تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
1

ادامه مذاکرات بین ایران و روسیه برای افزایش ظرفیت تولید برق هسته‌ای تا ۴ هزار مگاوات

  • کد خبر : 13167
  • 21 دی 1392 - 8:42
ادامه مذاکرات بین ایران و روسیه برای افزایش ظرفیت تولید برق هسته‌ای تا ۴ هزار مگاوات

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه ایران و روسیه در حال ادامه گفت‌وگوها برای افزایش ظرفیت تولید برق هسته‌ای هستند، تصریح کرد: قرار است در صورت نهایی شدن مذاکرات نیروگاه جدیدی در سایت هسته‌ای بوشهر در سال آینده کلنگ‌زنی شود.

 

خبرگزاری فارس: ادامه مذاکرات بین ایران و روسیه برای افزایش ظرفیت تولید برق هسته‌ای تا ۴ هزار مگاوات

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی کمال مهر، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در مراسم دومین سالگرد شهید رضا قشقایی در مسجد شیخ صدوق ابن‌بابویه شهر ری در جمع خبرنگاران گفت: ما در سال ۹۳ کلنگ‌زنی نیروگاه هسته‌ای جدیدی را شروع خواهیم کرد.

وی افزود: ما الان در حال صحبت با طرف‌های روس در این‌باره هستیم و اگر به نتیجه برسیم انشاءالله در سال ۹۳ شاهد شروع کلنگ‌زنی نیروگاه جدید در سایت بوشهر هستیم.

صالحی در ادامه با اشاره به اینکه بازرسان آژانس در حدفاصل بین ژانویه تا فوریه به ایران می‌آیند تاکید کرد که بازرسی‌های روتین نیز همچنان ادامه دارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه با بیان اینکه ایران و روسیه در زمان آقای هاشمی‌رفسنجانی رئیس‌جمهور وقت پرتکلی را به امضا رساندند که در آنجا طرف روس متعهد شده بود طی تفاهم‌نامه‌ای تا ۴ هزار مگاوات نیروگاه هسته‌ای به غیر از بوشهر ایجاد بکنند.

وی با بیان اینکه اکنون بوشهر راه‌اندازی شده تصریح کرد: اکنون این نیروگاه توسط متخصصین ایرانی در حال راهبری است و ما برای احیای پروتکل چند ماهی است که در حال مذاکره با طرف روس هستیم و در این زمینه قدم‌های بلندی نیز برداشته شده است که در این میان یکی دو بند وجود دارد که باید نهایی شود که امیدواریم نهایی شود و همانطور که می‌دانید رئیس‌جمهور حسن روحانی با ولادیمیر پوتین همتای روسیه‌ای خود گفت‌وگوی تلفنی‌ای داشتند و در مجموع ما امیدواریم که پس از آنکه پرتکل ۱۹۹۲ بین ایران و روسیه را تکمیل کردیم و در چارچوب توافقنامه جدیدی قرار دادیم آن را امضا کنیم تا تبدیل به یک توافقنامه شود تا براساس آن توافقنامه بتوانیم دومین نیروگاهمان را در سایت بوشهر در سال دیگر کلنگ‌زنی کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه کلنگ‌زنی به معنی آغاز طراحی ساخت نیروگاه است و این پروسه ۷ الی ۸ سال به طول خواهد انجامید، تاکید کرد که دو سال بعد نیروگاه بعدی نیز در چارچوب توافقنامه تاسیس خواهد شد تا بتوانیم تولید ۴ هزار کیلووات برق هسته‌ای مورد توافق عملی شود.

صالحی در ادامه تاکید کرد که بیشتر نیروگاه‌های هسته‌ای در جنوب کشور تاسیس خواهد شد به دنبال این هستیم که بتوانیم از توان نیروگاه‌ها برای شیرین کردن آب نیز استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه هر نیروگاه هسته‌ای می‌تواند با ۵۰۰ هزار مترمکعب آب را در روز شیرین کند، تاکید کرد: در صورت تحقق این طرح کل خطه جنوب کشورمان از این طریق در بخش کشاورزی شاهد تحول خواهد بود.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه در حال حاضر بحث درباره تامین مالی این پروژه‌ها مدنظر قرار دارد، ابراز داشت: رئیس‌جمهور برای نیروگاه دوم بوشهر در بودجه سال ۹۳ مبلغی را در نظر گرفته‌اند و برای نیروگاه‌های بعدی درحال تلاش برای راه‌های تامین مالی جدید هستیم که یا خارجی‌ها در آنجا سرمایه‌گذاری کنند یا اینکه طرف‌های داخلی آن را برعهده بگیرند.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=13167

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x