تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

از توصیه آیت‌الله جنتی به کار هنری درباره فتنه تا تقدیر از مجاهدت فرهنگی سلحشور

  • کد خبر : 13427
  • 22 دی 1392 - 6:48
از توصیه آیت‌الله جنتی به کار هنری درباره فتنه تا تقدیر از مجاهدت فرهنگی سلحشور

چهارمین جشنواره مردمی فیلم عمار در حالی به کار خود پایان داد که در آن بیش از ۲۰ فانوس بلورین به برگزیدگان بخش‌های مختلف این جشنواره اهدا شد.

 

 

خبرگزاری فارس: از توصیه آیت‌الله جنتی به کار هنری درباره فتنه تا تقدیر از مجاهدت فرهنگی سلحشور
گزارش تصویری مرتبط
——————————-

 

به گزارش خبرنگار فرهنگی کمال مهر، اختتامیه چهارمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار شب گذشته و ساعاتی پیش در سینما فلسطین برگزار و برگزیدگان آن شناخته شدند.

*جلیلی: مخاطب نداشتن سینمای انقلاب با عمار باطل شد

بنابر این گزارش، در این مراسم که با مجری‌گری «محمدمهدی سیار» شاعر انقلابی همراه بود و کلیپ‌هایی از اکران‌های مردمی داخلی و بین‌المللی به نمایش درآمد، ‌در ابتدا «وحید جلیلی» مسئول سیاستگذاری جشنواره مردمی عمار در سخنانی با ارائه گزارشی از چهارمین دوره جشنواره گفت: جشنواره مردمی فیلم عمار در اولین سالگرد جشن مردمی نهم دی در سال ۸۹ تأسیس شد. در این سال کار با بیست فیلم که توسط فیلم‌سازان حزب‌اللهی در نقاط مختلف کشور برای تشریح ابعاد فتنه ساخته شده بود، آغاز شد. در دوره دوم شاهد حضور ۳۰۰ فیلم بودیم، در دوره سوم ۷۰۰ فیلم و امسال فرزندان انقلاب اسلامی بیش از یکهزار عنوان فیلم را به جشنواره ارسال کردند.

وی افزود: امسال در بخش دیگری فراخوان بین‌المللی هم دادیم و برای خود ما هم جالب بود که بیش از ۷۰۰ اثر از فیلم‌سازان حدود ۷۰ کشور در سایت جشنواره ثبت‌نام کردند. همین استقبال بین‌المللی در این مدت به ما نشان داد که انسان‌های زیادی وجود دارد که از انحصار پیچیده‌ رسانه‌های جهان رنج می‌برند و به دنبال روزنه‌ای می‌گردند تا از طریق آن فریاد خودشان را به مخاطب برسانند و ان‌شاءالله از سال آینده بخش بین‌الملل جدی‌تر دنبال خواهد شد.

جلیلی خاطرنشان کرد: چندی قبل در غزه فلسطین اولین دوره جشنواره اکران شد که برای ما بسیار شوق‌انگیز بود و دوستان ما گلایه می‌کردند که تعدادی از بهترین آثار ضد اسرائیلی سینمای ایران نظیر «بازمانده» حتی پس از ۲۰ سال از ساخت به دست آن‌ها نرسیده است.

رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره مردمی فیلم عمار تأکید کرد: جشنواره عمار تأسیس شده است تا این سؤال را در ذهن مخاطب ایجاد کند که اولاً چرا بسیاری از کارهای تولید شده به مخاطب خودش نمی‌رسد و یا در صورت تولید در داخل کشور مهجور می‌ماند و حتی از مخاطب بالقوه منطقه خودش نیز دریغ می‌شود؟ و نکته دوم این است که در کنار این آثار ساخته‌شده داستان‌های ما چرا به سینما راه پیدا نکرده است؟

وی با اشاره به اینکه هیچ ملتی به اندازه ملت ایران قهرمان نداشته است، گفت: چند درصد از قهرمانان ملی ما به قاب سینما راه پیدا کردند در حالی که ۳۲ سال پیش رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و نمایندگان ما را ترور کردند، بیش از ۱۷ هزار نفر از مردم ما را ترور کردند و حتی یک فیلم درباره شهدای ترور ساخته نشد و این در حالی است که سینمای ایران در بین ۱۰ کشور اول دنیا به لحاظ امکانات فنی و نیروی انسانی قرار دارد.

جلیلی تأکید کرد: سینمای ایران به برکت انقلاب اسلامی و جمله درخشان امام خمینی در بدو ورودشان در بهشت‌زهرا(س) تکلیفش را روشن کرد و امام با جمله «ما با سینما مخالف نیستیم با فحشا مخالفیم» تکلیف نظام و انقلاب را با سینما روشن کرد و ما از آن سینمای نحیف، سخیف و ضعیف شاهنشاهی عبور کردیم.

وی افزود: با کنار گذاشته شدن معیارهای غلط و سخیف به معیارهای عالی‌تر انقلاب خدمات بزرگی به سینما کرده است و ای کاش می‌توانستیم از خدمات سینما به انقلاب اسلامی هم سخن بگوییم. مطمئناً سینما خدمات زیادی کرده است و به خصوص در حوزه دفاع مقدس فیلم‌های زیادی ساخته شده اما سؤال این است که چقدر متناسب با ظرفیت‌ها بوده است.

وی در ادامه بیان داشت: جشنواره عمار آمده است تا این فاصله را پر کند و بسیاری از مجهولاتی که در سینما مطرح می‌شد و مجهولات غلطی بود مانند اینکه هنرمند انقلابی نداریم و هنر انقلابی مخاطب ندارد را خط بطلان کشیده است.

رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره مردمی فیلم عمار در خاتمه بیان داشت: امشب در اختتامیه جشنواره عمار با بخشی از جریان جدید انقلاب اسلامی آشنا خواهید شد که همگان را به شوق خواهد آورد. امروز سالگرد شهادت یکی از علمداران و نشانه‌های بزرگ زنده‌بودن انقلاب در نسل سوم یعنی دانشمند شهید «مصطفی احمدی‌روشن» است و باید یاد او را گرامی‌ بداریم.

* سلحشور: هنرمندان را نباید با علما و دانشمندان برابر کرد

پس از وی مراسم تقدیر از یک عمر مجاهدت فرهنگی فرج‌الله سلحشور با اکران مستندی کوتاه آغاز شد و با حضور خانواده شهدا از جمله پدر شهید احمدی‌روشن، آیت‌الله جنتی و برخی هنرمندان از جمله نادر طاب‌زاده، جمال شورجه و ابوالقاسم طالبی از وی تجلیل شد.

سلحشور پس از تقدیر در سخنانی با اشاره به یک مثال درباره کمک کردن مادر و پدر به نوزاد کوچک خود برای بردن یک سینی چای گفت: سلحشور قصه‌اش را از قرآن و توفیقش را از خدا می‌گیرد. ابعاد هنری‌اش را نیز دیگر هنرمندان به آثارش می‌دهند. لذا سلحشور هیچ کاری نکرده است و خدا بوده است که زیر کتف سلحشور را گرفت.

وی با بیان اینکه لایق این تقدیرها نیستم، افزود: بعضی وقت‌ها به اینکه دستم زیر سینی هم بوده است تردید می‌کنم اما اگر هم بوده وظیفه بوده است.

سلحشور با بیان اینکه همه اعم از هنرمند، دانشمند، کارگر و کارمند در صنف خود در حال خدمت هستند، تصریح کرد: نسخه‌ای که مسئولان و هنرمندان باید متوجه آن باشند این است که هنرمندان در یک رشته تنها تخصص دارند و هنرمندان عالم و دانشمند نیستند و آنها را با علما در یک حد قرار ندهیم.

وی افزود: بعضاً دیده می‌شود هنرمندان را بیشتر از لیاقت آنها تحویل می‌گیرند اما اگر هنرمند کار مثبتی انجام داده وظیفه‌اش بوده و اگر کار منفی انجام داده باید متنبه شود.

سلحشور ادامه داد: به جای آنکه احمدی‌روشن‌ها الگو شوند چرا باید بازیگر الگو شود؟ بیایید این الگوها را بشکنیم و همان قدر که برای هنرمندان ارزش قائلیم، برای دیگران نیز ارزش قائل شویم.

* آیت‌الله جنتی: باید فسادهای آمریکا را به تصویر کشید

در ادامه این مراسم آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان که به صورت افتخاری در این مراسم شرکت کرده بود در سخنانی با بیان اینکه حضور من در این مراسم غافلگیرانه بوده است، گفت:‌ اما حضورم را در میان شما غنیمت می‌دانم.

وی با اشاره به خاطره‌ای از حضرت امام خمینی (ره) افزود: حضرت امام خمینی (ره) فیلمی را دیده بودند و گفتند این فیلم و امثال آن صد برابر منبر من و شما ارزش دارد.

آیت‌الله جنتی با اشاره به فیلم توبه نصوح که فرج‌الله سلحشور در آن بازی کرده است، گفت: در بخشی از این فیلم یک فضای رویایی در عالم برزخ است که ظالمی که حقی را ضایع کرده جلو می‌رفت و مظلومی که حق او ضایع شده بود می‌گفت «حق من را بده» که این صحنه روی من تأثیر داشت.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه باید فسادهای جامعه آمریکا را به تصویر کشید، تصریح کرد: در این صورت دیگر آمریکایی‌ها نمی‌توانند سر بالا کنند و دوستداران آمریکا که به دنبال رابطه با این کشور هستند دیگر به دنبال چنین خواسته‌ای نخواهند رفت.

آیت‌الله جنتی با اشاره به فتنه ۸۸ و ضرورت فیلم‌سازی و کار هنرمندانه در این عرصه افزود: باید فیلمی از فتنه ۸۸ ساخته شود که انسان وقتی آن را می‌بیند از حیله‌گری که در آن فتنه دیده شد، متنفر شود و متوجه شود چه اتفاقی افتاده و چقدر آدم‌ها گمراه شده‌اند.

وی در پایان سخنان خود با بیان اینکه هنر در تربیت انسان نقش والایی دارد، تصریح کرد: امیدواریم کسانی که در عرصه هنر کار می‌کنند تکثیر شوند و شاهد گسترش هنرمندان متعهد باشیم، چرا که هنرمند متعهد با هدایت درست افکار می‌تواند ظهور امام زمان (عج) را نزدیک گرداند.

* طالب‌زاده: عمارهای بین‌المللی وجود دارند و ما صدای آنها خواهیم بود

بنابر این گزارش، در ادامه این مراسم، اهدای بخش‌های گوناگون مستند چهارمین جشنواره مردمی فیلم عمار که شامل بخش‌های «نقد درون گفتمانی، فتنه۸۸ و جنگ نرم»، تاریخ معاصر، «مستند اقتصاد مقاومتی»، «روایت شهادت» و بخش روحانیت و بیداری اسلامی معرفی شدند.

پس از آن جوایز بخش بین‌الملل جشنواره مردمی فیلم عمار که برای نخستین بار در این دوره به جشنواره افزوده شده بود اهدا شد.

در بخشی ویژه از این بخش از اهدای جوایز، نادر طالب‌زاده در سخنان کوتاهی گفت: امسال اتفاق مهمی افتاد و جشنواره عمار بین‌المللی شد و من شنیده‌ام که بی‌بی‌سی به همین دلیل جشنواره را نقد کرده است.

وی افزود:‌ بی‌بی‌سی از این جهت یک نقد به ما کرده است که ما گفتیم عمارهای بین‌المللی وجود دارند و به ما عکس‌العمل نشان داد و عمار را نقد کردند و گفتند که این بخش بین‌المللی عمار به دنبال چیست و ما می‌خواهیم به آنها بگوییم که از این نوع عمارهای بین‌المللی از این به بعد بیشتر خواهیم دید و ما صدای آنها خواهیم بود.

طالب‌زاده گفت: یکی از این عمارهای بین‌المللی ماریا پومیه است که اتفاقاً در ایران حضور دارد و ایشان با هزینه شخصی خودش به آرژانتین رفته و در حال ساخت مستندی در خصوص انفجار آمیا است و در حال حاضر با حضور در تهران در حال تکمیل این مستند است افرادی مثل ایشان وجود دارند و با امکانات خودشان به بیان حقیقت کمک می‌کنند.

* پومیه: به اینجا آمده‌ام تا نشان دهم که ایرانی‌ها جنایتکار و تروریست نیستند

ماریا پومیه که در کنار «محمد مهدی نقویان» سازنده مستند «گاو خشمگین» با موضوع جنبش تسخیر وال‌استریت و حامد زمانی برندگان بخش ویژه «مرگ بر آمریکا» بود، در سخنان کوتاهی که با تشویق مکرر حضار قطع می‌شد با اشاره به اینکه در حال ساخت فیلمی مستند درباره حادثه مرکز یهودیان بوینس آیرس موسوم به آمیاست گفت: به اینجا آمده‌ام تا نشان دهم که ایرانی‌ها جنایتکار و تروریست نیستند.

وی که به کارشکنی‌های رژیم صهیونیستی در پرونده آمیا اشاره می‌کرد به روند ساخت مستندش پرداخت و ابراز امیدواری کرد بتواند لایه‌های پنهان این ماجرا را فاش سازد.

در ادامه این مراسم در چهار بخش فیلم بلند داستانی، فیلم کوتاه داستانی و فیلم نیمه‌بلند داستانی و همچنین در بخش انیمیشن جوایز به برگزیدگان اهدا شد.

بنابر این گزارش، در میانه اهدای جوایز برخی از افراد سخنانی را بیان داشتند که از جمله آنها «مهدی زمانپور کیاسری» بود که فانوس بلورین را برای مستند «تولدت مبارک» در بخش «روایت شهادت» دریافت کرد.

وی در سخنانی با اشاره به اینکه این مستند روایتی عاطفی از زندگی شهید احمدی‌روشن است، گفت: این جایزه را به پدر شهید احمدی‌روشن تقدیم می‌کنم.

پدر شهید احمدی‌روشن نیز پس از دریافت جایزه ضمن بازگرداندن جایزه به «زمانپور کیاسری» از وی و از همه کسانی که موضع انسانی،‌ دوستی، قهرمان‌پروری و شهید پروری داشته‌اند تشکر کرد.

* کارگردان فیلم «شربت سینه»: بچه حزب‌الهی‌ها آمده‌اند و دیگر اجازه ساخت فیلم‌های غیرارزشی نمی‌دهند

محمدحسن یادگاری، کارگردان مستند «داوطلبین عزیز» نیز که لوح افتخار بخش نقد درون گفتمانی، فتنه ۸۸ و جنگ نرم را دریافت کرد در سخنانی گفت: ان شاء الله عمار فرماندهان رسانه‌ای برای ظهور حضرت مهدی(عج) تربیت کند.

وی با تشکر از پدر و مادرش که وی را به فیلم‌های ارزشی آشنا کردند، افزود: امیدوارم فانوس‌های عمار چراغی باشد که ما را به سیمرغ حقیقی است برساند نه سیمرغ‌های مجازی و بعضا دروغین چراکه سیمرغ حقیقی فنای فی‌الله است.

از دیگر کسانی که سخن گفتند «موسی خانزاده» کارگردان فیلم تقدیر شده «شربت سینه» بود که با تشکر از حمایت‌های حوزه هنری، گفت: از اینکه سال گذشته حوزه هنری جلوی فیلم‌های غیراخلاقی را گرفت تشکر می‌کنم و به سازندگان چنین فیلم‌هایی می‌گوییم بچه حزب‌الهی‌ها آمده‌اند و ما دیگر اجازه ساخت فیلم‌های غیرارزشی نمی‌دهیم.

مرتضی‌علی عباس میرزایی، کارگردان فیلم داستانی «درختان حماسی» نیز گفت: کسانی که امروز در جشنواره عمار جایزه بخش داستانی را گرفتند یک موج و جریان هستند و ما با حمایت شما مردم آمده‌ایم.

بنابر این گزارش، در ادامه و در بخش اهدای جوایز داستانی دو فانوس بلورین نقش مکمل مرد به «علی سلیمانی» برای فیلم لکه و «علی استادی» برای بازی در فیلم «رو به قبله» اعطا شد که علی سلیمانی پس از دریافت این جایزه آرزو کرد تا روزی جشنواره تئاتر عمار نیز شکل بگیرد.

محمدباقر مفیدی‌کیا سازنده فیلم لکه نیز با اشاره به اینکه فیلمش را تقدیم به مبارزان و شهدای «هشت ماه دفاع مقدس» تقدیم کرده است، گفت: امیدوارم لکه کام کسانی که جشن مردمسالاری آنها در سال ۸۸ تلخ شد را شیرین کرده باشد.

* احمد نجفی: افتخارمان این است که اگر بخواهیم بجنگیم رودر رو می‌جنگیم

احمد نجفی داور بخش داستانی جشنواره مردمی فیلم عمار در سخنان کوتاهی گفت: تا جایی که فکر می‌کنم و تا جایی که تاریخ خواندم تاکنون ندیده‌ام شیعه بمب‌گذاری کرده باشد و آدم بی‌گناه را کشته باشد.

وی با اشاره به تاریخ جنگ تحمیلی، افزود: امام خمینی(ره) گفتند شما پاسخ بمب‌های شیمیایی را برسر مردم ندهید و بدانید ما افتخارمان این است که اگر بخواهیم بجنگیم رودر رو می‌جنگیم.

همچنین در بخش انیمیشن به صورت ویژه از خواهر شهید سیدحسام قدرت از انیمیشن‌سازان دهه شصت تقدیر شد؛ خواهر این شهید نیز در سخنانی گفت: آن شهید و برادر شهیدش مدیر و مدبر بودند و آن زمان افسوس می‌خوردیم که اینها را از دست دادیم اما امروز شاهد این جریان هستیم.

وی افزود: این شهدا رفتند تا به اسلام عمل کنند و به دنبال شهرت نبودند چه اینکه کار این شهید با نام «معاد» بدون آنکه اسمی از وی در آن باشد به مدت ۲۲ سال از شبکه یک پخش می‌شد.

در ادامه بهروز خندان دل کارگردان انیمیشن «سلام بر روح الله» که فانوس بلورین دریافت کرد، با اشاره به موضوع فیلمش، جایزه خود را به مقام معظم رهبری تقدیم کرد.

همچنین فرهاد عظمیا که فانوس بلورین را دریافت کرد در سخنانی گفت: زمانی که ما «پیام راشل کوری ۱» را ساختیم سراغ خیلی از سازمان‌های مختلف رفتیم تا از این کار حمایت کنند؛ یک عرب از ما خواست که تصویر رهبر را از این انیمیشن حذف کنیم تا از این فیلم حمایت کند؛ او از ما خواست که عکس امیر یک کشور عربی را داخل انیمیشن بگذاریم ولی ما این کار را نکردیم و بعد از آن پیام راشل کوری ۲ را ساختیم و این مسیر را ادامه می دهیم.

وی افزود: عمار یک جشنواره نیست، بلکه یک پدیده فرهنگی است و از زمانی که عمار لبخندی بر صورت رهبر انداخت برای ما ارزشمند شد.

بنابر این گزارش از دیگر اتفاقات اختتامیه جشنواره مردمی فیلم عمار، اجرای «گزینه‌های روی میز» و همچنین رونمایی از «پایداری» اثر جدید «حامد زمانی» بود.

از چهره‌های حاضر در این اختتامیه می‌تواند به محسن مومنی شریف مدیر حوزه هنری، حجت‌الاسلام شهاب مرادی مسئول سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، علاءالدین بروجردی مسئول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، حسن عباسی، پدر شهید احمدی‌روشن، جهانگیر الماسی، احمد نجفی، ابوالقاسم طالبی سردار محمدرضا نقدی، محمدصادق کوشکی، محمدرضا عباسیان، سعید قاسمی و … اشاره کرد.

برای دریافت لیست کامل آثار برگزیدگان چهارمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار نیز می‌توانید اینجا را ببینید.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=13427

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
1
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x