تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024
1

نشانه های سرطان خون در کودکان

  • کد خبر : 164030
  • 14 مهر 1395 - 0:06
نشانه های سرطان خون در کودکان

رئیس انجمن کلینیکال آنکولوژی ایران تاکید کرد: با وجود بسیاری از درمان های موثر که برای سرطان مزمن خون وجود دارد، اما اگر شخصی در کودکی دچار سرطان خون شود این احتمال وجود دارد که مجددا بیماری وی عود کند.

  به گزارش گروه وبگردی«کمال مهر»؛، دکتر محمد رضا قوام نصیری افزود: ممکن است برخی از سرطان های خون تغییر شکل بدهند و این به آن معناست که یک نوع سرطان خونی که در ابتدا ایجاد شده بوده، تبدیل به نوع دیگر شود که این امکان با گذشت زمان وجود دارد.

وی تصریح کرد: قانونی وجود دارد که در سرطان ها  بخصوص سرطان های اطفال وقتی که از درمان تومورهای بدخیم، دو تا سه سال بگذرد و بیمار علایمی نداشته باشد، بیش از ۵۰ درصد احتمال درمان و امکان بقا وجود دارد که سرطان های خون هم می توانند در این زمره قرار داشته باشند.

این آنکولوژیست در مورد علایم سرطان خون گفت: سرطان خون چون در دو سن دیده می شود گاهی اوقات ممکن است که علایم  متفاوتی داشته باشد. سرطان خون هم در کودکان و هم در بزرگسالان دیده می شود .

وی در مورد علایم سرطان خون در کودکان افزود: در کودکان ممکن است در مراحل ابتدایی به صورت درد مفاصل در مفاصل زانو و مچ دست بروز کند . همچنین ممکن است که مفاصل بزرگ و گاهی اوقات مفاصل کوچک درگیر باشند و در بیشتر اوقات، مفاصل بزرگ را درگیر می کند. درصد چشمگیری از بیماران، این دردها را با درد روماتیسم حاد مفصلی که گاه در کودکان دیده می شود اشتباه می گیرند .

قوام نصیری تصریح کرد: علامت یاد شده علامتی جدی است که باید همیشه مد نظر باشد، اما این امر نیز دلیل نمی شود که هر درد مفصلی سرطان خون باشد.

وی درباره دیگر علامت سرطان خون در کودکان گفت: علامت دیگر علایمی شبیه به سرماخوردگی است که ممکن است که با آبریزش از بینی و درد ناحیه گلو و تب و لرز همراه باشد که ممکن است افراد در فصول سرما، آن را با سرماخوردگی اشتباه بگیرند.

رئیس انجمن کلینیکال آنکولوژی ایران با بیان اینکه این علایم ، علایم گویا و صددرصد برای ابتلا به سرطان خون نیست، افزود: علایم اختصاصی تر، کم خونی است که به علت خونریزی های مختلفی که ایجاد می شود یا اشکال در ساخت سیستم خون ساز بدن در مغز استخوان روی می دهد. همچنین کم رنگی پوست صورت نیز از جمله دیگر این علایم است که پوست  از حالت شادابی خارج می شود که در اصطلاح می گویند رنگ پوست صورت شبیه به رنگ کاهی شده است و صورت در ناحیه پلک ها پف آلود می شود .

وی در ادامه اظهار داشت: این علایم همراه می شود با خونریزی از ناحیه مخاط دهان که بیشتر در لثه ها دیده می شود که با کوچکترین تحریک فیزیکی بخصوص مسواک زدن لثه خونریزی می کند که ممکن است این خونریزی مداوم باشد که این یکی از علائم شایع سرطان خون در اطفال است .

قوام نصیری با بیان اینکه در زمان پیشرفت بیماری علایم دیگری نیز مشاهده می شود در باره آن تصریح کرد:  در این زمان مغز استخوان خوب فعال نیست و تعداد پلاکت ها کم می شود و تعداد آنها طبیعی نیست، در نتیجه شاهد خونریزی های زیر جلدی و خونمردگی هستیم .

این آنکولوژیست در بخش دیگر صحبت های خود در مورد علایم سرطان خون در بزرگسالان گفت: حالتهای که در کودکان دیده می شود در بزرگسالان دیده نمی شود و تنها ممکن است که حالت شبه سرماخوردگی یا درد مفاصل در آنها باشد، اما شایع نیست. بیشترین علامتی که در بزرگسالان دیده می شود به شکل خونریزی است.

وی با بیان اینکه فرد بالغ نسبت به بیماری مقاوم تر از کودکان است افزود: در بزرگسالان دردهای استخوانی بیشتر در استخوان های طویل مثل استخوان ساق پا، ساعد و زانو دیده می شود که به صورت دردهای متوالی دیده می شود و این درد های استخوانی در سرطان خون بالغین شایع است .

رئیس انجمن کلینیکال آنکولوژی ایران با اشاره به اینکه خونزیزی مخاط و لثه در بزرگسالان مبتلا هم دیده می شود، تصریح کرد: ابتلا به عفونت نیز یکی از دلایل سرطان سینه است که به علت ضعف سیستم ایمنی بدن بعد از مدتی که سرطان خون فعال باشد مسلما این حالت تشدید می شود. همچنین این حالت خود را به صورت بزرگ شدن غدد لنفاوی نشان می دهد که به صورت تورم های سفتی در ناحیه گردن، کشاله ران  و یا در داخل حفره شکمی تظاهر می کنند .

وی با تاکید بر اینکه برای سرطان خون درمان وجود دارد گفت: خوشبختانه داروهایی وجود دارد که بر سرطان های خون بالغین و اطفال موثر است. البته در نوعی از سرطان خون اطفال مثل سرطان خون سیستم لنفوئید حتی از رادیوتراپی جمجمه نیز استفاده می کردند، اما درحال حاضر به دلیل عوارضی که رادیو تراپی بر روی مغز داشت از دارو درمانی استفاده می کنند.

قوام نصیری افزود: انواع سرطان خون درمان پذیر است، اما درمان انواع حاد سرطان های خون درمان خیلی مشکل است .

وی با اشاره به اینکه در نوع سرطان های مزمن نیز درمان ساده تر از نوع حاد است، تصریح کرد: در این نوع سرطان ها درمان های خیلی راحت تر است ، داروهای پر ضرر کمتر دیده می شود و بهتر می توان این نوع سرطان ها را مدیریت کرد و نتایج درمان بهتر از سرطان های حاد است . متاسفانه سرطان های حاد خون به درمان ها به خوبی جواب نمی دهد و در اکثر مواقع منجر به پیوند  مغز استخوان می شود .

منبع:سلامت انلاین
انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=164030

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x