تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
1

عجیب ترین و جالب ترین وقف‌های سال

  • کد خبر : 14084
  • 25 دی 1392 - 8:46
عجیب ترین و جالب ترین وقف‌های سال

وقف یک زمین برای جلوگیری از اذیت و آزار گربه ها، وقف زمین ۲ میلیاردی برای انرژی هسته ای در خرمشهر و وقف یک عدد دیگ و یک مشت پسته از جالب ترین وقفهای سال است.

کمال مهر: در منطقه «بشرویه» استان خراسان جنوبی موقوفه ای وجود دارد به‌نام «بند گربه‌ای» که صاحب این زمین آن را برای جلوگیری از اذیت و آزار گربه‌ها وقف کرده است. همان‌طور که می‌دانید در گذشته نگهداری گوشت در خانه‌ها به راحتی امروز امکان پذیر نبود و گاه اتفاق می‌افتاد که تکه گوشت موجود در خانه توسط گربه‌ای ربوده می‌شد. پس از این وقف دیگر صاحب خانه در بشرویه حق نداشت گربه را به دلیل ربودن گوشت مورد اذیت قرار دهد. همچنین حق نداشت افراد خانواده را به دلیل سهل‌انگاری در نگهداری گوشت تنبیه کند بلکه با مراجعه به شخصی که زمین گربه‌ای در دست او بود، وجه گوشت ربوده شده را دریافت می‌کرد تا محبت و عطوفت در میان مردم گسترش یافته و از رفتارهای خشن و غیر اسلامی کاسته می شد.

وقف کتابفروشی برای ترویج کتابخوانی

وقف مغازه کتابفروشی به‌عنوان نخستین وقف سال‌جاری در شهر بابک ثبت شده است. این وقف با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی و شناخت سیره اهل‌بیت علیهم‌السلام بعمل آمده است. صفر غضنفری از خیران نیکوکار شهرستان شهربابک است که در یک اقدام خداپسندانه فرهنگی، مغازه کتابفروشی خود را با مساحت ۱۱۳ متر مربع، شامل ۱۰۰۰ جلد کتب نفیس مذهبی، اعتقادی و… با هدف ترویج و اشاعه فرهنگ کتابخوانی و شناخت سیره اهل بیت علیهم السلام وقف کرده است. همچنین تمامی کتاب های موجود در این کتابخانه علاوه بر فروش، به صورت امانت نیز در اختیار علاقه مندان قرار می‌گیرد. ارزش این ملک بالغ بر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برآورد شده است و تولیت اداره و امور کتابخانه تا زمان حیات واقف برعهده خود ایشان و بعد از آن به عهده امام جمعه وقت شهرستان شهر بابک است.

اولین وقف سایبری جهان

یکی از جالب‌ترین وقف‌های مبتکرانه سال گذشته وقف مجازی یا وقف سایبری است که برای نخستین بار توسط مرتضی میرسراجی متولد سال ۱۳۵۸ انجام شده‌است. درآمد این موقوفه، جوایز، هدایا، حمایت‌های مالی و غیره به برگزیدگان وبسایت که منتخب هیأت داوری هستند اختصاص داده می‌شود. این وقف منفعتی و عام است و نخستین وقف سایبری جهان لقب گرفته است.

یک فنجان آب قنات وقف توزیع خرما برای افطار گشایی مومنان روزه دار

در یکی از پرونده‌های ثبت موقوفات آمده است: محمد ایوبی فرزند علی به شماره شناسنامه ۲۲ متولد سال۱۳۲۷ ساکن خیابان غفاری گناباد در یک اقدام عجیب ولی خیرخواهانه یک فنجان آب از چشمه جاریه سنو و کیساب در مدار پانزده از طاقه حاج میرزا محمود حسینیان در بخش گناباد را وقف توزیع خرما کرده است. مورد مصرف این موقوفه توزیع خرما برای افطارگشایی مومنان روزه‌دار بعد از نماز مغرب در ماه ضیافت الهی در یکی از مساجد روستاست.

وقف باغی برای بیماران سرطانی

یکی از کارهای خداپسندانه برای آرامش روانی و درمان بیماران سرطانی در سال گذشته وقف خانه باغی است توسط حجت‌الله حشمتی است که واقف ملک ۳۵ میلیارد ریالی می باشد که به گفته خودش آن را برای رضای خدا و به شکرانه سلامت خود و خانواده‌اش وقف امور خیر کرده است. به گفته کارشناسان وقف، این زمین به مساحت ۶۰۰ متر مربع و با ارزش مالی بیش از ۳ میلیارد تومان برآورد شده است.

۱۴ درخت بادام برای مرقد امام خمینی(ره)

۱۴ درخت بادام برای مرقد امام خمینی(ره) یکی دیگر از وقف‌های جالب سالهای اخیر است که ارزش این ۱۴ درخت ۷ میلیون ریال برآورد شده است.

یک مشت پسته در جلسات قرآن

از موقوفات جالب دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد وقف یک مشت پسته برای جلسه قرآن کریم است اما جالب آن‌که عباس خلیلی صاحب این باغ، همه باغ را به شرط تهیه آن یک مشت پسته وقف کرده است. خلیلی اهل شهر سنخواست از توابع شهرستان جاجرم، محصول باغ پسته یک میلیارد ریالی خود را با نیت تهیه یک مشت پسته برای جوانان و نوجوانان نمازگزار و شرکت‌کنندگان در جلسات قرآن مسجد جامع شهر و اطعام و عزاداری حضرت زهرا(س) در دهه فاطمیه و همچنین ابن سبیل وقف کرده است.

آشپزخانه برای مراسم جشن و عزاداری

حسین خادمی آشپزخانه مجهز و کاملی در زمینی به مساحت ۴۵۰ متر مربع ساخته و پس از تکمیل عرصه و اعیان، آن را وقف کرده است. این واقف خیر اندیش آشپزخانه خود را برای استفاده حسینیه ابوالفضلی هیئت دارالشفای رضوانشهر و همچنین آشپزی جهت مراسم جشن و عزاداری خارج از حسینیه وقف کرده است. ارزش ریالی این آشپزخانه ۲ میلیارد و پانصد میلیون ریال برآورد شده است.

وقف دیگ

خانم خدیجه خسروی یک عدد دیگ بزرگ را نیز وقف امور خیر کرده که پیوسته به هر کس که به آن نیاز داشت بدهند. این وقف در ۵ فروردین ۱۳۳۱ به ثبت رسیده است.

موقوفه ای برای انرژی هسته ای در خرمشهر

به تازگی یک بانوی نیکوکار، ملکی به ارزش ۲۰ میلیارد ریال را در خرمشهر برای توسعه فعالیت علمی دانشجویان در زمینه انرژی هسته ای وقف کرد.همچنین به مناسبت هفته وقف سال ۹۲ ، این بانوی نیکوکار که تهرانی الاصل نیز است، ملکی تجاری را در خرمشهر با متراژ ۴۰۰ متر مربع به منظور حمایت از فعالیت های علمی دانشجویان در زمینه انرژی هسته ای وقف کرد.

خبرگزاری مهر
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=14084

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x