تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

بهره برداری‌ های سیاسی و انتخاباتی‌ از”گور خواب‌ها”

  • کد خبر : 174552
  • 16 دی 1395 - 11:23
بهره برداری‌ های سیاسی و انتخاباتی‌ از”گور خواب‌ها”

” گورخواب‌ها برگشته‌اند. هر کدام به داخل یک قبر سر می‌خورند. در تاریکی یا مشغول مواد می‌شوند یا به چه فکر می‌کنند، نمی‌دانیم.

به گزارش کمال مهر؛ ” گورخواب‌ها برگشته‌اند. هر کدام به داخل یک قبر سر می‌خورند. در تاریکی یا مشغول مواد می‌شوند یا به چه فکر می‌کنند، نمی‌دانیم.

سکوت گورستان سنگین و هوا سرد است. یکی‌یکی، بنرهای پاره، تکه پتو‌های مندرس و تخته‌ چوب‌های نیمه‌ سوخته روی گورها کشیده می‌شود. آنها مرگ را زندگی می‌کنند.” این بخشی از گزارش جنجالی روزنامه شهروند است که هفتم دی ماه سال جاری منتشر شد؛ گزارشی که حکایت از بازگشت گورخواب‌ها و زندگی ۵۰ کودک، زن و مرد در گورستان نصیرآّباد دارد.
انتشار این گزارش، تاسف و تاثر آحاد گوناگون جامعه را در برداشت و هر کس به نحوی به دنبال نشان دادن زجر این مردم به سایرین بود تا بلکه صدایی به گوش مسئولان برسد و کمکی شامل حال گورخواب‌های نصیرآباد شود.

نامه فرهادی به روحانی
در همین راستا پس از اینکه چند بازیگر در صفحه شخصی خود با اشاره به گورخوابی این افراد مطالبی را منتشر کردند، اصغر فرهادی کارگردان سینما در نامه‌ای به روحانی نوشت: ” امروز گزارش تکان‌دهنده زندگی مردان، زنان و کودکانی را که در گورهای یکی از قبرستان‌های اطراف تهران شب‌های سرد را به صبح می‌رسانند خواندم و اکنون سراسر وجودم شرم است و بغض. به بهانه این نامه به شما، قصد دارم همه آنانکه در این سرزمین و در این سی و چند سال مسئولیتی داشته و دارند را سهیم این شرمساری کنم.
می‌دانم که عده‌ای سیاست‌باز اینگونه گزارش‌ها و خبر‌ها را دستاویزی خواهند کرد برای گرم کردن تنور بازی‌های فرساینده سیاسی و انتخاباتی اما افسوس که گرمای این تنور، تن رنجور کودکان، زنان و مردانی را که شب‌ها در گوشه قبر‌ها، لابه‌لای درختان پارک‌ها و زیر پل‌ها به خواب می‌روند گرم نخواهد کرد.
در این گزارش نام یکی از کسانی که شب‌های سرد استخوان‌سوز را در گوشه گوری نشسته به صبح می‌رساند و به تعبیر تلخ گزارشگر مرگ را زندگی می‌کند، «آرمان» است. این نام مرا‌‌ رها نمی‌کند.”آرمان” گم شده‌ای که در گور پیدایش کرده‌اند. شرم بر ما.”
واکنش جالب روحانی به نامه فرهادی
اما جالب واکنش رئیس جمهوری به این نامه بود، حسن روحانی که تا به حال حتی اسمی از “گورخواب” هم نشنیده است به عنوان رئیس دستگاه اجرایی کشور می‌گوید: من دیروز از یکی از هنرمندان نامه ای را خواندم که بسیار دردناک بود. شنیده بودیم بعضی ها از فقر کارتن خواب می شوند یا زیر پل ها می خوابند اما قبر خواب را کمترشنیده بودیم. این هنرمند در نامه نوشته بود وقتی این موضوع را دیدیم بغض در گلویم و شرمساری در سیمایم ایجاد شد.
چه کسی می تواند در جامعه بزرگی مثل ایران به این عظمت، دین فرهنگ و با عشق به خاندان رسالت ببیند عده ای از هم نوعانش آسیب اجتماعی دیدند و به خاطر بی پناهی به قبر پناه برده اند. قبلا زنده به گور می گفتند، اما الان طرف برای اینکه سرما را تحمل کند خودش را در گور می کند.
نکته حائز اهمیت آن است که رئیس جمهوری با نامه یک هنرمند از مشکلات مردم در جامعه باخبر می‌شود، مثل اینکه تمامی وزرا، مشاوران و تیم حسن روحانی در خواب باشند و هیچکس مشکلات مردم را به رئیس جمهور منتقل نکند.
بازدید نهاوندیان و استاندار تهران از گورستان نصیرآباد
پس از اشاره روحانی به موضوع گورخواب‌ها و اظهار تاسف وی، نهاوندیان مسئول دفتر رئیس جمهوری به همراه هاشمی استاندار تهران در گورستان نصیرآباد حاضر شدند و از وضعیت این گورستان بازدید کردند.
نهاوندیان پس از این بازدید با اشاره به بازدید از آرامستان نصیر آباد باغستان و شنیدن سخنان مردم این منطقه و جلسه ای که در راستای بررسی مسائل و مشکلات این بخش با مسئولان محلی انجام شد، گفت: حاصل بررسی های انجام شده و نظراتی که از سوی مردم ارائه شد نشان می دهد که خواست مردم مقابله جدی با باندهای قاچاق مواد مخدر است که تصمیمات جدی در همین ارتباط اتخاذ و مقرر شد اقدامات خوبی که در این منطقه در گذشته در این راستا انجام شده ، به طور گسترده تر از سوی مسئولان انتظامی و قضایی دنبال شود.
دیدار سید حسن خمینی با جمعیت “طلوع بی‌نشان”
بلافاصله پس از این اتفاقات هم سید حسن خمینی دیداری با جمعیت “طلوع بی‌نشان” ترتیب داد، جمعیت طلوع بی نشان ها نام سازمان مردم نهادی است که با هدف حمایت از زنان، مردان و کودکان آسیب دیده اجتماعی تاسیس شده است.

آنچه در این بین قابل توجه است، واکنش لفظی دولتی‌ها و حامیان دولت به این پدیده است، هرچند تعداد زیادی از حامیان دولت نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند و نسبت به آن اظهار تاسف کردند اما در عمل چیزی جز اقدامات نمایشی مانند بازدید از گورستان نصیرآباد و حضور در جمع جمعیت طلوع بی‌نشان دیده نشد و در واقع دولتی‌ها این موضوع را دستاویزی برای سواستفاده‌های سیاسی قرار دادند در حالی که مردم معتقدند نباید مسائل و مشکلات اجتماعی را وارد بازی‌های سیاسی کرد و باید به درد مردم رسیدگی شود.
“گورخوابی” حاصل خوی اشرافی دولت
از طرف دیگر به عقیده بسیاری از کارشناسان پدیده “گورخوابی” حاصل خوی اشرافی‌گری دولت‌مردان، دولت حسن روحانی است؛ عبدالمجید شیخی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با اشاره به موضوع گور خوابی در گورستان نصیرآباد شهریار و علت پدید آمدن چنین پدیده ای گفت: مشکلاتی از قبیل گورخوابی، کارتن خوابی، فاصله طبقاتی در بین اقشار مختلف جامعه و… نتیجه گرفتن حقوق های نجومی توسط مدیران و مسئولان دولتی است و خود دولتی ها باید این مسئله را حل کنند و دیگران را مقصر ندانند.

وی در ادامه در خصوص واکنش دولت به موضوع گور خوابی نیز خاطر نشان کرد: موضوعاتی از قبیل کارتن خوابی و گورخوابی در نتیجه اقدامات دولت بوجود آمده است و باید خود دولت این مشکل را حل و فصل کند؛ اما متاسفانه بجای دولت الان شهرداری وارد عمل شده است، در صورتی که باید خود دولت مستقیما برای حل مشکل گورخوابی در حاشیه تهران وارد می شد ولی متاسفانه این امر از سوی دولت صورت نگرفته و دولت دیگران را مسبب بوجود آمدن چنین پدیده ای می داند.
کارشناس مسائل اقتصادی همچنین در خصوص معاونت رسیدگی به امور مناطق محروم بیان کرد: در معاونت ریاست جمهور دفتری بنام رسیدگی به امور مناطق محروم وجود دارد که وظیفه آن حل مشکلات و معضلات مناطق محروم است و باید این نهاد به مشکلات مناطق محروم رسیدگی کند ولی در حال حاضر می بینیم که بجای دفتر رسیدگی به مناطق محروم سایر نهاد ها به موضوع رسیدگی به مناطق محروم ورود پیدا کرده اند در حالی که متصدی اصلی این امر خود دولت است.

شیخی در ادامه با اشاره به سنگ اندازی دولت به طرح های رسیدگی به مناطق محروم نیز اظهارداشت: دولت بجای اینکه از طرح های ساماندهی به افراد و مناطق محروم استقبال کند بیشتر این طرح ها را به بن بست برده و آنها را به تعطیلی کشانده است؛ طرح مسکن مهر یکی از بهترین طرح هایی بود که بسیاری از افراد را خانه دار کرد ولی با شروع بکار دولت این طرح با مشکلات زیادی روبرو شده است.
وی ادامه داد: یکی از افتخارات ایران در جهان این است که هیچ فردی در ایران بدون آب و نان نمانده است در حالی که در بیشتر کشورها مردم حتی نان و آبی برای خوردن ندارند، طرح مسکن مهر یکی از بهترین طرح هایی بود که باعث می شد دیگر کسی بدون خانه و سرپناه در کشور وجود نداشته باشد ولی دولت اجازه نداد که این امر صورت پذیرد.
این استاد دانشگاه همچنین در خصوص مسکن اجتماعی دولت یازدهم افزود: دولت طرح مسکن مهر را تعطیل کرده است و طرح دیگری را به نام طرح مسکن اجتماعی ارائه داده است ولی تا کنون خبری از این طرح نشده و در حد حرف باقی مانده است، دولت باید فکری به حال مسکن مناطق محروم کند.
دولتی‌ها در حالی سعی در بهره‌برداری سیاسی از پدیده گورخوابی دارند که خود عامل اصلی به وجود آمدن چنین پدیده‌ای هستند؛ خوی اشرافی‌گری مسئولان دولتی نشات گرفته از تفکر دولت سازندگی است، تفکری که می‌گفت برای چرخیدن چرخ توسعه، له شدن طبقه مستضعف امری طبیعی است.
انتهای پیام/

 

 

منبع:دانا

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=174552

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x