تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
1

چالش دولت و مجلس از کجا شروع شد؟

  • کد خبر : 13627
  • 22 دی 1392 - 9:50
چالش دولت و مجلس از کجا شروع شد؟

آغاز بازی پینگ پنگ این روزهای دولت و مجلس یادآور روزهای پرچالش دولت احمدی نژاد و مجلس نهم است که بیشتر وقت و ظرفیت دو قوه صرف مسائلی شد که نه تها حاصلی برای آنها نداشت بلکه سرو صدای آن آرامش زندگی مردم را مختل کرد.

 

کمال مهر: آغاز بازی پینگ پنگ این روزهای دولت و مجلس یادآور روزهای پرچالش دولت احمدی نژاد و مجلس نهم است که بیشتر وقت و ظرفیت دو قوه صرف مسائلی شد که نه تها حاصلی برای آنها نداشت بلکه سرو صدای آن آرامش زندگی مردم را مختل کرد.

بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ و روی کار آمدن دولت جدید، این نمایندگان مجلس بودند که بیشتر از همه خوشحال شدند. البته نه به خاطر پیروزی روحانی بلکه به خاطر پایان همه مشکلات و چالش های بین مجلس نهم با دولت احمدی نژاد که این اواخر کار از سوال از رئیس جمهور هم گذشت و صحبت استیضاح احمدی نژاد در مجلس مطرح بود.

این خوشحالی حتی در دیدار علی لاریجانی رئیس مجلس با رئیس جمهور منتخب مردم بعد از پیروزی در انتخابات به چشم آمد. لاریجانی به عنوان اولین مسئول بعد از پیروزی روحانی به دیدارش رفت و به وی تبریک گفت. روحانی هم در پاسخ به استقبال گرم مجلسی ها از وی، در همان روز تحلیف اسامی تمام وزیران کابینه خود را برای اخذ رای اعتماد به مجلس داد. لاریجانی در واکنش به این اقدام رئیس جمهور گفت: «معرفی کابینه در روز تحلیف از زرنگی آقای روحانی است که آن را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم وی با همین سرعت کارهای دولت را سامان دهد.»

همه چیز داشت خوب پیش می رفت که در موضوع رای اعتماد به وزیران پیشنهادی، مجلسی ها تصمیم گرفتند به سه وزیر از هجده وزیر پیشنهادی روحانی به دلیل عملکردشان در فتنه رای اعتماد ندهند.البته روحانی در همان جلسه و پیش از رای اعتماد به نوعی هشدار خود را به مجلسی ها داد و گفت: «امروز به نقطه‌ ای رسیدیم که با رای شما نمایندگان حماسه سیاسی کامل خواهد شد. ۲۴ خرداد مردم حماسه سیاسی آفریدند و ۲۴ مرداد شما نمایندگان مردم آن را تکمیل می‌کنید. بزرگواران، نمایندگان محترم این شمایید و این خدای حاضر و ناظر بر اعمال. این شمایید و چشم منتظر ملت بزرگوار ایران که نگاه آنها امروز به آرای شماست، این شمایید و این طمع دشمنان که همیشه خواسته‌اند بین دولت و مجلس فاصله باشد.»

اما اتفاق دیگری که برخی معتقدند باعث شد کمی بر روابط دولت یازدهم و مجلس نهم  سایه بیاندازد عدم رای اعتماد نمایندگان به سه وزیر پیشنهادی روحانی برای وزارت ورزش و جوانان بود. مجلسی ها بعد از گذشت سه ماه بالاخره به محمود گودرزی چهارمین وزیر پیشنهادی رای دادند تا سر انجام کابینه روحانی که کار خود را از مرداد ماه آغاز کرده بود در آبان ماه کامل شود.

اما داستان به همین جا ختم نشد؛ شروع به کار دولت و تصمیمات وزیران به خصوص در عزل و نصب ها واکنش و انتقادت نمایندگان مجلس را نیز به همراه داشت. موضوع هسته ای و توافق نامه ژنو هم از سویی باعث شد تا نمایندگان مجلس وظیفه خود ببینند که در این موضوع ورود کنند و ضمن انتقاداتی که به توافق صورت گرفته داشتند با ارائه طرحی دولت را به غنی سازی ۶۰ درصد و مذاکره بر این اساس ملزم کنند.

این اواخر هم که دولت لایحه بودجه سال ۹۳ را به موقع تقدیم مجلس کرد، بعضی از نمایندگان مجلس نسبت به عدم تعین و تکلیف بحث هدفمندی یارانه ها در لایحه بودجه اعتراض داشتند.  برخی نمایندگان در اعتراض به کم شدن بودجه استانهای خود استعفا نامه خود را تقدیم هیات رئیسه مجلس کردند که در نهایت با وساطت لاریجانی و جلسه مشترک نمایندگان با رئیس مجلس و معاون نظارت و برنامه ریزی رئیس جمهور این موضوع نیز به خیر گذشت.

این انتقادات نمایندگان به عملکرد وزیران دولت کم کم تبدیل به تذکرات کتبی، شفاهی و سوال شد. همین امر باعث شده تا در این روزهای سرد زمستان شاهد گرمی بازار سوال نمایندگان از وزیران باشیم و تقریبا روزی نیست که یکی از مسئولان اجرایی برای پاسخ گویی به سوال نمایندگان در کمیسیون های مختلف مجلس حاضر نشود.

مجلسی ها اولین سوال خود را از وزیر اقتصاد در خصوص بالا بودن نرخ تورم پرسیدند که در نهایت بعد از پاسخ های طیب نمایندگان از توضیحات وی قانع نشدند و اولین کارت زرد را به وزیر اقتصاد روحانی دادند. بعد از طیب نیا این بار نوبت وزیر علوم بود که پاسخگوی عزل و نصب هایش در این وزارتخانه و دانشگاه ها باشد؛ این بار هم بهارستانی ها تصمیم خود را گرفته بودند و دومین کارت زرد را در عین ناباوری به وزیر علوم روحانی دادند.

حجم زیاد سوال نمایندگان از مسئولان اجرایی کشور باعث شد تا صدای روحانی هم در بیاید و نسبت به این موضوع انتقاد کند. رئیس جمهور در دیدار اخیرش با مجمع نمایندگان استان گیلان با اشاره به طرح دهها سوال از وزیران در مدت سه ماه از سوی نمایندگان مجلس خاطرنشان کرد: «سوال حق نمایندگان است، اما چنین حجمی از سوال از وزیران با حجم کاری بالای آنها تناسب ندارد و بعضاً برخی از تقاضاها و درخواست‌ها نیز منطبق با قانون نیست و وزیر در قبال عدم برآورده کردن آن، نباید تهدید شود. باید نمایندگان محترم وزیران را برای انجام کار بهتر دلگرم کنند.

روحانی گفت: اما بنده از وزیران خواسته‌ام ضمن احترام کامل به نمایندگان و مجلس بر اجرای دقیق قانون ایستادگی کنند. تردیدی ندارم که نمایندگان مجلس هم دلسوز و خواهان شرایط بهتر برای کشورند.

هنوز مدتی از این صحبت های روحانی نگذشته بود که وزیر ارشاد هم به صحن علنی فراخوانده شد تا پاسخگوی تصمیمات و عملکرد خود باشد. جنتی توضیحات خود را در مجلس داد اما این توضیحات فایده ای نداشت و نمایندگان را قانع نکرد و در نهایت سومین کارت زرد هم نصیب وزیر ارشاد روحانی شد.

اما اظهارت روحانی در انتقاد از سوال زیاد نمایندگان از وزیران بی پاسخ نماند و چند روز بعد علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی بعد از مدت ها سکوت در نطق ابتدایی خود با اظهارات رئیس جمهور واکنش نشان داد و گفت: مجلس شورای اسلامی پس از انتخابات باشکوه ریاست جمهوری با تحلیل دقیق شرایط کشور همکاری صادقانه با دولت را مبنای کار خویش قرار داد.

وی به موضوع رای اعتماد به وزیران اشاره کرد گفت: مجلس در اولین گام به وزیران دولت رای اعتماد قابل توجه داد و من شهادت می دهم که در این جهت نمایندگان محترم بسیاری از سلیقه های مختلف را نادیده گرفته اند و صرفا به خاطر همکاری با دولت جدید و ایجاد امید در بهبود شرایط کشور به ۱۵ عضو کابینه رای اعتماد دادند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در این نطق خود خاطر نشان کرد: اینکه سه وزیر نتوانستند رای اعتماد مجلس را اخذ نمایند کار غیرمعمولی نبوده و قالبا در رای اعتماد وزرا برخی موفق به کسب رای اعتماد نمی شوند و همین طور در لایحه اصلاح بودجه، مجلس با دولت همکاری جدی نمود.

لاریجانی خطاب به دولتی ها تاکید کرد: البته روشن است وجه دیگری از وظایف نمایندگی نظارت بر کار وزیران و هیات وزیران است و یکی از شمول نظارت سئوال است که حق نمایندگان است و در کل این گونه نظارت ها همیشه از کژی ها جلوگیری می کند و از انباشتگی اشکالات مانع می گردد.

آغاز بازی پینگ پنگ دولت و مجلس یادآور روزهای پرچالش دولت احمدی نژاد و مجلس نهم است که بیشتر وقت و ظرفیت دو قوه صرف مسائلی شد که نه تها حاصلی برای آنها نداشت بلکه دود آن به چشم مردم رفت. حال باید دید آیا این چالش گفتاری بین دولت مجلس در همین جا به پایان می رسد یا اینکه مردم باید دوباره بحث های تکراری دولت و مجلس را شاهد باشند.

محمد دهقان عضو هیات رئیسه مجلس نیز با انتقاد از موضع گیری علنی رئیس جمهور در قبال سوال نمایندگان از وزیران می گوید: گارد روحانی مقابل مجلس خود به خود زمینه گارد مجلس را هم فراهم کرد. ما از روحانی چنین انتظاری نداشتیم و این نگرانی ایجاد شد که شاید تحت تاثیر برخی عناصر سیاسی خواسته یا ناخواسته این اقدام انجام شده است.

دهقان معتقد است این گونه مسائل باید در جلسات خصوصی قوا حل و فصل شود و می گوید: هیات رئیسه مجلس بنایش این است که سوال نمایندگان را پالایش کند و یکی از اعضای هیات رئیسه نیز مسئول این کار شده است. از سویی از دولتی ها نیز انتظار داریم تا در مقابل مجلس رفتار سیاسی نداشته باشند.

خبرگزاری مهر

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=13627

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x