تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
1

۵ بیماری که با بوی دهان آشکار می‌شوند/ اگر دهانتان بوی میوه می‌دهد، مستعد دیابت هستید!

  • کد خبر : 173814
  • 07 دی 1395 - 1:54
۵ بیماری که با بوی دهان آشکار می‌شوند/ اگر دهانتان بوی میوه می‌دهد، مستعد دیابت هستید!

ایده استفاده از “آزمون تنفس” به عنوان یک تشخیص پزشکی به حدود ۴۰۰ سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد؛ یعنی زمانی که بقراط مقاله‌ای درباره چگونگی بوی دهان و ارتباط آن با بیماری ها نوشت.

به گزارش «کمال مهر»؛ در این مطلب قصد داریم بیماری‌هایی را معرفی کنیم که با بوی دهان و از راه تنفس قابل تشخیص هستند.

ممکن است این مطلب مانند قسمتی از یک فیلم علمی تخیلی به نظر برسد، اما خیلی دور از ذهن نیست که روزی بتوانیم فقط با یک تنفس ساده، آزمایش سلامتی دهیم و از مشکلات کلی بدن خود کسب اطلاع کنیم.

 

ایده استفاده از “آزمون تنفس” به عنوان یک تشخیص پزشکی به حدود ۴۰۰ سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد؛ یعنی زمانی که بقراط مقاله‌ای درباره چگونگی بوی دهان و ارتباط آن با بیماری ها نوشت.
سال‌هاست که پزشکان متوجه شده اند چگونه بوی دهان خاص می تواند نوعی بیماری به همراه داشته باشد. پزشکان با توجه به این ایده بزرگ توانستند یک گام فراتر در جهت تشخیص بهتر بیماری‌ها بردارند.
بر اساس مقاله ای در “وال استریت ژونال”، ابزاری به نام “طیف سنج جرمی” می تواند ترکیبات شیمیایی کوچک در بوی دهان را شناسایی کند. هر چیزی که شما می توانید از یک آزمایش خون برای تشخیص میزان سلامتی دریابید، به طور بالقوه در آزمایش تنفسی وجود دارد.
در ادامه تعدادی از بیماری‌هایی که ممکن است از طریق بوی دهان مشخص شوند، آورده شده است:

 

۱٫ سرطان ریه
دانشمندان بر این باورند که برخی از حیوانات با خر خر کردن بیماری های خاصی را اعلام می‌کنند. محققان از این ایده الهام گرفتند و با توسعه نوعی فن‌آوری جدید به “بینی الکترونیکی” دست پیدا کردند.
این وسیله با تفکیک داده‌های مختلف بدست آمده از ترکیبات آلی فرار، نمونه های تنفسی را جمع‌آوری کرده و به شناسایی گازهای فرار در بیماری‌های مختلف کمک می‌کند.
مطالعات در سال ۲۰۱۳ نشان داد این وسیله در تشخیص سرطان ریه در میان یک گروه ۱۲۸ نفری غیر سیگاری و ۱۱۴ فرد سیگاری، تنها ۱۰ خطا داشته است. به عبارتی استفاده از آزمون تنفسی برای تشخیص سرطان ریه با نرخ حساسیت بالا با این وسیله موفقیت‌آمیز بوده است.
نتایج حاصل از این مطالعه ما را یک گام به سمت درک این تکنولوژی به جلو راند.
۲٫ نارسایی‌های قلبی
یک تیم تحقیقاتی قادر به تشخیص نارسایی قلبی از طریق تحلیل بوی دهان بیماران شدند. این تیم برای تشخیص نارسایی‌های کبد آزمون‌هایی را به انجام رساند که در آن بیماران قلبی صرفا به عنوان گروه کنترل مد نظر قرار گرفتند.
آنها در مطالعاتشان در سال ۲۰۱۲ دریافتند که بیماران قلبی نیز بوی دهان منحصر به فردی دارند. روش‌های مورد استفاده آنان در صورتی که کمترین خطا را در تشخیص بیماری های قلبی داشته باشد، انقلابی در علم پزشکی محسوب می‌شود.
۳٫ چاقی
مطالعه دیگری در لس‌آنجلس نشان داد بوی دهان می تواند نشان‌دهنده استعداد چاقی باشد.
محققان از بوی دهان ۷۹۲ شرکت کننده در این آزمایش و تجزیه و تحلیل آن دریافتند کسانی که تنفسشان با غلظت بالایی از متان و هیدروژن و گازهای دیگر تشکیل شده توده و درصد چربی بدنشان در مقایسه با کسانی که تنفسشان طبیعی تر یا دارای غلظت کمتری از متان یا هیدروژن باشد، بیشتر است.
۳٫ دیابت
بوی دهان با طعم میوه می تواند نشانه‌ای از یک مشکل جدی در بیماران مبتلا به دیابت باشد. این بیماری هنگامی رخ می‌دهد که بدن نتواند قند را به عنوان منبع سوخت استفاده کند چرا که انسولین در بدن به اندازه کافی یا اصلا وجود ندارد و بدن برای سوخت و ساز از چربی به جای قند استفاده می‌کند.
هنگامی که بدن چربی را تجزیه می کند، مواد زائد به نام “کتون” در بدن تولید می‌شود که رایحه میوه‌ای به دهانتان می‌دهد.
۴ – نارسایی‌های کلیوی
بوی آمونیاک‌مانند دهان گاهی اوقات می تواند در افرادی که از نارسایی مزمن کلیه رنج می برند، بروز یابد. این بو شبیه بوی ماهی است.
می‌دانیم کلیه مواد زائد خون را از بین می‌برد. حال، نارسایی‌های کلیوی زمانی رخ می‌دهد که کلیه ها قادر به دفع مواد زاید و حذف مواد سمی از خون نباشند. تشخیص نارسایی‌های کلیوی با بوی دهان تنها یکی از راه‌های پی بردن به این امراض به شمار می‌رود.
منبع: Medicaldaily
انتهای پیام/

 

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=173814

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x