به گزارش «
کمال مهر»؛، از ابتداى شنبه اول آبانماه، دهها تن از حامیان محمدعلى طاهرى، سرکرده فرقه ضاله «عرفان حلقه» در مقابل بیمارستان بقیه الله الاعظم در تهران تجمع کردند. این تجمع به مدت سه روز متوالى ادامه پیدا کرد.اگرچه این تجمع با دخالت پلیس به پایان رسید؛ ولى رسانههاى ضدانقلاب، فضاى مجازى و برخى جریانات معلوم الحال این خبر را پوشش زیادى دادند.
محمدعلى طاهرى کیست؟
محمدعلى طاهرى متولد ۱۳۳۵، در اواخر دهه چهل، پس از گذراندن دوره ابتدایى به همراه خانواده از کرمانشاه به تهران عزیمت کرد. او که در دوران تحصیل چندان موفق نبود؛ حتى دورهى متوسطه را هم نتوانست تکمیل کند و دیپلم بگیرد. طاهرى که به کارهاى فنى علاقمند بود، استعدادش را در درست کردن هواپیماهاى مدل که در آن روزگار باب بود، نشان داد و با شرکت در نمایشگاه ابداعات و اختراعات جوانان، از دست نخست وزیر وقت (هویدا) جایزه دریافت کرد؛ طاهرى با پیروزى انقلاب اسلامى گرایشهایى به ماتریالیسم و گروهکهاى چپگرا پیدا کرد.
در بازرسى کمیته انقلاب اسلامى از منزل وى تعدادى کتاب و اعلامیههاى این گروهکها کشف و براى مدت کوتاهى نیز بازداشت شد. طاهرى بعدها با سفر به کشورهاى خارجى سعى کرد ادامه تحصیل بدهد.
ابتدا به ژاپن عزیمت کرد؛ اما به گفته خودش، بهعلت مشکل بودن فراگیرى این زبان و بالابودن مخارج، پس از حدود یکسال مجدداً به کشور بازگشت. سپس به ترکیه رفت اما در این سفر او ابهاماتى وجود دارد! طاهرى ادعا مىکند در دانشگاه «ارتادو» تحصیل کرده؛ ولى دانشگاهى به این نام در ترکیه وجود ندارد. او (طبق گفته خودش)، پس از سه سال (قبل از پایان یک دوره کارشناسى) به کشور بازگشته است و در ایران خود را «مهندس مکانیک»، همان مهندسى فنى که خواستهى قلبیاش بوده است، معرفى مىکند؛ در حالى که حتى مدرک دیپلم هم ندارد و پس از مطرح شدن فریب دیگران با عناوین مهندس و دکتر، کسب دکتراى افتخارى را مطرح کرد.
افراد این فرقه بر این موضوع که طاهرى از کشورهاى مختلف مدارک و جوایزى را در جهت تأیید فرادرمانى و سایمنتولوژى ادعاى آموزش شناخت انسان، نرمافزارهاى وجودى او و همچنین تشخیص و درمان اختلالات ذهنى – روانى و مشکلات ناشناخته در حلقه گرفته است، تأکید و به آن فخر و مباهات مىورزند؛ هرچند این مدارک صرفاً افتخارى یا با پرداخت مبالغ هنگفت بوده و دالّ بر تأیید علمى بودن فرادرمانى و سایمنتولوژى نیست. بهخاطر ادعاهایى که مبنى بر درمان بیماران داشت، افراد بسیارى جذب این فرقه انحرافى شدند.
انحرافات عرفان حلقه
انحرافات افکارى عرفان حلقه به دو بخش تقسیم مىشود؛ انحرافات در اصول و انحرافات در فروع دین.
در ارتباط با انحراف در اصول دین، در بحث توحید و وحدانیت، مباحثى را مطرح مىکند مبنى بر اینکه ما پسر خدا هستیم؛ همان مباحثى که در تثلیث مسیحیت نیز مطرح مىشود و انسان خدایى و مقام رب را براى انسان مطرح مىکند. طاهرى بحث آزمایش آخر را در کتاب چند مقاله و انسان و معرفت خود بیان مىکند که این بحث در فایلهاى صوتى و تصویرى مربوط به کلاسهاى درس وى نیز وجود دارد که انسان پس از آزمون آخر به مقام خدایى مىرسد و براى خود جهانى n قطبى را خلق مىکند. جالب است بدانید که این فرد معتقد است حتى کثیفترین انسانها که ما آنها را انسانهاى خبیث مىشناسیم و زندگىشان تماماً منشاء فساد و افساد بوده، از جهنم خارج میشوند که این مسأله نقض صریح آیات الهى است.
طاهرى بحث نبوت را هم بهنوعى زیر سؤال مىبرد و مىگوید پیامبران و امامان معصوم نیستند که فایل آن موجود است. حتى نعوذ بالله حضرت سلیمان را با عنوان بىشعور بیان مىکند که شعور الهى نداشت و بهجاى اینکه از خدا آگاهى بخواهد از خدا مُلک خواست لذا نفهمیده از خدا چه بخواهد.
از طرف دیگر در بحث امامت نیز مطرح مىکند که امامان معصوم نیستند. بحث مهدویت و رجعت را کاملاً به تمسخر میکشد و مطرح مىکند که امامان مىخواهند دوباره برگردند حکومت کنند و آن زمان اسب بوده و الآن باید بروند گواهینامه بگیرند و ماشین و موتور سوار شوند و اینگونه به مقام امامت توهین مىکند.
مسأله بعدى بحث عدالت خداست که زیر سؤال مىبرد. ایشان در کتاب انسان و معرفت و در ترمهاى عرفان حلقه مطرح مىکند که انسان در یکجایى با خدا به مجادله مىپردازد و از آن بهعنوان «یومالمجادله» یاد مىکند. در یومالمجادله بیان مىکند که انسانها از خدا شکایت مىکنند یعنى جالب است که عرصه قیامت عرصه پاسخگویى انسان به کردههایش نیست.
براى معاد تعریفهاى جدید مطرح مىکند. بهعنوان مثال، بحث برزخ را مطرح مىکند اما مىگوید ما در برزخ فرصت توبه و جبران داریم. یعنى شما یک فردى را به قتل برسان و بعداً در آن دنیا توبه و جبران مىکنى.
طاهرى با آموزههاى خود نماز را زیر سؤال مىبرد. مثلاً مىگوید تو که عاشق خدا نیستى، نمازت کیفیت ندارد و به درد نمى خورد. از طرف دیگر در کتاب عرفان کیهانى و در ترم هشت مىگوید انسان نمىتواند عاشق خدا شود. وقتى فرد اینها را کنار هم جمع مىکند، مىگوید وقتى من نمىتوانم عاشق خدا شوم، نمىتوانم نماز درستى بخوانم. بر این اساس، خیلى زیرکانه، طاهرى نماز را از دست مردم مىگیرد. همانطور که بسمالله الرحمن الرحیم را گرفت و «به نام بىنام او» را جایگزین کرد.
از دیگر انحرافات افکار طاهری و عرفان حلقه در فروعات دین این است که وى، حجاب را زیر سؤال مىبرد. یک تعریف جدیدى براى حجاب مطرح مىکند و مىگوید حجاب پرهیز از خودنمایى است، نه بدننمایى و این بحث را در کتاب چند مقاله نیز مطرح مىکند.
مسأله دیگر، بحث ارواح سرگردان است. طاهرى مىگوید یکى از دلایل بیمارى انسانها، رسوخ ارواح سرگردان است. طاهرى به زیرکى در یک مقاله تناسخ را رد مىکند ولى جالب است که از طرف دیگر تناسخ را وارد مىداند. او معتقد است بیمارى انسانها بهخاطر رسوخ جنیان و ارواح سرگردان است.
وضعیت طاهرى سرکرده فرقه انحرافى
سرکرده فرقه انحرافى عرفان حلقه ۱۴ اردیبهشت سال ۹۰ بازداشت و از سوى دادگاه انقلاب به اتهام توهین به مقدسات، مداخله غیرقانونى در امور پزشکى و درمان بیماران، ارتکاب فعل حرام و رابطه نامشروع، استفاده غیرمجاز از عناوین علمى (دکترى، مهندس) ضالّه بودن کتب و آثار به حبس،۹۰۰میلیون تومان جزاى نقدى و… محکوم شد.
این اتهامات باعث شد تا شبکههاى خبرى فارسىزبان معاند، خبرهاى مربوط به او را پوشش دهند. اگرچه وى در زندان بهسر میبرد، ولى به لحاظ جسمى در وضعیت بسیارخوب و مناسبى قرار دارد، جریانات ضدانقلاب، معاند و معلومالحال با پخش شایعهاى مبنى بر اعتصاب غذاى طاهرى طى چندروزگذشته به دروغ مطالبى را مطرح کردند که وى دچار مشکل جسمى شده و در بیمارستان بقیه الله الاعظم تهران بسترى شده است و از بهاصطلاح هواداران وى خواستند با تجمع و ایجاد فشار بر دستگاه قضائى، مقدمات آزادى او را از زندان فراهم کنند.
این در حالى است که براساس گفته افراد مطلع وى در زندان مقادیر زیادى مغزىجات چهارگانه لوکس خارجى را جاسازى کرده و در اوقات مقتضى با شیر اقدام به خوردن مىکند، همچنین در تماس با خانواده خود اظهار داشته است که وضعیت جسمىاش بسیار مناسب مىباشد.