رهبر معظم انقلاب، آذر سال گذشته در دیدار فرماندهان گردانهای بسیج فرمودند: «نفوذ جریانی، یعنی شبکهسازی در داخل ملّت؛ بهوسیلهی پول که نقش پول و نقش امور اقتصادی اینجا روشن میشود. عمدهترین وسیله دو چیز [است]؛ یکی پول، یکی هم جاذبههای جنسی. افراد را جذب کنند، دور هم جمع کنند. یک هدف جعلی و دروغین مطرح کنند و افراد مؤثّر را، افرادی که میتوانند در جامعه اثرگذار باشند، بکشانند به آن سمت مورد نظر خودشان.
آن سمت مورد نظر چیست؟ آن عبارت است از تغییر باورها، تغییر آرمانها، تغییر نگاهها، تغییر سبک زندگی؛ کاری کنند که این شخصی که مورد نفوذ قرار گرفته است، تحت تأثیر نفوذ قرار گرفته، همان چیزی را فکر کند که آن آمریکایی فکر میکند؛ یعنی کاری کنند که شما همانجوری نگاه کنی به مسئله که یک آمریکایی نگاه میکند -البتّه یک سیاستمدار آمریکایی، به مردم آمریکا کاری ندارد- همانجوری تشخیص بدهی که آن مأمور عالیرتبهی سیا تشخیص میدهد؛ در نتیجه همان چیزی را بخواهی که او میخواهد.
بنابراین خیال او آسوده است؛ بدون اینکه لازم باشد خودش را به خطر بیندازد و وارد عرصه بشود، شما برای او داری کار میکنی؛هدف نفوذ این است.»
یکی از تهدیدات اصلی در پروژه نفوذ، نفوذ فرهنگی است به گونهای که دشمن با سیاستگذاریهای متعدد، نرم نرم و در طول سالیان متمادی، نسل جدید ایرانیان را مطابق با فرهنگ و خواسته خود تربیت میکند و اینگونه میشود که نوجوان و جوان ایرانی دیگر به فرهنگ و ارزشهای ملی خود افتخار نمیکند و تمام آمال و آرزوهایش در غرب خلاصه میشود؛ تحصیل در غرب و سکونت در کشورهای غربی منتهای آرزوهایش است.
نفوذ فرهنگی آنگاه معنا مییابد که پدر و مادر از همان سنین پایین حتی قبل از دبستان، فرزند خردسال خود را برای فراگیری زبان به مؤسسات مختلف میفرستند و گاه با صرف هزینههای کلان، فرزندشان را در دورههای آموزشی سفارتخانه یکی از کشورهای غربی ثبتنام میکنند و از اینکه او هر روز بهتر از قبل زبان انگلیسی، آلمانی یا فرانسه را حتی بهتر از زبان فارسی صحبت میکند به خود میبالند و از همین سنین کودکی در این اندیشه هستند تا فرزندشان را برای ادامه تحصیل به یکی از کشورهای غربی بفرستند.
پروژه نفوذ فرهنگی اینبار کودکان و نوجوانان ایرانی را هدف قرار داده است به گونهای که سفارتخانههای برخی کشورهای خارجی در ایران برای کودکان کشور از سن ۴ سالگی ویژه برنامههای آموزشی مختلفی دارند که در صدر آنها آموزش زبان است البته میتوان به آموزشهای دیگری همچون آموزش موسیقی و آموزشهای هنری دیگر اشاره کرد.
با مراجعه به سایت یکی از مؤسسات آموزش زبان مشاهده میکنیم که این مؤسسه آموزش زبان انگلیسی به سبک سیستم آموزشی کانادا را ویژه کودکان ۴ سال به بالای ایرانی ارائه میدهد.
این مؤسسه برای این گروه سنی کتابهایی را در نظر گرفته که مطابق با سیستم بریتانیایی British Accent است؛ در حقیقت از همان سنین پایین به جای اینکه کودک با فرهنگ و ادبیات خود آشنا شود با مفاهیم و متون انگلیسی آن هم به روش سیستم بریتانیایی آشنا میشود.
در ذیل مستنداتی را از برنامههای آموزشی سفارتخانه کشورهای مختلف برای کودکان و نوجوانان ایرانی ارائه کردهایم و نکته عجیب هدف گذاری این سفارتخانهها برای دانشآموزان ایرانی است.
موضوعی که در تصاویر فوق عجیب است، ارتباط گیری نماینده سازمان ملل با مدارس و دانشآموزان کشور است که به نظر میرسد این موضوع خارج از عرف دیپلماتیک باشد.
سفارت ساحل عاج در تهران بخش فرهنگی دارد و فعالیت متعددی در آموزش زبان و موسیقی برای کودکان و نوجوانان ایرانی دارد.
اغلب سفارتخانههای کشورهای خارجی با هدف آشنایی کودکان، نوجوانان و جوانان ایرانی با فرهنگ و زبان این کشور برنامههای آموزشی خود را اجرا میکنند و نکته جالب این است که نماینده سازمان ملل نیز با دانشآموزان ایرانی دیدار میکند.
اگر چه ایران نیز در سایر کشورها خانههای فرهنگ به منظور ترویج زبان فارسی دارد اما فعالیت کشورهای خارجی برای دانشآموزان ایرانی عجیب است و نهادهای مسئول باید در این رابطه حساسیت لازم را به خرج دهند اما متأسفانه توجه چندانی به این موضوع نمیشود.