تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
2

شیوع سرطان حنجره در میان زنان ایرانی/ قلیان، لذتی مساوی با مرگ و سرطان

  • کد خبر : 175430
  • 26 دی 1395 - 7:15
شیوع سرطان حنجره در میان زنان ایرانی/ قلیان، لذتی مساوی با مرگ و سرطان

سرطان بر اساس آمار جهانی یک در ۱۰ هزار شیوع دارد.

به گزارش «کمال مهر»؛ محمدتقی خرسندی آشتیانی مدیر گروه گوش، حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی تهران در نشست خبری کارگاه آموزشی آکادمی جهانی بازتوانی پس از جراحی لارنژکتومی برای نخستین بار در ایران در بیمارستان امیراعلم با بیان اینکه سرطان حنجره در بین سرطان‌های سر و گردن شایع‌‌ترین است، گفت: این سرطان بر اساس آمار جهانی یک در ۱۰ هزار شیوع دارد.

وی ادامه داد: ۹۷ درصد افراد مبتلا به سرطان حنجره را سیگاری‌ها تشکیل می‌دهد تأثیر مستقیم سیگار و دخانیات بر این سرطان ثابت شده است و اغلب مبتلایان در زمانی که بیماری پیشرفت کرده است به پزشک مراجعه می‌کنند.

مدیر گروه گوش، حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به مهم‌ترین علل ابتلا به سرطان حنجره بیان کرد: این سرطان بدخیم به دلیل مصرف سیگار، قلیان و تریاک در بیماران بروز می‌کند، مصرف مواد دخانی و قلیان‌های طعم‌دار مهم‌ترین عامل ایجاد سرطان زبان و حنجره در بین جوانان است. علاوه بر اینها رفلاکس معده در جایگاه بعدی نیز عامل ابتلا به این سرطان شناخته شده است.

خرسندی با بیان اینکه شیوع سرطان حنجره در زنان با مصرف قلیان و سیگار در یک دهه اخیر سه برابر شده عنوان کرد:‌ هر چند که شیوع سرطان حنجره در آقایان بیشتر است اما با موج جدید مصرف سیگار و قلیان میزان ابتلا به این سرطان در خانم‌ها افزایش چشمگیری داشته است.

وی با اشاره به علائم سرطان حنجره بیان کرد: گرفتگی صدا بیش از چهار هفته، درد گلو و گوش یا گیر کردن غذا در گلو حتما باید مورد بررسی قرار گیرد تا از پیشرفت این سرطان و تشخیص آن در مراحل اولیه اطمینان حاصل کرد.

خرسندی آشتیانی اظهار داشت: سرطان دهان نیز یکی از سرطان‌هایی است که در جوانان شایع شده و علل ابتلا به آن هنوز شناخته شده نیست سن ابتلا به این سرطان از حدود ۱۴ سالگی است در صورتی که زخم در دهان بیش از چهار هفته ادامه پیدا کند حتما باید به متخصص مراجعه کرد تا از ابتلا به این سرطان و درمان‌ آن در مراحل اولیه پیشگیری کرد.

مدیر گروه گوش، حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به علل رو به رشد سرطان در جهان گفت: شیوع سرطان در دنیا در هر ۲۰ سال دو برابر افزایش پیدا می‌کند و استرس، دخانیات، مواد مخدر، مواد غذایی از علل مهم ابتلا به سرطان شناخته شده‌اند.

وی با اشاره به بازتوانی پس از سرطان حنجره گفت: در ابتدا در سرطان به طول عمر و بقای زندگی فرد توجه می‌شود در مواردی برای زنده ماندن بیمار مجبوریم حنجره فرد را برداریم اما با رشد تکنولوژی و جراحی‌های پیشرفته لارنژکتومی در کشور این امکان میسر شده که بسیاری از بیماران بتوانند بعد از جراحی از عوارض سرطان حنجره در امان بمانند.

خرسندی عنوان کرد: ‌از دست دادن قدرت تکلم و مشکل تنفسی از عوارض سرطان حنجره محسوب می‌شود.

در ادامه برقعی دبیر این کارگاه آموزشی عنوان کرد:‌ بیمارانی که سرطان حنجره دارند بعد از جراحی و برداشتن بخشی با تمام حنجره با مشکل تنفسی، عفونت دستگاه تحتانی، از دست دادن حس بویایی و چشایی مواجه می‌شوند همچنین بیمار با مشکلات زیادی در گفتار مواجه شده و تکلم او دچار اختلال می‌شود.

وی ادامه داد: امروز با روش‌های جدید بازتوانی بعد از لارنژکتومی به کمک پروتزهای حنجره صدایی نزدیک به صدای طبیعی برای فرد ایجاد می‌شود علاوه بر این سلامت سیستم تنفسی افراد افزایش پیدا می‌کند.

برقعی با بیان اینکه در این کارگاه بازتوانی پس از جراحی لارنژکتومی اساتیدی برجسته از کشور سوئد و هلند و بسیاری از کشورهای دنیا حضور داشتند، گفت: علاوه بر پزشکان برجسته خارجی اساتید برجسته این رشته از دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور در این کارگاه حضور پیدا کردند و با تعاملات بین‌المللی سطح علمی ما را در این رشته به دنیا نشان دادند.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=175430

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x