تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
0

وقتی اخلاق در فضای مجازی کشته می شود/ دام هنجارشکنی در کمین جوانان ایرانی

  • کد خبر : 173598
  • 02 دی 1395 - 11:30
وقتی اخلاق در فضای مجازی کشته می شود/ دام هنجارشکنی در کمین جوانان ایرانی

راه اندازی کانال های غیر اخلاقی،استفاده از واژگان نامتعارف و غیر اخلاقی، اخاذی، سودجویی و… تنها بخشی از آسیب های شبکه های مورد اشاره به شمار می رود.

گروه اجتماعی «کمال مهر»، بی اخلاقی و هنجار شکنی در شبکه های اجتماعی از معضلات و چالش های این عرصه است و همین نادیده گرفتن هنجارها باعث می شود تا حساسیت ها در خصوص فناوری های مورد اشاره،بیش از پیش بالا گیرد.

در ذیل این گزارش تلاش می شود،در گفت و گو با صاحب نظران عرصه جامعه شناسی و روانشناختی،زوایای پیدا و پنهان آلوده شدن شبکه های اجتماعی به برخی از چنین ناهنجاری هایی،مورد بحث و بررسی قرار  گیرد.
صدیقه نوبهار،روانشناس و کارشناس علوم رفتاری، در خصوص علت تمایل برخی نوجوانان و جوانان به برخی از رفتارهای هنجارشکنانه در فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی اظهار داشت:متاسفانه برخی خانواده ها،بر روی رفتارهای جوانان و نوجوانان که بعضا برخلاف ارزش ها و فرهنگ جامعه به نظر می رسد،نظارت کافی را لحاظ نمی کنند و همین موضوع باعث می شود تا بر عمق ناهنجاری ها و نارسایی های فرهنگی و اخلاقی در فضای موجود افزوده شود.
وی افزود:تردیدی وجود ندارد که بی اخلاقی و هنجارشکنی در فضای مجازی منحصر به جامعه ایران نمی شود و در تمامی دنیا با شدت و ضعف هایی شاهد بروز چنین نارسایی هایی هستیم و انتظار و رفع و مدیریت کامل و قطعی چنین عارضه ای نابجا و غیر ممکن است.
نوبهار گفت:اما می توان با تربیت اصولی و صحیح و از همه مهمتر،تولید محتوای جذاب، مطلوب، سازنده و اثرگذار بر چنین چالش هایی چیره شد.
روانشناس و کارشناس علوم رفتاری عنوان کرد:متاسفانه در تولید محتوا،بسیار ضعیف عمل کرده ایم و این ضعف یکی از دلایل اصلی گرایش جوانان و نوجوانان به موضوعات و مباحث نامتعارف محسوب می شود.
نوبهار عنوان کرد:آموزش استفاده صحیح از فضای مجازی و ارائه و عرضه مطالب جذاب و موثر،از ضروریاتی است که در فقدان آن نمی توان به توفیق چندانی در رفع نارسایی های مورد اشاره دست یافت.
وی افزود:یقینا فیلترینگ نیز به نوبه خود در رفع برخی از چالش های اینچنینی موثر است،اما به واقع این موضوع،تنها یک حلقه از زنجیره به هم پیوسته سالم سازی فضای مجازی و شبکه های اجتماعی محسوب می شود و با لحاظ کردن دیگر مولفه های ضروری در این حوزه،می توان به عنوان یک مکمل،از فیلترینگ نیز بهره برد.
*لزوم تشدید قوانین بازدارنده احساس می شود
کوروش فرهودی،جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی با اشاره به نقش بسیار تاثیرگذار پلیس فتا در مهار و کنترل بخش قابل توجهی از نارسایی های عرصه مذکور عنوان کرد:با تشکیل و راه اندازی ساز و کار مذکور(پلیس فتا) در سالیان گذشته،گام های بسیار ارزنده ای در برخورد با برخی از بی اخلاقی ها در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی برداشته شده،که قطعا در صورت تصویب و تعریف قوانین سخت گیرانه تر می توان بازدارندگی هر چه بیشتری را در برابر برخی از چنین معضلاتی ایجاد کرد که یقینا به موازات فرهنگ سازی و آموزش صحیح می توان به موفقیت های چشمگیرتری در سالم سازی چنین رفتارهایی از حیث اجتناب کاربران از ارتباط با محتواهای مساله دار دست یافت.

انتهای پیام/
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=173598

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x