به گزارش «کمال مهر»؛؛اعتقاد به شفا دادن و خواص درمانگر برخی سنگها از دیرباز تاکنون محور توجه اغلب افراد در جهان بوده ولی این روزها استقبال و اعتقاد های افراطی علی الخصوص در کشورمان این به اصطلاح طب باستانی را دستخوش باورهای واقعا نامتعارف و خرافات کرده به گونه ای که حتی بیشتر مردم برای درمان بیماریهایشان به جای مراجعه به پزشکان و متخصصان به سنگ درمانی روی آورده اند اما آیا یک سنگ واقعا می تواند شفا دهد؟
شفایی که دستاورد تلقین است نه سنگ
علی مهدی دکتری روانشناسی و استاد مدعو دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر قدرت فوق العاده تلقین و تاثیرات قابل توجه آن در بهبود انواع بیماریها گفت: در هیچ یک از منابع علمی معتبر به خواص شفا بخش بودن سنگ ها اشاره ای نشده اما وجود مبحثی به نام تلقین در روانشناسی و قدرت فوق العاده آن در سرانجام هر اقدام و تصمیمی حتی شفا دادن، غیر قابل انکار است، موضوعی که پرده از راز سنگهای درمانی بر می دارد.
وی با اشاره به اعتقاد رایج عموم افراد نسبت به خواص درمانی موجود در سنگها و تاثیر و عملکرد مثبت برخی از آنها در درمان بیماریها تاکید کرد: در حقیقت هیچ یک از اختلالهای نامتعارفی که بواسطه آن فرد دچار بیماری های جسمی و عصبی می شود منشاء زیستی ندارند بلکه ناشی از استرس و اضطراب های شدید عصبی حتی مشکلات روحی درونی هستند که منجر به بروز علایم و عوارض جسمی قابل توجهی همچون پیر پوستی، دردهای عضلانی، خطرابتلا به سکته های مغزی و قلبی و حتی گسترش سرطان و عدم بهبودی آن در بدن می شود.
به گفته این استاد روانشناسی قدرت روانشناسی و تمرکز هواس بواسطه برخی باورهای عمیق و متاسفانه اغلب خرافه که قدمتشان حتی به دوران باستان نیز می رسد، به کمک تلقین تصویر ذهنی اسکن شده ای در فرد ایجاد می شود که تجسم آن به امید شفای بیماری ها و رفع مسائل روحی در انواع واسطه های جسمی علی الخصوص سنگها محقق می شود.
علی مهدی اظهار داشت : هیچ دارویی به خودی خود اثر نمی کند مگر اینکه آن را درست مصرف کنند، و هیچ سنگی به خودی خود شفا نمی دهد مگر آنکه قدرت عظیمی به نام تلقین آن را تبدیل به یک سنبل درمانی کند و دقیقا به همین علت امروزه بسیاری از افراد به آثار درمانی و یا حتی عدم تاثیر سنگها معتقد اند .
خواستگاه سنگ درمانی کجاست؟
در حقیقت منشاء اصلی سنگ درمانی مربوط به کشور چین است که در بازنگری کتب تاریخی جهان پس از اسلام ، کتابی تحت عنوان امپراطوری زرد به نوشته یواخیم بارکها وزن پاسخ معمای پیدایش سنگ درمانی به خوبی روشن می شود، کتابی که ویژه احوالات چنگیز مغول و فرزندانش و استفاده از انواع درمانهای طبیعی و حتی اتفاقی همچون خواص و روشهای استفاده از سنگها پرداخت شده است .
سنگهایی که حرارت دادن آنها ، گذاشتنشان رو سر و خواندن انواع ذکر های خاص و یا قراردانشان روی موضع درد و حتی انجام ماساژ با آنها، وجه اشتراک اغلبشان به شمار می رود.
کتاب قانون سنگ درمانی ندارد
روشنک قدس، رییس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به عدم جایگاه سنگ درمانی درطب سنتی تاکید کرد: علی رغم تصور اغلب افراد ، این روش نه در کتاب قانون که مهمترین مرجع و منبع آموزه های طب سنتی ایران و جهان است ونه حتی به عنوان طب مکمل آن مطرح نشده است .
وی گفت : سنگ درمانی به علت بی ارطباتی کامل آن با طب سنتی در هیچ یک از کلینیک های ویژه این طبابت وجود ندارد بلکه خواستگاه اصلی آن کشور چین است که در برخی از متون مرجع چینی اشاره هایی به آن شده ، اما علی رغم وجود مباحثی مرتبط با آن در کتبی خاصی فقط می توان گفت که از نظر علمی و طب سنتی این درمان هیچ تعرف و جایگاهی ندارد .
گرچه از نظر علم پزشکی و حتی طب سنتی ، جایگتهی برای خوتص درمانی سنگها تعریف نشده ولی این موضوع از نظر طب اسلامی که احادیث معصومین (ص) ، مهمترین شالوده این طب هستند، چگونه است؟ سوالی که برخی از محققان دینی پاسخ قابل توجهی برای آن دارند .
سنگها واقعا شفا می دهند؟
حامد مدرس غروی ، محقق حوزه علمیه مشهد و کارشناس مذهبی با تاکید بر اینکه روایت یا حدیثی از معصومین (ص) مبنی بر ارتباط مستقیم و تا ثیر سنگها در شفا برای شفای بیماریها در کتب و منابع اسلامی نیست، گفت : البته مباحثی در خصوص خواص متافیزیک سنگها که در احادیث و منابع موثقی به آنها اشاره شده در دست است ، خواصی که بیشتر به نوعی دفع بلا و جلوگیری از بروز بیماریها ارتباط و اشاره دارد که برخی از نمونه های بارز آن به این شرح است:
اصول کافی، جلد ۶ حدیث ۴۷۱ : به خواص زمرد و یاقوت و استفاده از انگشتر این سنگ به منظور گره گشایی در کارها اشاره می کند .
وسائل الشیعه جلد ۵ صفحه ۹۳ و ۹۲ ، درخصوص خواص برخی سنگها نقل قول های قابل تاملی دارد.
وی در ادامه تصریح کرد: همچنین در کتاب بهار الانوار جلد ۲۷ حدیث ۲۶۲ ، کتاب اصول کافی جلد ۶ حدیث ۴۷۲ و جامع الاخبار صفحه ۱۳۵ ، کتاب حلیه المتقین علامه مجاسی صفحه ۱۱۶و صفحه ۱۸ ،همگی در بر دارنده احادیثی هستند که به طور کلی به خواص و تاثیرات غیر مستقیم سنگها از جمله فیروزه ، زمرد ، یاقوت و عقیق مکررا اشاره دارند ولی در هیچ یک از این منابع به هیچ عنوان ذکر نشده که اگر به فرض مثال فردی بیمار سنگ خاصی را در محل بیماری اش قرار دهد شفا می گیرد و این گونه برداشت ها از چنینم احادیثی صحیح نیست و می تواند باورها و حتی برخی خرافات افراطی را نیز با خود به همراه آورد.
صرف نظر از خواص متافیزیکی یا حتی وجود روح یا قدرت کهکشان و کیهان درسنگها ، با یک نگاهی کلی میتوان فهمید که وجه اشتراک عموم این سنگها در ایجاد حس ارامش، افزایش اعتماد به نفس، درمان دردهای عصبی و از این مسایل ، تقریبا یکسان است، موضوع مهمی که علت تاثیر آنها را در علمی به نام تلقین پررنگتر می کند، بنابراین با تحلیل درست احادیث معصومین (ص) نیز باید به توصیه های این بزرگواران در خصوص علت و نحوه تاثیر سنگها نیز بیشتر توجه شود زیرا در غیر این صورت باور های اشتباهی که این روز ها تبدیل به بازار داغی برای سودجویان و فرصت طلبان شده بیشتر می شود.
گزارش از فرشته برزگری
انتهای پیام/