وظایف مادری در خانواده شروط لازم برای اشتغال بانوان

  • کد خبر : 181788
  • 29 بهمن 1395 - 12:52

رییس بسیج جامعه زنان کشور:در نظام استخدامی کشور باید تغییرات اساسی وبنیادی شکل گیرد یعنی خانم ها باید در انتخاب نظام شغلی خود آزاد باشند؛ گاهی برخی خانم ها تمایلل دارند به صورت نیمه وقت کار کنند یا توانایی دارند از راه دور کار انجام دهند.

به گزارش کمال مهر به نقل از راه دانا : مینو اصلانی در گفتگو با ناب نیوز در خصوص اشتغال بانوان، پیامدها  و راهکارهای آن با بیان اینکه اصل اشتغال خانم ها از دیدگاه مراجع و دین مبین اسلام مشکلی ندارد، گفت: در روایات می بینیم خانم ها می توانند اشتغال داشته باشند و منابع درآمد آنها کاملا شخصی است؛ حتی می توانند در امورات خانه از این درآمد استفاده نکنند و تااین حد در کسب و استفاده از درآمد آزادی عمل دارند.
حفظ کرامت زن و رسیدگی به وظایف مادری در خانواده شروط لازم برای اشتغال بانوان است
رییس بسیج جامعه زنان کشور ابراز کرد: نکته قابل توجه این است که اشتغال خانم ها باید کرامت آنها را حفظ کند و به گونه ای نباشد که به نقش های دیگر آنها در خانواده و تربیت نسل خدشه ای وارد کند؛ آنچه که امروز در نظام جمهوری اسلامی انتظار می رود این است که زمینه را برای حضور بانوان در عرصه های اشتغال به گونه ای فراهم کند که با حفظ این دو مسئله یعنی حفظ کرامت و خدشه نزدن به نقش مادری و تربیت فرزند باشد.
وی با اشاره به این کلام رهبر معظم انقلاب در خراسان شمالی که فرمودند چرا باید به شرایط به گونه ای باشد که خانم ها مجبور باشند یا شغل انتخاب کنند یا وظایف مادری و همسری؛ عنوان کرد: در واقع در نظام جمهوری اسلامی باید زیرساخت های اساسی و بنیادی را به گونه ای رقم بزنیم که بانوان اطمینان داشته باشند اگر شغلی انتخاب کردند به این دو مسئله مهم یعنی حفظ کرامت و رسیدن به وظایف مادری خدشه وارد نمی شود.
ضرورت تغییرات اساسی در نظام استخدامی کشور و ایجاد شرایط مناسب اشتغال بانوان
اصلانی اظهار داشت: همچنین در نظام استخدامی کشور باید تغییرات اساسی وبنیادی شکل گیرد یعنی خانم ها باید در انتخاب نظام شغلی خود آزاد باشند؛ گاهی برخی خانم ها تمایل دارند به صورت نیمه وقت کار کنند یا توانایی دارند از راه دور کار انجام دهند.
وی افزود: این مسائل باید نظام مند باشد تا این اطمینان خاطر برای خانم ها حاصل شود که از لحاظ ادامه کار به مشکل برنمی خورند؛ ما حداقل باید ۴ نوع نظام استخدامی در کشور داشته باشیم که رسیدن به این ۴ نوع نظام، عزم ملی و اراده مستحکم می خواهد چرا که بسیاری از زیرساخت ها و سیستم های نظارتی وکنترلی باید تغییر کند اما در نهایت حق بانوان ادا می شود.
اصلانی بیان کرد: در این صورت هم جامعه از استعدادها و توانمندی آنها بهره برده و در پیشرفت کشور استفاده می شود و هم به سایر نقش های فطری و وظایف جدی خود می رسند به گونه ی که هیچ بر دیگری سایه نینداخته و هر کدام در جایگاه خود از اهیمت لازم برخوردار باشند.
رییس بسیج جامعه زنان کشور خاطرنشان کرد: در برخی مشاغل حضور خانم ها بسیار جدی است؛ به طور مثال در کرسی های درس و دانشگاه مثل رشته های مختلف پزشکی و گیاهپزشکی که به جهت آسایش خانم ها باید کادر قوی داشته باشیم و لازم است نظام های دیگری داشته باشد.
حضور بیش از حد بانوان خارج از منزل موجب فروپاشی خانواده در غرب شده است
اصلانی با اشاره به اینکه آنچه در غرب موجب از هم پاشیدگی خانواده ها شد، حضور بیش از حد خانم ها خارج از منزل بود، تصریح کرد: پارلمان انگلیس قانونی تصویب کرد که مشاغلی تعریف شود تا خانم ها بتوانند در خانه انجام دهند چرا که حضور بیش از حد آنها خارج از منزل، آسیب های جبران ناپذیری به فرزندان وارد کرده و منجر به افسردگی و برخی آسیب های اجتماعی مانند بزهکاری شده است.
وی تاکید کرد:  لذا باتوجه به ظرافت و حساسیت های خانم ها و برای جلوگیری از اینگونه آسیب ها، باید بحث اشتغال خارج از منزل تعریف شده باشد به جز مشاغل خاصی که جایگاه خاص خود را دارد.
این کارشناس مسائل فرهنگی یادآور شد: بیش از حد بیرون بودن خانم ها از منزل هم به خود آنها و هم به خانواده آسیب می زند و ممکن است در آینده ما را دچار مشکلاتی کند که امروز غرب در این باتلاق فرو رفته است؛  لذا باید با آسیب شناسی دقیق نسبت به این مسئله، مراقبت های لازم را داشته باشیم.
مسئولان در زمینه اقتصاد مقاومتی و اشتغال خانگی عزم جدی داشته باشند
اصلانی در خصوص راهکارهای پیشگیری ازآسیب های یادشده اذعان داشت: بحث اشتغال و تولید خانگی در اقتصاد مقاومتی بسیار مهم است؛ در گذشته خانم ها با الزامات خاص خود در اقتصاد خانواده مشارکت داشتند که هم از خانواده دور نبودند و هم نقش آفرین بودند.
رییس بسیج جامعه زنان کشور خاطرنشان کرد: امروز هم باید در اقتصاد مقاومتی و اشتغال خانگی مسئولان به ویژه قوه مجریه عزم جدی داشته باشد؛ تغییر نظام های استخدامی موضوع مهمی است که باید با همت بالایی انجام شود و بتوانیم ضمن بهره بردن از حضور و استعداد خانم ها در جامعه، از آسیب های این امر و فروپاشی خانواده ها جلوگیری کنیم.
انتهای پیام/ص

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=181788

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x