تارخ انتشار: چهارشنبه 25 دی 1392 - 10:31
کد خبر : 14175
بازدیدها: 159

مراقب باشید استخوان هایتان خالی نشوند

اسکلت بدن بر روی استخوان ها بنا شده است و در حقیقت کسی دوست ندارد که استخوان هایش دانه دانه خرد شده و از بین بروند به همین علت باید توجه بسیار زیادی به آن ها داشته باشیم

برای آگاهی دیگران به اشتراک بزارید
به گزارش گروه خواندنی های کمال مهر، پوکی استخوان یکی از مشکلاتی است که 8 میلیون نفر را در دنیا به آن دچار هستند و هر روز را با سختی به شب می رسانند. این بیماری آنقدر سخت است که برخی حتی توانایی تکان خوردن هم ندارند. به مانند هر بیماری و مشکل دیگری برای آنکه از دست این مشکل نیز به دور باشید بهتر است از همین حالا پیشگیری را آغاز کنید.

**افسردگی را دریابید: محققان به ارتباطی بین افسردگی و کاهش تراكم استخوان دست یافتند. به عنوان نمونه تراکم توده استخوانی در خانم‌هایی با تاریخچه افسردگی ماژور کمتر و سطوح هورمون کورتیزول که با از دست دادن استخوان مرتبط است در آن‌ها بیشتر است. اگر شما در حال حاضر از نظر افسردگی تحت معالجه هستید از پزشک خود در خصوص نیاز به انجام تست BMD سئوال کنید.

**وزن سالم داشته باشید: وزن پایین تر از 5/57 کیلوگرم یا داشتن توده بدنی زیر 21 عامل خطر ساز برای پوكی استخوان محسوب می‌شود. از دست دادن وزن در دوران یائسگی احتمال کاهش توده استخوان را افزایش می‌دهد. از مصرف غذاهایی که از نظر کالری در حد بسیار پایینی هستند یا از غذاهایی که فاقد همه گروه‌های غذایی است، اجتناب کنید.

**ورزش کنید: دست كم به مدت 30 دقیقه از فعالیت‌های ورزشی قوی کننده استخوان در اکثر روزها بهره مند شوید. این فعالیت‌ها شامل ورزش‌های تحمل وزن همانند دویدن یا پیاده روی سریع و ورزش‌های استقامتی هستند.

**ویتامین D: خورشید، منبعی که همیشه صبح ها برای سلامت بخشیدن به جان ما از پشت کوه ها سر بلند می کند را هیچوقت دست کم نگیرید چرا که می تواند اولین راه داروی پوکی استخوان باشد. پزشکان به این نتیجه رسیده اند که افراد بین 1 تا 100 سال نیاز دارند تا روزانه حداقل 20 دقیقه در معرض خورشید باشند. ویتامین D که ازاین چشمه نور ساطع می شود برای استخوان ها حکم دارو را دارد.

** پروتئین: گوشت قرمز و ماهی ولوبیا را هیچوقت فراموش نکنید چرا که بخش اعظم قوای بدن از همین چند خوراکی ساده گرفته می شود و باید همیشه آن را در سبد خوراکی خود قرار دهید. این خوراکی های خوشمزه حاوی میزان زیادی پروئین هستند که از جمله مهمترین عناصر ساخت استخوان های فولادی اند. 77 گرم پروتئین به صورت روزانه همیشه توسط پزشکان توصیه شده است.

** کلسیم: مهمترین عنصری که برای یک استخوان فولادی باید در نظر داشته باشید کلسیم است که می تواند یک استخوان تو خالی را به محکمی آهن کند. کلسیم را از لبنیات و از طریق شیر و ماست وارد بدنتان کنید تا دیگر هیچگاه دچار پوکی استخوان نشوید. روزانه حداقل هزار میلی گرم کلسیم برای بدن نیاز است.

** چگالی : در صورتی که استخوان دردهای زیادی می گیرد و احتمال آن را می دهید که بلایی سر خودتان آورده اید حتما به پزشک مراجعه کنید. گرفتن آزمایش DXA برای بدست آوردن میزان چگالی استخوان ها برای افرادی که استخوان درد دارند لازم است. پزشکان از روی این ازمایش می توانند میزان سلامت استخوان ها را تشخیص دهند.

** پیشینه: برخی مواقع مشکلاتی که برای استخوان ها به وجود می آید ریشه در پیشینه افراد دارد. برای مثال اولین نکته ای که ممکن است هر فردی را به خود دچار کند سابقه پوکی استخوان در فامیل است. در صورتی که در خانواده شما این مشکل دیده شده است بهتر از یک آزمایش نزد پزشک بدهید.

0
0
رای ها
رأی دهی به مقاله
برای آگاهی دیگران به اشتراک بزارید
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
”QR:
  • آخرین اخبار
  • البرز رتبه چهارم طلاق در کشور است
    مشکلات البرز با پیشگامی حل می‌شود؟/ استاندار البرز؛ گروه‌های پیشگام طرح و برنامه بدهند
    هفتمین سالگرد شهید محمد اینانلو
    ۱۱۷ بیمار با علائم کرونا تحت مراقبت درمانی قرار دارند
    خطیب‌زاده
    به دنبال یک توافق پایدار و قابل اتکا در وین هستیم/ از سرعت پیشرفت مذاکرات راضی نیستیم
    فرمانده کل سپاه: بخشی از انتقام سخت هنوز باقی مانده است
    فیلم/ تحریم های ظالمانه 70 ساله مستکبران بر ملت ایران
    غیرت دینی عامل نجات کشور در بزنگاه‌های مختلف است
    دستگیری فروشنده مواد مخدر در فردیس
    فعال شدن کارگاه صنایع دستی رایگان در فردیس
    آتش سوزی در یک کارخانه کارتن‌سازی ۱۲ مصدوم به جای گذاشت
    کالاهای اساسی مردم در بازار به میزان کافی وجود دارد
    سرپرست فرمانداری اشتهارد منصوب شد
    مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی برمبنای بصیرت، ولایتمداری و دینداری است
    شهید حاج قاسم سلیمانی مجاهد در راه خدا و درس آموخته مکتب اهل بیت(ع) است
    علامه مصباح یزدی مظهر قدرت نرم انقلاب بود
    حاج قاسم الگوی استقامت و میهن پرستی / مراسم بزرگداشت مردمی سردار سلیمانی در البرز برگزار شد
    انشعاب های غیرمجاز برق در البرز جمع آوری شدند
    بازیکنان تیم نصر فوتسال فردیس به تیم ملی دعوت شدند
    دستفروشان فردیس ساماندهی شدند/بساط مغازه داران جمع نمی‌شود!
    تمامی حقوق متعلق به وبسایت خبری تحلیلی کمال مهر بوده و هرگونه کپی برداری تنها با ذکر منبع مجاز خواهد بود.
    Powerd By: K...
    0
    افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
    ()
    x