تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
1

نشانی از احتمال رای‌گیری درباره طرح تحریم جدید ایران در کنگره وجود ندارد

  • کد خبر : 14102
  • 25 دی 1392 - 8:59
نشانی از احتمال رای‌گیری درباره طرح تحریم جدید ایران در کنگره وجود ندارد

خبرگزاری رویترز گزارش داد از آنجائیکه رییس اکثریت سنای آمریکا روز سه‌شنبه گفت فعلا هیچ برنامه‌ای برای انجام رای‌گیری درباره لایحه‌ای که تحریم‌های ایران را تشدید می‌کند ندارد، به نظر می‌رسد نشانی از احتمال رای‌گیری درباره طرح تحریم جدید ایران در کنگره وجود ندارد.

به گزارش کمال مهر، خبرگزاری رویترز در گزارشی به قلم پاتریشیا زنگرل و تیموتی گاردنر نوشت: ۵۹ نماینده از ۱۰۰ نماینده سنا شامل ۱۶ نفر از نمایندگان دموکرات هم‌حزب باراک اوباما حامی این طرح هستند، هرچند اوباما هشدار داده است تصویب این طرح مذاکرات حساس بین‌المللی را برای کنترل برنامه هسته‌ای ایران به خطر می‌اندازد.
“باب منندز”، رییس کمیته سیاست خارجی سنا که از حزب دمکرات است یکی از حامیان اصلی این طرح است که موجب اصطکاک میان کاخ سفید و برخی نمایندگان دمکرات در کنگره شده است.
ایران هشدار داده است در صورت تصویب تحریم‌های جدید از مذاکرات کنار خواهد کشید.
اوباما وعده داده است حتی اگر این طرح هم در سنا و هم مجلس نمایندگان تصویب شود آن را وتو کند.
“هری رید” در پاسخ به این سوال که چه زمانی اجازه رای‌گیری درباره این طرح را می‌دهد گفت رییسان ۱۰ کمیته اصلی سنا که از حزب دمکرات هستند در مخالفت با این رای‌گیری به وی نامه نوشته‌اند.
وی در گفتگو با خبرنگاران گفت: “بگذارید ببینیم این مساله به چه شکلی پیش می‌رود. فرایند قانونی دارد پیش می‌رود. قصد دارم کاملا در این مساله داوری بی‌طرف باشم.”
“میچ مک‌کانل”، مهم‌ترین نماینده حزب جمهوری‌خواه در سنا در گفتگو با خبرنگاران گفت به نظر وی این رای‌گیری انجام خواهد شد. وی گفت حامیان این طرح ممکن است بتوانند ۶۷ رای لازم برای لغو وتوی رییس‌جمهور را فراهم کنند.
وی گفت: “قصد داریم به فشار برای صدور مجوز این رای‌گیری ادامه دهیم. این مساله قطعا از حمایت اکثریت دو حزب برخوردار است.”
توافق حاصله برای اجرای موافقت‌نامه موقت ژنو در ۲۰ ژانویه موجب تقویت این دیدگاه شد که هنگام مذاکرات، طرح تحریم‌های جدید را نباید پیش برد، حتی با این‌که این طرح اعمال تحریم‌های جدید را به تخلف ایران از این توافق موقت مشروط می‌کند.
اما حامیان این طرح روز سه‌شنبه گفتند گزارش‌های مبنی بر این‌که دولت اوباما یک توافق حاشیه‌ای مخفیانه با ایران درباره آینده برنامه هسته‌ای خود داشته است موجب تاکید بر اهمیت انجام هر کار ممکن می‌شود.
جان مک‌کین و لیندزی گراهام که طرح تحریم‌های جدید را تدوین کرده‌اند در بیانیه‌ای گفتند: “از دولت اوباما می‌خواهیم به صراحت و فورا موضوع را روشن کند و به اعضای کنگره اطمینان و درباره دیپلماسی هسته‌ای با ایران اطلاع بدهد.”
کاخ سفید گفت هیچ توافق مخفی صورت نگرفته است بلکه صرفا اسناد مربوط به توافق موقت هنوز منتشر نشده است.
جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید در گفتگو با خبرنگاران گفت: “متن این مذاکرات را برای کنگره و عموم منتشر خواهیم کرد اما باید با شریکانمان درباره زمان و فرمت انتشار این اطلاعات کار کنیم. امیدواریم این کار به‌زودی صورت بگیرد.”
اولی هاینونن، معاون سابق مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت از این‌که سند این توافق فورا علنی نشده است تعجبی نمی‌کند. وی در گفتگو با خبرنگاران در کنفرانسی ویدیویی در مرکز حامی اسراییل موسوم به پروژه اسراییل گفت این سند احتمالا دو بخش دارد، نیمی درباره وظایف ایران در تاسیسات هسته‌ای و سانتریفوژها و نیم دیگر درباره زمان خلاصی از تحریم‌ها.
باشگاه خبرنگاران
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=14102

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x